hembyggd ups skiftar inte snabbt nog
hembyggd ups skiftar inte snabbt nog
Hej, ungefär såhär har jag byggt, och när jag kopplar ur nätagget och "ups" går över till batteri startas mina routrar om.
Men när jag kopplar i, från batteri till nätagg, då startas de inte om.
2 timmar+ batteri tid vid eventuellt strömavbrott är helt okej, men om strömmen försvinner några sekunder ofta under en blåsig kväll är det irriterande.
Sen en liten detalj till, min raspberry gillar inte L78S05cv (4.98v 2A) enligt schemat
Finns det någon som kan hjälpa mig!?
Men när jag kopplar i, från batteri till nätagg, då startas de inte om.
2 timmar+ batteri tid vid eventuellt strömavbrott är helt okej, men om strömmen försvinner några sekunder ofta under en blåsig kväll är det irriterande.
Sen en liten detalj till, min raspberry gillar inte L78S05cv (4.98v 2A) enligt schemat
Finns det någon som kan hjälpa mig!?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: hembyggd ups skiftar inte snabbt nog
det är tiden som reläet slår över som ställer till det, en konding på några tusen µf inna 7805 skulle funka
Klassiskt misstag. Reläet bryter inte förrän spänningen blivit så låg att stabbarna också får för låg spänning.
En lösning är att styra reläet från en separat krets. Kolla också omslagstider - det kan vara olika åt olika håll på reläet. En variant kan vara att mata reläet direkt med vanlig nättrafo och likriktarbrygga (om det inte till och med klarar AC rakt av) utan någon glättningskonding, då bör det bryta snabbare.
En annan lösning är att använda dioder istället för reläet.
Ytterligare en lösning är att ha både dioder och reläet. Då det slår om ("för långsamt") kommer du få ett diodspänningsfall men då är batteriet fulladdat. När batteriet börjar tappa laddning så ser reläet till att det inte blir något diodspänningsfall. Även med denna lösning behövs någon annan styrning av reläet, annars kommer batterispänningen via diod och reläkontakter backmata reläspolen.
En lösning är att styra reläet från en separat krets. Kolla också omslagstider - det kan vara olika åt olika håll på reläet. En variant kan vara att mata reläet direkt med vanlig nättrafo och likriktarbrygga (om det inte till och med klarar AC rakt av) utan någon glättningskonding, då bör det bryta snabbare.
En annan lösning är att använda dioder istället för reläet.
Ytterligare en lösning är att ha både dioder och reläet. Då det slår om ("för långsamt") kommer du få ett diodspänningsfall men då är batteriet fulladdat. När batteriet börjar tappa laddning så ser reläet till att det inte blir något diodspänningsfall. Även med denna lösning behövs någon annan styrning av reläet, annars kommer batterispänningen via diod och reläkontakter backmata reläspolen.
om jag hadde gjort något helt annurlunda så kanske jag hadde valt switchade 5v delar, kostar någon tia på ebay, med ställbara så kan du då gå upp till ex 5.25v som gör att det kanske funkar bättre
fördelen är att man inte bränner bort massa effekt i värme
sedan kan man välja annat än ett relä som val av matning
ex, om man har 12v batteri på 13.8v laddning, och kan ställa upp nätdelen till 14v, så kan man ha två dioder till 12v som går till 7805/switchdelen
då får man ingen spänningsdrop när nätdelen försvinner, utan då får man kraften från batteriet så fort matningen från nätdelen är mindre än batteriets
fördelen är att man inte bränner bort massa effekt i värme
sedan kan man välja annat än ett relä som val av matning
ex, om man har 12v batteri på 13.8v laddning, och kan ställa upp nätdelen till 14v, så kan man ha två dioder till 12v som går till 7805/switchdelen
då får man ingen spänningsdrop när nätdelen försvinner, utan då får man kraften från batteriet så fort matningen från nätdelen är mindre än batteriets
Varför inte alltid ha batteriet inkopplat och en laddare som klarar maximal last + laddning ?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ytterligare en variant är att direkt efter en transformator känna av med tex en LM567 tondekoder om där finns 50Hz eller inte, och via en transistor styra reläet. Då kommer det slå om direkt, och inte först när spänningen sjunkit så pass att reläet släpper pga det. Detta måste ju då drivas av batterierna konstant, annars funkar det inte. 

Istället för tondekoder kan man bara helt enkelt göra en separat likriktning och glättning som precis orkar hålla en transistor ledande när spänning finns.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hmm... tja, det ska vara en minimal kapacitans då. Kanske räcker med en liten plastkonding.
Ja, den bör ju beräknas så att den laddats ur under tröskelvärdet inom något längre tid än urladdningstiden då nätspänning finns.
- Jan Almqvist
Mata reläet från AC genom en kondensator.
Ingen AC ==> reläet faller.
Ingen AC ==> reläet faller.
- Jan Almqvist
Eller, ännu enklare:
Använd ett relä med 230 VAC manöver.
Använd ett relä med 230 VAC manöver.
- prototypen
Jag gör övervakning av nätspänning med en retriggeble monostabil vippa (tex 74HC123) ställd på 11 ms, triggas av likriktad ej glättad spänning.
AC relän kan vara lite långsamma då de inte får släppa i nollgenomgången.
Protte
AC relän kan vara lite långsamma då de inte får släppa i nollgenomgången.
Protte
AC/DC'n har en "sån där rund plug", honan har jag tagit från en pico-psu.
när jag drar ur "pluggen" så kopplar reläet inte snabbt nog.
när jag drar ur "pluggen" så kopplar reläet inte snabbt nog.
Har du läst din egen tråd?
Reläet kan inte växla förrän det är för sent. Dina små kondensatorer på 0,33µF per styck kommer att driva reläet när den yttre strömmen bryts, och reläet (och lasten) kommer ladda ur dessa kondingar till reläet släpper vilket sker vid för låg spänning.

Reläet kan inte växla förrän det är för sent. Dina små kondensatorer på 0,33µF per styck kommer att driva reläet när den yttre strömmen bryts, och reläet (och lasten) kommer ladda ur dessa kondingar till reläet släpper vilket sker vid för låg spänning.
- Jan Almqvist
Det undrar jag, här är ett relä med samma frånslagstid i DC/AC utförande.prototypen skrev: AC relän kan vara lite långsamma då de inte får släppa i nollgenomgången.
http://www.oemautomatic.se/Produkter/El ... 74794.html