Har en hotend med k-type där trådarna är cirkus 500mm men jag behöver uppåt 3000mm så en skarvning behövs
men jag vet inte vilka alternativ jag har. Någon som kan informera?
Hur skarvar man K-type anslutningstrådar?
Re: Hur skarvar man K-type anslutningstrådar?
Sockerbit kanske, eller någon typ av krimpning. Löda tror jag inte att funkar.
Beror lite på vilken felvisning du står ut med. Rätta sättet är att skarva givarkabeln med kompensationsledning av samma typ som givaren med speciella kompensationsskarvar.
Annars går det att vrida ihop givarkabeln med kompensationsledningen och presskarva eller använda sockerbit med klämskydd.
Kan du kompensera ev felvärde går det att prova att skarva med vanlig kopparkabel.
Visar regulator ex 5 grader för mycket går det att ställa börvärdet 5 grader lägre än vad det ska vara.
Viktigt är att polariteten stämmer både på givaren och komp.ledningen.
Det finns tabeller över färgkodningen på givare och komp.ledning.
Annars går det att vrida ihop givarkabeln med kompensationsledningen och presskarva eller använda sockerbit med klämskydd.
Kan du kompensera ev felvärde går det att prova att skarva med vanlig kopparkabel.
Visar regulator ex 5 grader för mycket går det att ställa börvärdet 5 grader lägre än vad det ska vara.
Viktigt är att polariteten stämmer både på givaren och komp.ledningen.
Det finns tabeller över färgkodningen på givare och komp.ledning.
Du kommer inte att få en offset på grund av skarven. Om man förlänger med kopparkabel så kommer du att flytta det kalla lödstället. Om då temperaturen skiljer mellan den positionen och temperaturen där du mäter referenstemperaturen så kommer du att få ett mätfel. Om du skarvar två sladdar av rätt typ med en sockerbit utan att tvinna så kommer du att få en missvisning som motsvarar temperaturskillnaden mellan kontaktpunkterna i sockerbiten, dvs ingen alls.
Skulle denna kabel kunna funka https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19437
Den kabel som nu finns är skärmad, båda ledarna har en separat fläta där den ena har en tråd i flätan som verkar vara skär till färgen. Kabeln ska sedan stoppas in i kabelkedjor. Kanske vore bättre att sätta ett par kontakter nära hotenden hmm..
Den kabel som nu finns är skärmad, båda ledarna har en separat fläta där den ena har en tråd i flätan som verkar vara skär till färgen. Kabeln ska sedan stoppas in i kabelkedjor. Kanske vore bättre att sätta ett par kontakter nära hotenden hmm..