Styrning gammal panna
Styrning gammal panna
Hej
Jag flyttade till hus för ett tag sen och där finns en äldre kombipanna som nu endast kör på el. Det finns även en luftvärmepump så pannan står enbart för varmvatten samt lite tillskottsvärme när det är riktigt kallt.
Jag har lagt märke till att pannan går på "reservvärme" och det känns inte optimalt eftersom den inte verkar gå via termostaten utan värmer med 6kw tills den svarta lilla burken slår ifrån (maxtermostat?).
Idag provade jag att slå ifrån reservvärmen för att se om styrningen fungerar. Det resulterade i att den börjar loopa effektstegen på första fasen 1kw - 2kw - 3kw osv. Detta sker oavbrutet mes ca 3sek mellan hoppen. De andra faserna visar inget.
Någon ide på felsökning?
Pannan utan frontplåt.
Styrkortet, matningen kommer in på den fyrpoliga sockerbiten, mångpoliga kontakten under går till effektlamporna och den under det till elpatronerna. Den lilla plinten uppe till vänster går till strömtrafos i elcentralen
Jag flyttade till hus för ett tag sen och där finns en äldre kombipanna som nu endast kör på el. Det finns även en luftvärmepump så pannan står enbart för varmvatten samt lite tillskottsvärme när det är riktigt kallt.
Jag har lagt märke till att pannan går på "reservvärme" och det känns inte optimalt eftersom den inte verkar gå via termostaten utan värmer med 6kw tills den svarta lilla burken slår ifrån (maxtermostat?).
Idag provade jag att slå ifrån reservvärmen för att se om styrningen fungerar. Det resulterade i att den börjar loopa effektstegen på första fasen 1kw - 2kw - 3kw osv. Detta sker oavbrutet mes ca 3sek mellan hoppen. De andra faserna visar inget.
Någon ide på felsökning?
Pannan utan frontplåt.
Styrkortet, matningen kommer in på den fyrpoliga sockerbiten, mångpoliga kontakten under går till effektlamporna och den under det till elpatronerna. Den lilla plinten uppe till vänster går till strömtrafos i elcentralen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styrning gammal panna
Vet inte riktigt men den där sockerbiten lär du fixa direkt så det inte börjar brinna.
Re: Styrning gammal panna
Den sockerbit är ett utmärkt exempel på varför jag har lagt förbud mot att vi använder sockerbitar på jobbet!
Men varför styrningen beter sig sådan kan man bara gissa om, det ska mätas en del innan det är möjligt att fastställa något.
En mätning av signalen från de 3 strömtransformatorer är ett ypperligt bra ställe att börja mäta.
Men varför styrningen beter sig sådan kan man bara gissa om, det ska mätas en del innan det är möjligt att fastställa något.
En mätning av signalen från de 3 strömtransformatorer är ett ypperligt bra ställe att börja mäta.
Re: Styrning gammal panna
Sockerbiten är utbytt, var väl tur att jag öppnade upp och tittade 
Har mätt en del, klargjort:
* Ström fram OK
* Termostaten verkar leva då styrningen börjar med loopandet när den passerar aktuell temp.
* Mätning på strömtrafo ger ca 1.2v ac per fas utan pannan i drift (husets övriga förbrukning), stiger till ca 4v när en 2kw slinga slår till. Dock är det något med kopplingen som inte stämmer, belastning på fas 1 ger utslag på plint för fas 3...skumt
* Effektvakten är rätt inställd på 16A (dipswitcharna)

Har mätt en del, klargjort:
* Ström fram OK
* Termostaten verkar leva då styrningen börjar med loopandet när den passerar aktuell temp.
* Mätning på strömtrafo ger ca 1.2v ac per fas utan pannan i drift (husets övriga förbrukning), stiger till ca 4v när en 2kw slinga slår till. Dock är det något med kopplingen som inte stämmer, belastning på fas 1 ger utslag på plint för fas 3...skumt
* Effektvakten är rätt inställd på 16A (dipswitcharna)
Re: Styrning gammal panna
Jag skulle börja med följande:
Mät att du har stabil dc - spänning över dom blå kondensatorerna.
Prova att koppla bort strömtrafosarna (dom lösa sladdarna termineras med motstånd)
Eventuellt finns någon bygling som måste flyttas för att köra utan effektvakt.
Mät att du har stabil dc - spänning över dom blå kondensatorerna.
Prova att koppla bort strömtrafosarna (dom lösa sladdarna termineras med motstånd)
Eventuellt finns någon bygling som måste flyttas för att köra utan effektvakt.
Re: Styrning gammal panna
Jag inser att jag var otydlig. Sockerbitar ska inte finnas i fast installation alls!
Att byta den är bara att flytta tidpunkten för branden.
Den bör ersättas av riktiga skruvplint!!!
Att byta den är bara att flytta tidpunkten för branden.
Den bör ersättas av riktiga skruvplint!!!
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 6003
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Styrning gammal panna
Icecap: Vad skiljer sockerbitar från t.ex. ubåtar eller de plintar man får med kopplingsdosor? Eller är det mångkardelig kabel i sockerbitar/motsv. som är problemet?
Re: Styrning gammal panna
Icecap
>Sockerbitar ska inte finnas i fast installation alls!
>Den bör ersättas av riktiga skruvplint!!!
Hur stor är skillnaden på metall delarna i en sockerbitar och skruvplintar ?
Avståndet mellan ledarna i sockerbitar och skruvplintar ?
>Sockerbitar ska inte finnas i fast installation alls!
>Den bör ersättas av riktiga skruvplint!!!
Hur stor är skillnaden på metall delarna i en sockerbitar och skruvplintar ?
Avståndet mellan ledarna i sockerbitar och skruvplintar ?
Re: Styrning gammal panna
Skillnaden är att en säker och stabil förbindelse ska ha en viss elasticitet i sig för att säkrar en gastät koppling.
I mycket få fall kan man uppnå detta med sockerbit - men långt oftast inte. Detta medför att vibrationer, temperaturrörelser osv. kommer att ge glappkontakt. Och glappkontakt + ström = värme.
En skruvplint har en fast "tunga" som skruven går på och när man drar åt skruven dras underdelen av ett "rör" ihop med tungan och klämmer ledningen. Detta ger ett antal gastäta kontaktpunkter och då "röret" som dras åt är lätt fjädrande är stabiliteten mycket bättre.
Bilden visar mycket tydligt glappkontakten och värmeutvecklingen. Se på jordskenan bredvid.
Där är det några "halvrör" som kläms mot skenan så att ledningarna kläms mellan halvröret och skenan. "Stor" anläggningsyta i förhållande till sockerbit och då man ju ska tvinna kardelerna lagom ger de i sig en viss elasticitet.
I mycket få fall kan man uppnå detta med sockerbit - men långt oftast inte. Detta medför att vibrationer, temperaturrörelser osv. kommer att ge glappkontakt. Och glappkontakt + ström = värme.
En skruvplint har en fast "tunga" som skruven går på och när man drar åt skruven dras underdelen av ett "rör" ihop med tungan och klämmer ledningen. Detta ger ett antal gastäta kontaktpunkter och då "röret" som dras åt är lätt fjädrande är stabiliteten mycket bättre.
Bilden visar mycket tydligt glappkontakten och värmeutvecklingen. Se på jordskenan bredvid.
Där är det några "halvrör" som kläms mot skenan så att ledningarna kläms mellan halvröret och skenan. "Stor" anläggningsyta i förhållande till sockerbit och då man ju ska tvinna kardelerna lagom ger de i sig en viss elasticitet.
Re: Styrning gammal panna
En sån styrning har jag ju reparerat, mycket vanligt att dom gröna effektreläna går sönder.
Har för mig att benkonfigurationen på reläerna var ovanlig, därför byggde jag en egen reläsats med 2 poliga Omron relän fastsatta på en T skena, och sedan kabeldragning till kretskortet, jobbigt jaaaa.
Jag parallellkoppla dom 2 polerna i varje relä för att få bättre strömtålighet.
Sockerbitar ÄR inte så dåliga, använd bara sådana med trådskydd .
Kjelle
Har för mig att benkonfigurationen på reläerna var ovanlig, därför byggde jag en egen reläsats med 2 poliga Omron relän fastsatta på en T skena, och sedan kabeldragning till kretskortet, jobbigt jaaaa.
Jag parallellkoppla dom 2 polerna i varje relä för att få bättre strömtålighet.
Sockerbitar ÄR inte så dåliga, använd bara sådana med trådskydd .
Kjelle
Re: Styrning gammal panna
Tack för svar!
Hela denna panna lever väl lite på övertid men vore bra att få den att fungera ok iaf.
Jag tror reläerna är ok eftersom lamporna tänds när de olika stegen kopplas in, de borde vara kopplade parallellt med värmeslingorna problemet är att styrningen är "nervös" och hoppar mellan stegen konstant....
Jag ska prova att koppla bort strömmätningen ikväll
Hela denna panna lever väl lite på övertid men vore bra att få den att fungera ok iaf.
Jag tror reläerna är ok eftersom lamporna tänds när de olika stegen kopplas in, de borde vara kopplade parallellt med värmeslingorna problemet är att styrningen är "nervös" och hoppar mellan stegen konstant....
Jag ska prova att koppla bort strömmätningen ikväll

-
- EF Sponsor
- Inlägg: 970
- Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
- Ort: Karlskoga
Re: Styrning gammal panna
Hmmm.
I min gröna ungdom hade min syster en elpanna som jag vill minnas lät som du beskriver. Den hade ingen indikering på vad som hände men den stod och klickade på ett liknande sätt. Det vill jag minnas förklarades med att det var inkopplingsautomatik som skulle göra att inte nätet överbelastades efter ett strömavbrott. Fick den bara stå och klicka nån timme så funkade den sen.
Nu har det gått ca 35 år sen dess och dom har bergvärme istället...
I min gröna ungdom hade min syster en elpanna som jag vill minnas lät som du beskriver. Den hade ingen indikering på vad som hände men den stod och klickade på ett liknande sätt. Det vill jag minnas förklarades med att det var inkopplingsautomatik som skulle göra att inte nätet överbelastades efter ett strömavbrott. Fick den bara stå och klicka nån timme så funkade den sen.
Nu har det gått ca 35 år sen dess och dom har bergvärme istället...
Re: Styrning gammal panna
Jaha, tror nästan det har löst sig. Provade att koppla förbi strömmätningen och pannan slutade med sitt nervösa beteende och stegade in effektstegen så fint.
Men jag vill gärna ha kvar effektvakten eftersom jag bara har 16A huvudsäkringar. Tidigare mätningar visade ju att det var något knas med kopplingen, belastning på en fas gav utslag på fel plint....
Kan väl inte vara så att någon klåpare förväxlat trådarna till mätningen? Jodå, skiftade svart/svartvit och sen dess har den uppfört sig och kopplar bort slingor när andra förbrukare går.
Helt otroligt att man bara skitit i att undersöka varför det inte fungerar utan bara stängt av automatiken.
Men jag vill gärna ha kvar effektvakten eftersom jag bara har 16A huvudsäkringar. Tidigare mätningar visade ju att det var något knas med kopplingen, belastning på en fas gav utslag på fel plint....
Kan väl inte vara så att någon klåpare förväxlat trådarna till mätningen? Jodå, skiftade svart/svartvit och sen dess har den uppfört sig och kopplar bort slingor när andra förbrukare går.
Helt otroligt att man bara skitit i att undersöka varför det inte fungerar utan bara stängt av automatiken.
Re: Styrning gammal panna
Så ser de flesta sockerbitar ut också, modeller där skruven trycker direkt på ledaren jag har inte sett på många år. Trådskydd kallas visst den där tungan i sockerbitar.Icecap skrev: En skruvplint har en fast "tunga" som skruven går på och när man drar åt skruven dras underdelen av ett "rör" ihop med tungan och klämmer ledningen. Detta ger ett antal gastäta kontaktpunkter och då "röret" som dras åt är lätt fjädrande är stabiliteten mycket bättre.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8565
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Styrning gammal panna
För en månad sedan inhandlade jag 2 olika storlekar av sockerbitar på ortens elinstallationsföretag (Elmodul) . Där fanns inga att köpa med trådskydd. (Jag ville ha med trådskydd så jag frågade särskilt efter det).
Skruven gick direkt in i ledaren. Samma på Coop's byggavdelning.
Har kollat samtliga sockerbitar i mina lådor. De är inköpta under 2014 och samtliga saknar trådskydd. Så för mig förefaller det sig som att det är ovanligt med trådskydd i kopplingslist, åtminstone där jag bor.
För övrigt så håller jag med Icecap, riktiga skruvplintar skall det vara. En annan sak som felaktigt förekommer, även i installatörskretsar, är att man förtennar mångledare i änden som skall in i plinten. Detta skapar på grund av tennets kallflytande egenskap så småningom glappkontakt.
Skruven gick direkt in i ledaren. Samma på Coop's byggavdelning.
Har kollat samtliga sockerbitar i mina lådor. De är inköpta under 2014 och samtliga saknar trådskydd. Så för mig förefaller det sig som att det är ovanligt med trådskydd i kopplingslist, åtminstone där jag bor.
För övrigt så håller jag med Icecap, riktiga skruvplintar skall det vara. En annan sak som felaktigt förekommer, även i installatörskretsar, är att man förtennar mångledare i änden som skall in i plinten. Detta skapar på grund av tennets kallflytande egenskap så småningom glappkontakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.