Parallellkoppla termoelektriska element med olika spänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JesperS

Parallellkoppla termoelektriska element med olika spänning?

Inlägg av JesperS »

Håller på och leker lite med termoelektriska element (TEC) hemma, bygger en mobilladdare av dem. Problemet är att jag givetvis var dumsnål och investerade i 4st TEC element istället för en riktig termoelektrisk generator... Med mina begränsade kunskaper kom jag fram till att dem då först bör seriekopplas två och två, för att sedan parallellkopplas, för att uppnå lämplig spänning. Problemet är att då modulerna varierar något i utspänning så får jag för mig att det är det som spökar då effekten jag får ut ur dem parallellkopplade är mindre än om jag skulle köra dem var för sig.

Frågan är då om det verkligen fungerar att parallellkoppla dem med en spänningsskillnad på ca 0.3V elementen emellan, eller går det på något enkelt sätt att åtgärda det förmodade problemet?

Mitt sunda förnuft säger att det är parallellkopplingen som ställer till det för mig, men jag vet inte hur, eller om det ens går att åtgärda.

Är väldigt tacksam för hjälp.

/Jesper
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Parallellkoppla termoelektriska element med olika spänni

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Att parallellkoppla dom fungerar inte - som du redan vet. Att göra det för att få rätt spänning är i stort det samma som att kasta bort energin.

Blir spänningen för hög reglerar man ner den med en switch-regulator. Rätt utförd kan en sådan ha en verkningsgrad på 80% - 90%.
Senast redigerad av Icecap 5 februari 2015, 08:26:11, redigerad totalt 1 gång.
JesperS

Re: Parallellkoppla termoelektriska element med olika spänni

Inlägg av JesperS »

Icecap skrev:Välkommen till forumet.

Att parallellkoppla dom fungerar inte - som du redan vet. Att göra det för att få rätt spänning är i stort det samma som att kasta bort energin.

Blir spänningen för hör reglerar man ner den med en switch-regulator. Rätt utförd kan en sådan ha en verkningsgrad på 80% - 90%.
Man tackar :) , blir till att googla lite på det och se fall man hittar något intressant.
Skriv svar