Köra leddar med för lite ström
-
Köra leddar med för lite ström
Tja!
Håller som bäst på med en stjärnhimmel gjord av 220 st vita leddar till mitt sovrum. Jag har tänkt använda de här leddarna: http://www.oshino-lamps.de/de/suw50040.html
Leddarna är specade att köras med 3.5 - 4V. Nu undrar jag vad ni tror om att köra dessa på 3V? Kan det tro vara sämre för leddarna att köra med för låg ström så det påverkar deras livslängd negativt? Saken är den att jag bygger in stjärnhimmeln i taket medan vi bygger huset så jag har ingen chans att byta ut de leddar som pajar utan att helt riva innertaket. Därför vill jag vara säker på att leddarna håller minst de 100 000 timmarna de i medeltal ska klara.
Håller som bäst på med en stjärnhimmel gjord av 220 st vita leddar till mitt sovrum. Jag har tänkt använda de här leddarna: http://www.oshino-lamps.de/de/suw50040.html
Leddarna är specade att köras med 3.5 - 4V. Nu undrar jag vad ni tror om att köra dessa på 3V? Kan det tro vara sämre för leddarna att köra med för låg ström så det påverkar deras livslängd negativt? Saken är den att jag bygger in stjärnhimmeln i taket medan vi bygger huset så jag har ingen chans att byta ut de leddar som pajar utan att helt riva innertaket. Därför vill jag vara säker på att leddarna håller minst de 100 000 timmarna de i medeltal ska klara.
När du pratar om lysdioder så säg äntingen just lysdiod eller använs förkortningen LED. Det tog en liten stund inna jag fattade vad du menar med leddar. Som andra sagt kan du minska strömen. Se till att du säkert ligger under 20mA. Men spänningen kan du knappt sänka. Dioderna uppför sig inte som glödlampor rent elektriskt. Kolla LED tråden under FAQ. En lysdiod räknas som trasig när den tappat halva ljusstyrkan. Inte riktigt som en lampa där heller.
-
Tackar för alla svaren.
Som tur är har ja fått en hel del hjälp av en jobbarkompis. Hur som helst såhär har ja tänkt det.
Jag tänker paralellkoppla 220 st vita leddar till min stjärnhimmel. Jag har en transformator (från clas ohlson) som ger ut 2.5A vid 3 volt. Enligt vad min kollega räknade och testade bör den räcka till, för vid 3 volt gick en led på under 10mA. Vi försökte även köra med än lägre volt, så än vid närmare 2.5 V lyste ledden fast svagt då förstås.
Det jag var rädd för var att om det kunde vara sämre för leddens hållbarhet om den bara fick 3V då det i pappren hette att den skulle ha mellan 3.5 och 4V. Om så vore fallet tror jag att det hade krävts ett motstånd per led för att "dra ner på volten" eftersom nästa steget på transformatorn gav 5V.
Men då tycker jag igen att om leddarna nu lyser tillräckligt med 3V och det till på köpet kan förbättra livslängden, så är det väl bara dumt att köra på mera volt (3.5 - 4). Ja vill ju att alla leddar ska hålla så länge som möjligt eftersom det blir ett jäkla jobb att fixa om det skulle bli problem.
Ja vad gäller el kan ja nog säga att ja e helt ute å cyklar.$tiff skrev:>> VoDaresVins
Ström och spänning är inte samma sak. Om du inte har så bra koll själv så kan du berätta hur du tänk koppla för att ge oss en chans att bedöma.

Jag tänker paralellkoppla 220 st vita leddar till min stjärnhimmel. Jag har en transformator (från clas ohlson) som ger ut 2.5A vid 3 volt. Enligt vad min kollega räknade och testade bör den räcka till, för vid 3 volt gick en led på under 10mA. Vi försökte även köra med än lägre volt, så än vid närmare 2.5 V lyste ledden fast svagt då förstås.
Det jag var rädd för var att om det kunde vara sämre för leddens hållbarhet om den bara fick 3V då det i pappren hette att den skulle ha mellan 3.5 och 4V. Om så vore fallet tror jag att det hade krävts ett motstånd per led för att "dra ner på volten" eftersom nästa steget på transformatorn gav 5V.
Men då tycker jag igen att om leddarna nu lyser tillräckligt med 3V och det till på köpet kan förbättra livslängden, så är det väl bara dumt att köra på mera volt (3.5 - 4). Ja vill ju att alla leddar ska hålla så länge som möjligt eftersom det blir ett jäkla jobb att fixa om det skulle bli problem.
-
Läste i FAQ:n. Uj, uj, verkar nog som jag kan behöva lite mera hjälp här. Jag har nog funderat hit och dit med att använda fibrer istället, problemet är att det krävs en hel del jobb med att sänka taket och takhöjden är nåt jag ogärna prutar på. Så om jag bara får tillräckligt med hjälp av folk som kan så ser ja inget annat än fördelar med att koppla med dioder istället.
Alltså det jag vill åstadkomma är att paralellkoppla 220st vita lysdioder (modellen jag linkade till tidigare). Om jag nu har en transformator som get 2.5A vid 3V behöver jag verkligen något motstånd per lysdiod då och isåfall varför?
Alltså det jag vill åstadkomma är att paralellkoppla 220st vita lysdioder (modellen jag linkade till tidigare). Om jag nu har en transformator som get 2.5A vid 3V behöver jag verkligen något motstånd per lysdiod då och isåfall varför?
Eftersom dioderna kan variera lite är risken stor att någon diod tar med stöm och inte håller så länge. Jag skulle rekomedera at gå upp i spänning och koppla dioderna i seriekopplade slingor. Då har en en resistor eller annan strömreglering i serie med slingorna. En strömgenerator av något slag kanske det kan vara värt. Håll spänningen under 50V så klassas det som klenspänning. I förstärkar tråden i FAQ finns det några varianter på strömgenerator. En spänningsregulator kan också kopplas som spänings regulator. Ta då hälst en ställbar. De tar mindre spänning.
Och kalla helst inte dioderna för leddar.
Och kalla helst inte dioderna för leddar.
Jösses... 
Först bara så at det är helt tydligt... :
> Leddarna är specade att köras med 3.5 - 4V.
NEJ !!! Det är de INTE !
> Nu undrar jag vad ni tror om att köra dessa på 3V?
Man "kör" inte lysdioder på någon speciellt spänning alls.
Lysdioder er specade för en viss (max) strömstyrka, inget annat.
Men, OK, du har väl läst på om lysdioder vid det här laget...
Sedan, 200 LEDs i taket. Ska de samtidigt fungera som *belysning* för
rummet ? Eller ska de bara "synas" ? Om de ska lysa upp rummet kanske
du behöver uppåt 20 mA/LED, men ska de bara synas (speciellt när
rummet för övrigt är ganska mörk) räcker det sannolikt med 1-2 mA/LED
(speciellt om de är av den ljusstarkare typen)..
Vill du kunna reglera ljusstyrkan (manuellt eller automatiskt) ?
Att parr-koppla LEDs direkt till en spänningskälla är att be om problem...

Först bara så at det är helt tydligt... :
> Leddarna är specade att köras med 3.5 - 4V.
NEJ !!! Det är de INTE !
> Nu undrar jag vad ni tror om att köra dessa på 3V?
Man "kör" inte lysdioder på någon speciellt spänning alls.
Lysdioder er specade för en viss (max) strömstyrka, inget annat.
Men, OK, du har väl läst på om lysdioder vid det här laget...

Sedan, 200 LEDs i taket. Ska de samtidigt fungera som *belysning* för
rummet ? Eller ska de bara "synas" ? Om de ska lysa upp rummet kanske
du behöver uppåt 20 mA/LED, men ska de bara synas (speciellt när
rummet för övrigt är ganska mörk) räcker det sannolikt med 1-2 mA/LED
(speciellt om de är av den ljusstarkare typen)..
Vill du kunna reglera ljusstyrkan (manuellt eller automatiskt) ?
Att parr-koppla LEDs direkt till en spänningskälla är att be om problem...
Tittar man i databladen för lysdioder så kan man utläsa VF & IF, Om du nu vill att det ska flyta igenom 20mA så måste ju spänningen över lysdioden vara låt säga 3,5V för att lysdioden ska vilja sluka i sig 20mA.
Med andra ord, så länge man håller sig under lysdiodens maximala frammspäningsvärde så kommer inte lysdioden att Äta ihjäl sig
Så man kan visst spänningsreglera en lysdiod, men det är förvisso mycket kinkigare!.
Med andra ord, så länge man håller sig under lysdiodens maximala frammspäningsvärde så kommer inte lysdioden att Äta ihjäl sig
Så man kan visst spänningsreglera en lysdiod, men det är förvisso mycket kinkigare!.
Det är ett helt bakvänt sätt att tänka och synnerligen förvillande för en
"LED-nybörjare" !
Det enda som är rellevant för inkoppling av LEDs är att ge den en korrekt
*strömstyrka*...
> Med andra ord, så länge man håller sig under lysdiodens maximala
> frammspäningsvärde så kommer inte lysdioden att Äta ihjäl sig
P.g.a av naturliga variationer i Vf (kan vara +/- 0.5 V eller mer) mellan
olika exemplar är det dels ganska svårt att "trimma", dels kommer man
att få mer eller mindre stora variationer i ljusstyrka (mellan olika
exemplar).
De naturliga variationerna mellan olika exempel (av samma typ) gör
det också näst intill omöjligt att koppla in flera dioder till samma
spänningskälla och få en jämn ljusstyrka.
Vf har dessutom en negativ temp-koef, så VF sjunker vid stigande temp,
vilket ökar strömmen än mer och kan ge ett läge där det hela skenar iväg...
Som sagt, jag tycker att det är lite osjyst mot en LED-nybörjare att röra
till det genom att blanda in spänningsdrivning av LEDs här...
"LED-nybörjare" !
Det enda som är rellevant för inkoppling av LEDs är att ge den en korrekt
*strömstyrka*...
> Med andra ord, så länge man håller sig under lysdiodens maximala
> frammspäningsvärde så kommer inte lysdioden att Äta ihjäl sig
P.g.a av naturliga variationer i Vf (kan vara +/- 0.5 V eller mer) mellan
olika exemplar är det dels ganska svårt att "trimma", dels kommer man
att få mer eller mindre stora variationer i ljusstyrka (mellan olika
exemplar).
De naturliga variationerna mellan olika exempel (av samma typ) gör
det också näst intill omöjligt att koppla in flera dioder till samma
spänningskälla och få en jämn ljusstyrka.
Vf har dessutom en negativ temp-koef, så VF sjunker vid stigande temp,
vilket ökar strömmen än mer och kan ge ett läge där det hela skenar iväg...
Som sagt, jag tycker att det är lite osjyst mot en LED-nybörjare att röra
till det genom att blanda in spänningsdrivning av LEDs här...
-
Ja som ni säkert insett kan ja inte äns börja förklara min okunskap gällande ellära. Hur som helst det jag försöker få gjort är att få alla dioderna kopplade så de lyser i åtminstone de 80 000 timmarna de ska normalt klara. (Skrev ner siffran från 100 000 till 80 000 efter att jag läst lite mera om dioder på en annan sida). Dioderna behöver inte lysa starkare än så de syns i taket. Om någon lyser starkare än en annan är det bara hemåt så länge den inte pajar för fort.
Ett problem är ju att jag inte ens fattar förhållandet mellan ampere och volt.
Så ni får ursäkta om ja tar den här diskussionen på nybörjar nivå. Om nån har en bra länk med info som kan ge mig en snabbkurs vore det bra. 
Är det dioden som "bestämmer" amperen i förhållande till volten? Går det då inte att uppskatta max amperen som kan gå ut i en diod när alla är kopplade till min transformator? Om nu tranformatorn ger ut 3V kan man då inte från diagrammet i specifikationen på dioden hur många mA som den slukar? Så om jag kopplar transformatorn direkt till alla 220 dioder kan i alla fall dioderna överbelastas om man nu antar att tranformatorn aldrig ger ut mera än 4V och 2.5A?
Här är ID:n här transformatorn jag köpt från clas ohlson: 32-6318
Lyckades inte få någon direkt länk dit tyvärr.
Börjar kännas som ett jättemisstag att koppla med dioder istället för att sänka taket och köra med fiber, men problemet är att dioderna redan är beställda och de kostar en del...
Snälla bullen hjälp mig.
Ett problem är ju att jag inte ens fattar förhållandet mellan ampere och volt.

Är det dioden som "bestämmer" amperen i förhållande till volten? Går det då inte att uppskatta max amperen som kan gå ut i en diod när alla är kopplade till min transformator? Om nu tranformatorn ger ut 3V kan man då inte från diagrammet i specifikationen på dioden hur många mA som den slukar? Så om jag kopplar transformatorn direkt till alla 220 dioder kan i alla fall dioderna överbelastas om man nu antar att tranformatorn aldrig ger ut mera än 4V och 2.5A?
Här är ID:n här transformatorn jag köpt från clas ohlson: 32-6318
Lyckades inte få någon direkt länk dit tyvärr.
Börjar kännas som ett jättemisstag att koppla med dioder istället för att sänka taket och köra med fiber, men problemet är att dioderna redan är beställda och de kostar en del...

Snälla bullen hjälp mig.