Tips på lämplig glödstiftdrivare (metanolmotor)
Tips på lämplig glödstiftdrivare (metanolmotor)
Hej
Jag har kikat runt lite och hittat lite olika elscheman för olika glödstiftsdrivare, det är en OS FS91 Surpass motor som det hela gäller. När jag kopplar på glöd från startboxen så ska glödstiftet dra ca 3 ampere vad jag förstått som, det är ett OS typ F stift som sitter i. Med nuvarande glödstiftsdrivare så blir själva drivenheten väldigt varm efter 10-15 sek om ens så lång tid. Både spänning och strömstyrka faller och motorn går inte att starta. Det är väldigt irriterande och därför vill jag ersätta min nuvarande glödstiftdrivare till något bättre som klarar av att leverera mer effekt. Startboxen har ett 12V 9Ah batteri till förfogande som även driver en startmotor samtidigt som glödstiftdrivaren ska ge ström till glödstiftet. Glödstiftdrivaren bör vara en krets som tål minst 5 ampere kontinuerligt och som har ställbar spänning och inte blir så varm. Dessutom får den inte svikta i spänning om man tar ut 0,5 eller 5 ampere.
Här är en variant som jag kikat på, verkar som jag får linda spolen själv. Jag vet ju inte ens om den är bra.
http://www.svensktmodellflyg.se/elektronik.asp?id=5
Fler tips med praktiska erfarenhet mottages gärna. Vet inte om det finns några fler RC-flygare här på forumet? Eller ska jag satsa på den krets som jag själv länkat till?
Jag har kikat runt lite och hittat lite olika elscheman för olika glödstiftsdrivare, det är en OS FS91 Surpass motor som det hela gäller. När jag kopplar på glöd från startboxen så ska glödstiftet dra ca 3 ampere vad jag förstått som, det är ett OS typ F stift som sitter i. Med nuvarande glödstiftsdrivare så blir själva drivenheten väldigt varm efter 10-15 sek om ens så lång tid. Både spänning och strömstyrka faller och motorn går inte att starta. Det är väldigt irriterande och därför vill jag ersätta min nuvarande glödstiftdrivare till något bättre som klarar av att leverera mer effekt. Startboxen har ett 12V 9Ah batteri till förfogande som även driver en startmotor samtidigt som glödstiftdrivaren ska ge ström till glödstiftet. Glödstiftdrivaren bör vara en krets som tål minst 5 ampere kontinuerligt och som har ställbar spänning och inte blir så varm. Dessutom får den inte svikta i spänning om man tar ut 0,5 eller 5 ampere.
Här är en variant som jag kikat på, verkar som jag får linda spolen själv. Jag vet ju inte ens om den är bra.
http://www.svensktmodellflyg.se/elektronik.asp?id=5
Fler tips med praktiska erfarenhet mottages gärna. Vet inte om det finns några fler RC-flygare här på forumet? Eller ska jag satsa på den krets som jag själv länkat till?
Re: Tips på lämplig glödstiftdrivare (metanolmotor)
fan vet om jag inte köpt en switchmodul från ebay som man kan ställa både ström och spänning på , och som klarar minst dubbla strömmen
då kan du prova dig fram till vettigast resultat
då kan du prova dig fram till vettigast resultat
Ok, grym har du sysslat med modellmotorer som går på metanol och testat? Jag skulle gärna vilja ha en länk till den du tipsar om.
Tack.
Tack.
var många år sedan , fördelen med dom nya är ju att man kan ställakonstant ström med maxspänning
sök på ebay så hittar du drösvis
sök på ebay så hittar du drösvis
Jag hittade denna på ebay som verkar uppfylla mina krav. Ställbar ström och spänning.
http://www.ebay.com/itm/DC-10A-CVCC-Con ... 486f3e0556
Det jag har svårt för att veta är om det är någon vidare kvalité på denna?
http://www.ebay.com/itm/DC-10A-CVCC-Con ... 486f3e0556
Det jag har svårt för att veta är om det är någon vidare kvalité på denna?
Jag gjorde en av en 555'a med en panel-pot och en Eff-trissa en spole och en diod. Matas från en 12V 7Ah blyack (samma som bränsle pumpen mm)
555'an ger en PWM signal med låg duty cycle (mycket off tid) som via trissan kopplar batteri spänningen genom spolen till stiftet (och genom ett ström panel instrument). Max ström är 5A men det brukar räcka med drygt 2A (OS8 stift) vill jag minnas.
Efter som den är switchad så drar det nästan inget från batteriet.
Fördelen med denna enkla icke reglerade koppling är att spolen laddas med en viss energi som den sedan levererar till stiftet, så när det blir varmt och resistansen sjunker på glödtråden så stiger inte strömmen så mycket, samma sak när det blir kallt (för mycket soppa) så minskar inte strömmen. Det blir alltså ganska lika effekt i tråden.
Jag kopplar in ett stift i klämman och vrider på tills jag får bra glöd, noterar strömmen som visas på instrumentet så jag vet till nästa gång (olika stift behöver olika ström). Skruvar i stiftet, drar runt och igång går det.
Enklare än så kan det nästan inte bli.
555'an ger en PWM signal med låg duty cycle (mycket off tid) som via trissan kopplar batteri spänningen genom spolen till stiftet (och genom ett ström panel instrument). Max ström är 5A men det brukar räcka med drygt 2A (OS8 stift) vill jag minnas.
Efter som den är switchad så drar det nästan inget från batteriet.
Fördelen med denna enkla icke reglerade koppling är att spolen laddas med en viss energi som den sedan levererar till stiftet, så när det blir varmt och resistansen sjunker på glödtråden så stiger inte strömmen så mycket, samma sak när det blir kallt (för mycket soppa) så minskar inte strömmen. Det blir alltså ganska lika effekt i tråden.
Jag kopplar in ett stift i klämman och vrider på tills jag får bra glöd, noterar strömmen som visas på instrumentet så jag vet till nästa gång (olika stift behöver olika ström). Skruvar i stiftet, drar runt och igång går det.
Enklare än så kan det nästan inte bli.
Någon som vet om det är skillnad på gamla och nyare glödstiftsmotorer? Har en gammal Cox Pee-Wee från 70-talet som hade varit kul att få igång. Och kan man bränna av glödstiftet? Eller är det självbegränsande i ström?
Går alldeles utmärkt att bränna av det... där av att man bör kunna begränsa effekten som går in i den.
Ropa - Har du ett elschema för den 555 krets du beskriver? Jag saknar kunskaper för att kunna konstruera något sådant själv.
Gizmo - Om din motor gått mycket så kanske en motortvätt är lämplig först? Se denna artikel. http://www.svensktmodellflyg.se/engine_clean.asp
Gizmo - Om din motor gått mycket så kanske en motortvätt är lämplig först? Se denna artikel. http://www.svensktmodellflyg.se/engine_clean.asp
Motorn jag har är nog knappt startad. Men det är ju inte fel att börja med att rengöra i vilket fall. Planen är väl att bygga nånslags svävare så småningom. Motorn har (tyvärr) ett rykte om sig att vara svårstartad. Farsan hade en likadan, vill minnas att den var smått hopplös att få igång. Men antik och fin är den ju. Och liten.
Jag höll på med en cox baby bee och fick faktiskt igång den på E85...! Men gick otroligt dåligt på det bränslet, däremot så ska man inte köra på recinolja, det jag läst om det är att det sliter hårt på motorn. De nya syntetetiska oljorna ska tydligen vara mer skonsamma. Tror det hade med vegetabiliska rester i recinoljan.
Min fråga kvarstår dock hur jag ska göra med min glödstiftsdrivare..
Min fråga kvarstår dock hur jag ska göra med min glödstiftsdrivare..
@stoffe, jag har nog inget schema kvar men jag kan lossa på panelen och se om jag kan rita upp ett schema utifrån kretsen, återkommer...
För länge sedan så publicerade Inge Stendahl (F:a TransFunk) en konstruktion han kallade GD1 i dåvarande tidningen Radio & Television. Har själv byggt en sådan, moderniserad med en MOSFET istället för parallella BJT och en tredje för att driva dessa.
Den fungerar alldeles perfekt. Denna konstruktion har ingen spole, så strömstyrkan i pulserna blir ganska hög. Den reglerar temperaturen genom att känna av resistansen i glödtråden. Helt underbar funktion, motorn blir aldrig sur.
Nackdelen är att den kräver omställning mellan olika stift som t.ex. OS-F och OS-8. Den senare har lägre resistans och brinner av om den är ställt för OS-F. Lite småstökigt, men IMHO överväger fördelarna starkt.
PeeWee är liksom BabeBee krävande vad gäller bränslet. Har stiftet en riktig spiral så kör de på vanlig soppa. Är det bara en liten trådslinga som på de senare stiften som tillverkades krävs det en STOR slurk nitro om den inte skall stanna när strömmen tas bort.
Den fungerar alldeles perfekt. Denna konstruktion har ingen spole, så strömstyrkan i pulserna blir ganska hög. Den reglerar temperaturen genom att känna av resistansen i glödtråden. Helt underbar funktion, motorn blir aldrig sur.
Nackdelen är att den kräver omställning mellan olika stift som t.ex. OS-F och OS-8. Den senare har lägre resistans och brinner av om den är ställt för OS-F. Lite småstökigt, men IMHO överväger fördelarna starkt.
PeeWee är liksom BabeBee krävande vad gäller bränslet. Har stiftet en riktig spiral så kör de på vanlig soppa. Är det bara en liten trådslinga som på de senare stiften som tillverkades krävs det en STOR slurk nitro om den inte skall stanna när strömmen tas bort.
Jag tror att den glödstiftdrivare som Marta tipsat om här är den bästa, väldigt smart med ställbar strömstyrka för olika stift. Dock hittar jag bara elschema för GD2 på webben. Vet inte om man kan köpa dessa kretskort eller byggsatser fortfarande annars kanske jag åker på och etsa ett kretskort själv. Vet heller inte vad det är för egentlig skillnad på GD1 och GD2. Det enda jag inte hade liggandes hemma var en BUZ 71, blir till att försöka hitta en sån och beställa.
http://www.algonet.se/~boem/Faltlada/Tr ... re_GD2.pdf
http://www.algonet.se/~boem/Faltlada/Tr ... re_GD2.pdf
Är inte ett av problemen med glödstift att de kyls av bränslet när man försöker starta så de plötsligt drar en massa ström (varm glödtråd har väl högre resistans än kall, men ser att RoPa skriver tvärtom)?
(Jag har aldrig kört glödstift, när farsan och jag dammade av hans gamla grejer i min ungdom så var ju det motorer utan glödstift.)
(Jag har aldrig kört glödstift, när farsan och jag dammade av hans gamla grejer i min ungdom så var ju det motorer utan glödstift.)