Val av labbaggregat, slutgiltiga...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Val av labbaggregat, slutgiltiga...

Inlägg av hanzibal »

För nybörjare utan stora krav tycker jag att switchade aggregat ger mer funktionalitet och enkelhet i handhavande per krona.

Det ter sig också ganska uppenbart att TS inte lär bygga eget med LM317.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tekko skrev:Du behöver inget labbagg!!

En LM317 med en resistor, en pot och 2 kondingar duger gott till de strömmar som labbagget max kommer att se. Japp ett labbagg ser sällan strömmar som överstiger 500mA-1A, och används i regel aldrig över 12V och under 5V.
Bullshit..
Jag har 4st labbagg, varav 2st har dubbla utgångar. Det har varit ett par gånger som inte ens de har räckt vid labbning.
tänt_var_det_här

Inlägg av tänt_var_det_här »

Angående att göra ett eget agg förmodar jag att ni syftar på konvertera ett ATX agg från en dator? Frågan var uppe tidigare ställd av mig och fick som respons att jag bör sikta in mig på ett färdigt istället.

Vad menar ni med "switchat agg" ?

Vill bara ha ett säkert, enkelt men med tillräckligt kraft och minst skada på bankkontot :)

Kan väll grunderna för el, men kan inte särskilt mycket om aggregat.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips: kolla även i forumdelen "Mätinstrument / Verktyg", det är "egentligen" rätt ställe för labbaggregat, åtminstone sådana man köper färdiga.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Switchat aggregat är motsatsen till linjärt aggregat.

Linjärt agg: nätspänningen transformeras ner till lite drygt aggregatets maxspänning, likriktas, och körs genom en transistor som begränsar spänning (och eventuellt ström) till den inställda nivån. Problemet med detta är dels att det behövs en stor och tung transformator, och dels att mycket effekt utvecklas i reglertransistorn (d.v.s. det blir varmt).

Switchat agg: nätspänningen likriktas mer eller mindre direkt (förhoppningsvis med något slags effektfaktorkorrigering - kallas t.ex. "APC"). Denna höga (> 300 VDC) likspänning hackas ("switchas") sedan ner till inställd utspänning genom en mindre transformator (denna kan vara mindre än i linjärfallet eftersom man kan switcha med mycket högre frekvens än nätets 50 Hz). Själva switchningen, att man snabbt slår av och på spänningen, kan ge rester kvar i form av "rippel" på utspänningen, d.v.s. att utspänningen varierar något med snabb frekvens.

Det finns också seriereglerade aggregat där man först har en switchad reglering till några volt över inställd utspänning och sedan en linjär reglering för "finreglering". Det bästa av två världar! Men det kostar lite mer också.
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur bra är dessa seriereglerade aggregat när det gäller rippel och lastreglering?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det bästa svar jag kan ge är att hänvisa till min tråd Test av labaggregat TTi EX355R.
Jag försökte även mäta upp rippel, men det låg i alla lägen under mitt "brusgolv" på ca 6 mV p-p.

Lastregleringen har jag inte mätt upp, men den anges i manualen till <0,01 % av max utspänning vid 90 % laständring.
Borre

Inlägg av Borre »

Köp inte ett dubbelt om du inte vet att du behöver ett. Det blir bara dyrare om du inte använder det. Kommer du fram till att du behöver det senare går det lika bra att köp ytterligare ett enkelt labbagg och använda bägge när tex +/--matning behövs.

Eller så löser man det på annat vis, så som med switchade moduler som det tipsades om tidigare, eller gör något enkelt själv men en vanlig transformator tex.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Påminner om tidigare inlägg med länkar till ganska uttömmande info om det switchade Conrad-labbagg jag har:
hanzibal skrev:Själv köpte jag Voltcraft PPS11360 (36V 5A) för något år sedan, mycket nöjd med det:
http://www.conrad.se/Laboratorieaggrega ... 52_2110330

Finns en wiki-artikel om det här på forat:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... _PPS-11360

Höll på att glömma denna tråd där detta labbagg diskuteras:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=63275
opampen

Inlägg av opampen »

Nej, jag syftade inte på att konvertera ett ATX agg från en dator. Om du läser vad jag och andra skrev så talas det om stabb. kretsen LM317. Den kopplas till en vanlig trafo. med likriktare mm.
opampen

Inlägg av opampen »

qx5 skrev:Hur bra är dessa seriereglerade aggregat när det gäller rippel och lastreglering?
Det beror på konstruktionen, men den kan vara mycket bra. Rippel ca. 2-5mV. Lastreglering 10-50mV. är bra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Iofs kan ju en LM317 matas från vad som helst som ger tillräcklig spänning och ström, inklusive ett ATX-agg om man inte är sugen på sådär jättehöga spänningar. :)
tänt_var_det_här

Inlägg av tänt_var_det_här »

Basetech ser ut att vara Conrads egna märke, vilket ger en lite oroliga vibbar...

Funderar nämligen på denna nu http://www.conrad.se/Laboratorieaggrega ... 52_2110330

Eftersom de hade passande sortimentlådor för sorteringen av mina 2500 motstånd (resistorer) :D
http://www.conrad.se/SORTIMENTL%c5DA-20 ... 73_1514010

Har siktat in mig på Kjell dubbelaggregat annars, men efter att pengarna har sinat iväg från kontot får det vänta tills den 25:e...
Skriv svar