"Billig" bra HD webbkamera med led? Till fågelholk
Re: "Billig" bra HD webbkamera med led? Till fågelholk
Vet inte om den uppfyller dina krav men kjell.com har bra pris på Trust eLight 720p:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... cam-p98818
Köpte en sådan för någon månad sedan och den är helt okej.
Hittade inga test men kan spela in en exempelvideo om det är intressant.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... cam-p98818
Köpte en sådan för någon månad sedan och den är helt okej.
Hittade inga test men kan spela in en exempelvideo om det är intressant.
Gammal tråd men dumt att skapa en ny när det redan finns 
Har två fågelholkar som jag tänkte byta ut mot en enda och den tänkte jag skulle ha en kamera i.
Tänkte passa på nu innan "hyresgästerna" kommer (om dom kommer)
Problemet jag ser är att få en skarp bild i dagsljus men endå se i nattljus.
Så en kamera med IR stöd måste det vara.
Sedan vill man ha det i skarp bild så man ser i alla fall vad som händer.
Tänkte koppla den till en Raspberry Pi och tittade på deras kameror men den ena kan inte se i mörker medan NoIR är bra i mörker men inte i ljuset.
Som trådskaparen skrev att har inga problem att köpa från ebay men de har massor att välja på
Tanken är att antingen dra kablen från kameran till förrådet som holken sitter på eller sätta den på holkens tak.
Kan vara trevligt och gulligt om man kunde få ljud med om man nu skulle kunna få höra lite fågelpip.
Har sett det finns färdiga men har svårt att fatta att det ska kosta över 1000 kr samt det är roligare att göra själv.

Har två fågelholkar som jag tänkte byta ut mot en enda och den tänkte jag skulle ha en kamera i.
Tänkte passa på nu innan "hyresgästerna" kommer (om dom kommer)
Problemet jag ser är att få en skarp bild i dagsljus men endå se i nattljus.
Så en kamera med IR stöd måste det vara.
Sedan vill man ha det i skarp bild så man ser i alla fall vad som händer.
Tänkte koppla den till en Raspberry Pi och tittade på deras kameror men den ena kan inte se i mörker medan NoIR är bra i mörker men inte i ljuset.
Som trådskaparen skrev att har inga problem att köpa från ebay men de har massor att välja på
Tanken är att antingen dra kablen från kameran till förrådet som holken sitter på eller sätta den på holkens tak.
Kan vara trevligt och gulligt om man kunde få ljud med om man nu skulle kunna få höra lite fågelpip.
Har sett det finns färdiga men har svårt att fatta att det ska kosta över 1000 kr samt det är roligare att göra själv.
Om VGA-upplösning kunde varit gångbart så är en Philips Toucam med CCD-sensor det överlägset bästa alternativet, den är mycket ljuskänslig och relativt stora pixlar jämfört med andra webbkameror. Jag skulle annars tro att en Microsoft Lifecam, den som är cylinderformad eventuellt skulle kunna duga, då får du högre upplösning dessutom. Dock vet jag inte om den går att byta objektiv på som en Toucam.
hmm verkar som Microsoft LifeCam HD-3000 kan vara något
ska fungera bra när det är dåligt med ljus, dock vet jag inte hur det blir när det är bäckmörkt
ska fungera bra när det är dåligt med ljus, dock vet jag inte hur det blir när det är bäckmörkt
Svårt att hitta bra tester.
Att se "natt" genom att spela in utomhus där gatulampor finns hjälper ju inte mig för det är ganska så mörkt i en holk
/Update
Ser att visa fågelholkar har ett halvgenomskinligt plastlock på sidan.
Kanske är till för att få in lite ljus i holken.
Att se "natt" genom att spela in utomhus där gatulampor finns hjälper ju inte mig för det är ganska så mörkt i en holk
/Update
Ser att visa fågelholkar har ett halvgenomskinligt plastlock på sidan.
Kanske är till för att få in lite ljus i holken.
Sök på webbkameror som används för astronomi så kan du sortera ut ljuskänsliga modeller. Dessutom så är en monokrom kamera betydligt känsligare, så om du kan tänka dig skippa bayermask så har du mycket ljusvinst redan där. Förresten så finns det folk som moddar sina webbkameror med monokrom sensor och hackar firmware för kameran med mycket lyckat resultat 

Hmm intressant
visst monokrome är ett sett att köra men då blir det ju svartvit men inte omöjligt endå.
Kollar nu att man kanske kan köra två RPi kameror på en RPi då den ena är en vanlig och den andra är noIR.
visst monokrome är ett sett att köra men då blir det ju svartvit men inte omöjligt endå.
Kollar nu att man kanske kan köra två RPi kameror på en RPi då den ena är en vanlig och den andra är noIR.
En monokrom version av samma sensor blir nästan 4 gånger känsligare grovt räknat. Men om du ändå ska ha belysning så borde vilken kamera som helst som är tillräckligt liten funka bra.
Nja ingen belysning för då stör man dom stackars pippina.
Men kanske två kameror, en för ljus och en för mörker.
/Update
Har tittat lite på klipp på NoIR för raspberry och det ser ut att det räcker med bara den kameran.
Så en sådan och en raspberry sedan är det fixat
Men kanske två kameror, en för ljus och en för mörker.
/Update
Har tittat lite på klipp på NoIR för raspberry och det ser ut att det räcker med bara den kameran.
Så en sådan och en raspberry sedan är det fixat