USB till windows 98se

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

USB till windows 98se

Inlägg av DW »

-jo, du läser rätt!

Gamla fina 98se eländet lever ännu i en cnc maskin. På burken finns 2st usb uttag så även då fanns
tydligen finessen. Dock får jag inget liv i dessa -ett Verbatim Store N G0 de andra är Sandisk, båda på 8Gig.
Jag har tankat ner några men tydligen inte rätt eftersom pc´n inte kommer åt minnet.
Dock så finner windows att ny hårdvara finns!
Några tipps?
Glycol79

Re: USB till windows 98se

Inlägg av Glycol79 »

Jag vill minnas att 98.an saknar stöd för usb. Man får ladda ner drivrutiner speciellt för det. Går att hitta på microsofts sida om jag inte minns galet. Hade problem själv med det för ett tag sedan då jag skulle köra en backup på en gammal maskin.
Men det gick att lösa med lite googlande.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Är USB 2 alltid bakåt-kompatibelt med USB 1.1(98) på nyare usb-minnen? Är det inte nån begränsning på 2GB också i Windows 98?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Säljaren på Media Markt påstod att det var bara att köra direkt även i win98SE.
De brukar ju aldrig ha fel :D

Nu skiljer sej 98 från 98SE (second edition) en del men att den stöder usb är ju klart eftersom
maskinen finner att något är på G i usb porten.

Begränsningen känner jag inte till. Få se om fler kommer ihåg win98SE.

Rättat fel ord......
Senast redigerad av DW 2 februari 2015, 21:39:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har någon gammal dator med det i och man måste ladda drivruting för varje sorts sak för att det ska funka
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

koppla in den via ett nätverk istället. det hade vi på vår win95 burk på jobbet, innan den dog. fungerade utmärkt att flytta filer. annars så måste man först se om drivrutinerna för usb-kortet finns först.
sen kan det vara problem med diskar som är så pass stora som 8gb, kan hända att win98 inte visste riktigt att det fanns så stort.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Grym: -jo, jag fann några drivisar men tydligen inte rätt, dock så godtog maskinen hela
installationen. Kan ju vara som frownlayer m.fl skriver angående storleken.

frownlayer, nätverk var inte dumt. Jag har nog 4st usb uttag på modemet om inte annat.
Har även fler pigga pc i verkstaden -en snabb XP maskin :)

Tackar alla inblandade för info!
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Microsoft driver support for both USB printers, and for USB mass-storage device class is not available for Windows 98; support for both was introduced in Windows 2000; however generic third party free drivers are available today for USB MSC devices.

W98 har bara stöd för FAT16 och FAT32. Så teoretiskt så är 8GB inget problem, men förmodligen är den disken formaterad med NTFS om du har skapat den på en nyare Windows maskin.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Visst har windows 98 SE stöd för USB. Finessen med Second Edition var bland annat att stödet för USB var med.

Observerat att Windows 98 inte vet vad NTFS är, samt att USB1 är ca 1MB/s.

Töm ditt USB-minne och radera portionerna på det. Sätt det sen i Windows 98SE datorn och låt den portionera och formatera det.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Nu var det länge sedan jag själv använde en W98SE maskin, så mitt minne sviker mig. Därför förlitar jag mig på det jag hittar på internätet. Rätt eller fel - vad vet jag?

Windows 98, especially in it's second edition (also known as Windows 98SE), handles USB fairly well, however there are no generic/universal mass storage device drivers preinstalled in the operating system, so you will need to install some additional drivers for it.

You can download the driver for the Second Edition of Windows® 98 (Win98E) from the driver download section here. There is however no way to get Flash Drives working with the First Edition of Windows® 98 (Win98 - a very old and uncommon operating system so no driver has been developed).Most USB Flash Drives use mass storage class drivers. These are included in Windows® ME, Windows® 2000, Windows® XP® and Vista®. Therefore Flash Drives are 'plug and play' with WinME®, 2000®, XP® and Vista®.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Alla som köpt något "mass storage"-mässigt för länge sedan har väl stött på en liten löjlig "cd-singel" med Win98-drivers för mass storage?

Börja med att kolla i enhetshanteraren om USB-portarna finns med, tryck i USB-stickan och se om den finns där. I så fall borde det väl vara dessa "mass storage"-drivers som saknas.

OBS att de driversarna är inte specifika för datorns USB-hårdvara, så det bör nog kvitta vad för dator man har.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Windows 95 osr2 och framåt har usb-stöd. Det finns även en del tredjepartsprogram för att nå usb-enheter från msdos.

Att nå Windows 95 burken över nätverket låter som en mycket bättre lösning.

Framtiden för en Windows 95 maskin kanske är lämpligare att ha i en virtuell miljö om inte speciell hårdvara krävs?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

MiaM

Jag har en mini CD men i ärlighetens namn så fokuserade jag på fel grej!
Enbart på stickan. Det som gäller är vad det sitter för hårdvara i burken.
Jag har inte plockat i sär den ännu. Men sen när jag vet detta så kanske cd´n funkar.

stoffe

Win 98SE har stöd för usb, det ser jag för burken reagerar på stickan och vill installera och gör även detta
men den finner inte helt rätt drivis kan jag se i enhetshanteraren.
Burken har så få program och annat jox som möjligt då den skall sköta svarven till 100%
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns ett bättre alternativ.
Skriv svar