Val av labbaggregat, slutgiltiga...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tänt_var_det_här

Val av labbaggregat, slutgiltiga...

Inlägg av tänt_var_det_här »

Hej igen!
Har sökt på forumet, sökt på google, hittat lite grann men inte mycket.
Enligt mig bör det finns "Den stora tråden om labbaggregat" klistrad.

Har kollat in kjells fina labbaggregat, först inne på deras 90 W för 649 kr som utgått.
Sedan deras andra 45 W för 649 kr.

Började dock snegla på det dubbelkanaliga för 1299 kr, lite väl mycket pengar för ett första agg.

Och nu hittade jag detta http://www.conrad.se/Laboratorieaggrega ... 52_2110330

Kommer endast labba med dioder och arduino projekt. Men sysslar emellanåt med led strips 5meter/5ampere.
Vill att det ska finnas kraft nog om man behöver det, har inte lust att köpa flera aggregat närmaste åren :)

Så vad tror ni om aggregatet från conrad? Förstår dock inte vad man ska med jorden till? Samt vad ska detta betyda "linjärreglerad &
Automatisk omkoppling mellan drift med konstant spänning och konstant ström" ?

Behöver ett par passande kablar också, banankontakter om jag förstått det rätt? Vad kallas de på engelska (handlar all kabel från ebay)?

Är det några tips/råd ni kan ge en nybörjare? Vad bör man ha koll på, kolla lite extra på etc? Allt är till hjälp.
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Val av labbaggregat, slutgiltiga...

Inlägg av matsadona »

Intressant, då även jag går i samma funderingar.
En del produktbeskrivningar på Conrad blir lite knasiga då de förmodligen är automatisk översatta från tyska, utan någon mänsklig korrekturläsning.

Men varför är både ström och spänning på displayen högre än vad den klarar (produktbilderna)? :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är väl så att alla de länkade skulle duga för dig utan problem, men två kanaler kan vara trevligt om du skall labba med arduino OCH nåt som faktiskt behöver mer spänning samtidigt. Många labagg har en fast 5V, då kan man ju klarar sig på den och en variabel kanal.

Du skriver dioder, men jag antar att du menar lysdioder? Här händer det ju ofta att man vill ha lite olika spänningar, och framförallt om man är osäker, ha en strömbegränsning som ser till att du inte eldar upp LED:arna. Så om vi säger så här, är du helt säker på att du bara behöver en spänning i taget, alternativt att du då kan lösa en av spänningarna på annat sätt, ja då duger ett enkanaligt fint. Vill du vara lite flexiblare, så ta ett med två kanaler eller åtminstone en fast 5V plus en variabel. Det är mina åsikter iaf, jag har ett tvåkanaligt från Kjell, men har faktiskt bara använt en kanal ännu, men har många grejer på G där två spänningar är nödvändiga.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorden är för antistatändamål, man kan använda om man vill.

"linjärreglerad & Automatisk omkoppling mellan drift med konstant spänning och konstant ström"
* "linjärreglerad" = ej swicthad, alltså den "gamla" typ. Kan utveckla mycket värme om man drar stor ström vid låg utspänning.
* "Automatisk omkoppling mellan drift med konstant spänning och konstant ström" = Om man drar mer ström än den är inställt till regleras spänningen ner till strömmen är den tillåtna. Annars är spänningen den inställda. Helt normalt PS-beteende.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

tänt_var_det_här skrev:Behöver ett par passande kablar också, banankontakter om jag förstått det rätt? Vad kallas de på engelska (handlar all kabel från ebay)?
Dessa köpte jag och tycker de fungerar utmärkt.
http://www.ebay.com/itm/Red-and-black-B ... 1103867697
opampen

Inlägg av opampen »

Det verkar vara ett bra agg. Men det kan vara bra att ha två utspänningar oberoende av varandra. Om du t.ex. kopplar något annat som kräver en annan spänning tillsammans med dina nuvarande projekt, så att du även kan få symetrisk matning+/- spänning. Du kanske gör något helt annat om t.ex. fem år och då är det lika bra att vara förberedd. Det kosta ju mer att köpa ett till agg.

Det som brukar vara vanligt är från 2*1 eller 0-25 V. 2*1-2A.
tänt_var_det_här

Vad är skillnaden på agget från conrad och t.ex det här? http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 5-a-p44802

Kan ju dock inte berömma kjell för allt för mycket information om sina produkter...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du behöver inget labbagg!!

En LM317 med en resistor, en pot och 2 kondingar duger gott till de strömmar som labbagget max kommer att se. Japp ett labbagg ser sällan strömmar som överstiger 500mA-1A, och används i regel aldrig över 12V och under 5V.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tekko: Har du kickback på lm317? :wink: Det du skriver stämmer nog för det mesta men automatisk strömbegränsning till viss inställd maxström är väldigt bra att ha och även om man kanske bara behöver 30V i ett fall av hundra så har man ju skägget i brevlådan när det väl händer.

EDIT: Bland recensionerna på Conrad-agget överst i denna tråd fann jag detta julrim:
Knoding skrev:Med batterier som kraft kan man lätt få fnatt, lite muskler och ett fåtal watt. Med denna gåva blir kretsen din frisk och kry, utan något huvudbry. Sätt sladden i väggen och vrid på nån ratt så får du se en spänningskurva som aldrig blir platt.
Fast det är ju platt utspänning man vill ha :)

Själv köpte jag Voltcraft PPS11360 (36V 5A) för något år sedan, mycket nöjd med det:
http://www.conrad.se/Laboratorieaggrega ... 52_2110330

Finns en wiki-artikel om det här på forat:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... _PPS-11360

Höll på att glömma denna tråd där detta labbagg diskuteras:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=63275
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Tekko: Jodå.
tänt_var_det_här

Har en liknande fråga, en vanlig transformator från ebay, kan man kolla dom "att de fungerar" innan man pluggar in de i väggen?
Och säkerhetsfunktionen/överbelastningskyddet/kortslutningsskyddet som finns i labbaggregaten, kan man bygga någon säker modul att använda till en vanlig trafo?

Btw, kommer undan med aggregatet från conrad för 920 kr, medans ett 3A 45 W är som allra billigast 650 kr från Kjell, ska jag slå till på momangen?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Kjell-aggregatet verkar ha fläkt, Conrad aggregatet inte. Om du stör dig på surrandet är individuellt men fundera på det innan du köper.

Ja visst kan man köra med ett LM317-hack men risken att du eldar upp dyra komponenter av misstag blir mycket större med en strömförsörjning utan strömbegränsning eller display.

Ett enkelt och billig sätt att få dubbel utspänning (+/-) utan att bygga själv är att koppla labbaggregatet till en PKA-modul, 99:- för två, du kör in 24VDC och får ut +/-12 eller 15V och strömbegränsningen är med i kedjan via labbaggregatet. Behöver du ta ner dubbelspänningen ytterligare, ta en stabb och sätt direkt på ditt experimentkort (här och här).
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

tänt_var_det_här skrev:Har en liknande fråga, en vanlig transformator från ebay, kan man kolla dom "att de fungerar" innan man pluggar in de i väggen??
Om du inte besitter stora magiska krafter lär du nog få ansluta nätspänning för att kolla om den funkar :)
tänt_var_det_här skrev:Och säkerhetsfunktionen/överbelastningskyddet/kortslutningsskyddet som finns i labbaggregaten, kan man bygga någon säker modul att använda till en vanlig trafo?
Många är nog internt avsäkrade men inte mycket mer. Man bör inte modifiera nätadaptrar.
tänt_var_det_här skrev:Btw, kommer undan med aggregatet från conrad för 920 kr, medans ett 3A 45 W är som allra billigast 650 kr från Kjell, ska jag slå till på momangen?
Man skall aldrig slå till på momangen. Läs på mer och sov på saken först, upprepa sedan detta förfarande flera gånger.
hummel

Inlägg av hummel »

Det switchade som länkas till på Kjell har rätt mycket rippel, 200 mV…
opampen

Inlägg av opampen »

Ja, det som jag har skrivet tidigare om LM317 (Ev. två stycket för att få två olika utsäningar samtidigt) är ett utmärt förslag. Du får ett bra labbagg. för lite pengar och det är väl roligt att göra det själv! Du kanske har någon kylfläns för dessa måste kylas, någon trafo och enkel voltmeter!?

Som jag skrev har agget från conrad (samma med kjell:s) endast en utspänning!

Undvik switchade agg. då dessa kan ha ganska mycket rippel, störningar.
Skriv svar