Styra RC-servon från Mach3, Vad ger Mach3 ut?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Styra RC-servon från Mach3, Vad ger Mach3 ut?

Inlägg av adent »

Hejhopp!

En kille kontaktade mig på ebay och ville kunna styra RC-servon från Mach3. Kan tänka mig att det kan vara användbart om man
har något som inte är super-positions-kritiskt.

Nån som vet hur/vad mach3 ger/kan ge ut? Jag har inte kört det själv.

MVH: Mikael
X-IL
EF Sponsor

Re: Styra RC-servon från Mach3, Vad ger Mach3 ut?

Inlägg av X-IL »

Mach3 ger väl i enklaste form ett pulståg och en riktningssignal ut.
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns en PWM-utgång (om du kör med LPT-porten) som man i princip skulle kunna driva ett RC-servo med men PWM-utgången är avsedd för hastighetsstyrning av spindeln.

De vanliga steg- och riktningsutgångarna som används för positionering av axlarna lämnar snabba (~3us) pulser, en puls för varje "steg", riktningssignalen talar om i vilken rikting (som om ingen fattade det) motorn skall ta "steget".

Det skulle behövas en konverter som räknar upp/ner antalet pulser på dess ingång och ändrar pulsbredden på en PWM-utgång baserat på räknarens "position".
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Är det alltid parallellport och 5V? Lär väl finnas nån form av USB-kort för mach3 också har jag hört tror jag?

Aha, det låter ju lagom komplicerat... så om man av nån anledning vill ha ett servo istället för en spindel (kanske spindel på istället är servo ner och spindel av är servo upp) så skulle man kunna tolka signalen som:

konstant 0: 0% servo-utslag
30% PWM: 30% servo-utslag
70% PWM: 70% servo-utslag
konstant 1: 100% servo-utslag

Steg och riktningspulser är ju inte svårt att räkna och konvertera till en position.

Fast med en stegmotor måste mjukvaran (Mach3) veta i vilken position stegmotorn är. Det gör den genom
en sån homing switch? kör tills den kör emot brytaren och antar 0-läge där?

Hmmhmmmhmm, beror lite på hur och till vad man monterar RC-servot. RC-servo istället för en stegmotor verkar ju en smula oexakt men visst.

Nån som vill testa ett kort om jag börjar mecka?

MVH: Mikael
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns flera olika externa "kort" som funkar tillsammans med Mach3, vad jag vet är inget av de anppassat för att köra RC-servon även om flera av de säkert skulle kunna göra det.

> Fast med en stegmotor måste mjukvaran (Mach3) veta i vilken position stegmotorn är. Det gör den genom en sån homing switch? kör tills den kör emot brytaren och antar 0-läge där?

Korrekt. Och har man inga home-switchar så joggar man maskinen till noll-punkten och trycker på Ref All.

> Hmmhmmmhmm, beror lite på hur och till vad man monterar RC-servot. RC-servo istället för en stegmotor verkar ju en smula oexakt men visst.
Verkligen. Vilket säkert är anledningen till att inga befintliga produkter stödjer det. Visst finns det fina, digitala RC-servon med enkoder feedback (istället för en sunking potentiometer) men de är de inte billiga längre. Din potentiella kund har säkert sina skäl men jag tycker det låter som ett dödfött försök att "komma billigt undan".

> Nån som vill testa ett kort om jag börjar mecka?

Sorry, men nej tack ;)
Skriv svar