EEPROM/EPROM läsare med udda läsning?
Re: EEPROM/EPROM läsare med udda läsning?
Det var väl iofs ingen ovanlig teknik en gång i tiden, när man patchade firmware, istället bör att byta alla PROMar, så stoppade man i ett patch PROM med tillhörande PAL.
sodjan skrev:Problemet är ju/väl att datat i EEPROM'et är "scramblad" via en
sådan där KEY modul som det länkades till. Och (som jag förstår det)
men behöver den kod som ligger i ECU'n för att dekoda det hela.
Att bara läsa EEPROM'et direkt ger data som inte går att tolka.
Den där KEY modulen innehåller i sig en processor som ingår
i kedjan för att scrambla data, så man kanske behöver den
med om man ska läsa ut EEPROM datat. Och *den* delen
kan ju kräva att CS ska togglas vid varje läsning...
En sån här KEY-modul är inget som sitter orginal utan nåt chiptrimmare sätter dit för att skydda sin kod, eller!?
Jo, bilens ECU är alltså likt resten av bilen producerad 1987 eller nåt sånt, på den tiden hade man t.ex. en 8031 och en 2764 eller liknande (OBS gissning på kretsarna, det måste ju vara kretsar specade till -40 grader o.s.v.). Dessa bilar tycker folk är roligt att trimma även år 2015. De som tar fram ny fräckare mjukvara vill på nåt sätt skydda sitt arbete, och sätter en såndär nyckelmodul mellan sitt eprom och sockeln i bilens box. Då blir det något svårare att kopiera, om än inte så stor försvårning.TomasL skrev:Nu är det så att bilens ECU garanterat inte togglar CS för varje byte, utan snarare läser ett antal rader i minnet varje gång, så det där med att toggla CS för varje byte, låter rätt osannolikt.
Man kan dock lite stillsamt undra varför man inte bara byter hela skiten mot en opensourceersättare? Det finns väl både för insprutning och tändning vad jag förstått.
Det har nog flera skäl, dels så är det mycket enklare och billigare att bara byta ut ett eprom, dessutom, om du nu sätter dit ett opensource-styrsystem så måste ju det mappas mot den specifika bilen.
Ni är helt inne på rätt spår
Man säger till tillverkaren av Key-modulen vilka adresser på eprommet som man måste toggla CS för varje gång man läser och även de adresser där man inte behöver toggla CS för att läsa, dvs simulerar hur processorn läser av eprommet. T.ex programmet vill man läsa av "raktav" motför mapparna där man vill toggla CS för varje gång den är in och läser.
Enklaste sättet att säkerställa att hexkoden man läser via key-modulen inte är scramblat (läs omkastat) är helt enkelt att toggla CS på ALLA adresser
Jag har stött på endel eprom med tillhörande key-moduler där ägarna ville ha en mindre ändring. Det slutade med att man fick tag på originaleprom och ändrade om allt för att få det att fungera. Vilket tog en väldans tid i onödan för mig, speciellt eftersom jag inte ens tar betalt för ändringarna
Faktum är att det är nått speciellt med att sitta och ändra i original styrboxar och mappa ist för att hiva bort det i skrotbingen och ersätta med eftermarknads ... för de kan ju vem som helst ändra i

Man säger till tillverkaren av Key-modulen vilka adresser på eprommet som man måste toggla CS för varje gång man läser och även de adresser där man inte behöver toggla CS för att läsa, dvs simulerar hur processorn läser av eprommet. T.ex programmet vill man läsa av "raktav" motför mapparna där man vill toggla CS för varje gång den är in och läser.
Enklaste sättet att säkerställa att hexkoden man läser via key-modulen inte är scramblat (läs omkastat) är helt enkelt att toggla CS på ALLA adresser

Jag har stött på endel eprom med tillhörande key-moduler där ägarna ville ha en mindre ändring. Det slutade med att man fick tag på originaleprom och ändrade om allt för att få det att fungera. Vilket tog en väldans tid i onödan för mig, speciellt eftersom jag inte ens tar betalt för ändringarna

Faktum är att det är nått speciellt med att sitta och ändra i original styrboxar och mappa ist för att hiva bort det i skrotbingen och ersätta med eftermarknads ... för de kan ju vem som helst ändra i

Om jag nu har förstått rätt:
EPROMet kan man kopiera med en vanliga EPROM-läsare, men det är "krypterad" via nyckelmodulen och fungerar då bara ihop med samma nyckelmodul. Och nyckelmodulen är unik. Så det är meningslöst att kopiera det om man nu inte bara ska ha det som backup.
Vill man ersätta EPROM+nyckelmodul med enbart ett EPROM måste man läsa ut datat via nyckelmodulen (för att få det "dekrypterade" datat), och det är nyckelmodulen som kräver den där togglingen av CS? För att det är så som bilens styrsystem läser av EPROM:et?
D.v.s. det är ett "tamperskydd" i nyckelmodulen som försöker känna av om det är nåt annat än bilens styrsystem som läser av datat.
EPROMet kan man kopiera med en vanliga EPROM-läsare, men det är "krypterad" via nyckelmodulen och fungerar då bara ihop med samma nyckelmodul. Och nyckelmodulen är unik. Så det är meningslöst att kopiera det om man nu inte bara ska ha det som backup.
Vill man ersätta EPROM+nyckelmodul med enbart ett EPROM måste man läsa ut datat via nyckelmodulen (för att få det "dekrypterade" datat), och det är nyckelmodulen som kräver den där togglingen av CS? För att det är så som bilens styrsystem läser av EPROM:et?
D.v.s. det är ett "tamperskydd" i nyckelmodulen som försöker känna av om det är nåt annat än bilens styrsystem som läser av datat.
Att tillägga, det är inte helt lagligt att försöka kringgå denna kryptering.
Det är möjligt att det inte är lagligt, men det är inte lagligt heller att sätta dit trimcippet från början eftersom det invaliderar bilens typgodkännande.
Dessutom är själva kopieringen av innehållet olaglig om man nu ska vara petig.
Dock borde de politiker som gav oss lagar som inte tillåter att man går förbi krypteringar ha nackskott direkt så
att dom slutar förorena våran genpool med deras idiotiska ideer.
Dock borde de politiker som gav oss lagar som inte tillåter att man går förbi krypteringar ha nackskott direkt så
att dom slutar förorena våran genpool med deras idiotiska ideer.
Kopiering av innehållet för personligt bruk är bara olagligt om det räknas som programvara (eftersom våra politiker i sin obegränsade vishet har infört undantag för programvara i upphovsrättslagstiftningen). Privatkopiering är tillåten utom för programvara.
De två ovanstående inläggen vittnar om total avsaknad av respekt för andras arbete.
Låt mig se om jag har förstått det hela rätt:
* Det rör sig om en ICU, alltså motorstyrenhet.
* Den är modifierat med ny (E)PROM.
* För att försvåra kopieringen är det ett KEY-modul mellan kretskort och (E)PROM.
Rent teknisk er det bara att läsa som det beskrivs med aktivering av -CS för varje byte, när det är gjort har man data i "klartext" och kan då göra en ny (E)PROM som då INTE behöver KEY-modulen.
Sedan är det lagliga aspekter på det hela - och det kan man raljera över allt man vill, har en person beslutat att göra denna ändring kommer det att ske ändå.
Det är olagligt att bränna hemma också - och det är väl allmänt känd att den lag inte togs på speciellt mycket allvar.
Men när man har gjort den "rena" (E)PROM kan man ju ändra om det är vad man vill, jag ser ingen stöld i det. Om man mappar om själv pga. eget bygge och bara behöver programmet i ICU'n är det OK för mig men läser man för att göra kopior till polarna i badstuklubben ser jag något allvarligt fel!
* Det rör sig om en ICU, alltså motorstyrenhet.
* Den är modifierat med ny (E)PROM.
* För att försvåra kopieringen är det ett KEY-modul mellan kretskort och (E)PROM.
Rent teknisk er det bara att läsa som det beskrivs med aktivering av -CS för varje byte, när det är gjort har man data i "klartext" och kan då göra en ny (E)PROM som då INTE behöver KEY-modulen.
Sedan är det lagliga aspekter på det hela - och det kan man raljera över allt man vill, har en person beslutat att göra denna ändring kommer det att ske ändå.
Det är olagligt att bränna hemma också - och det är väl allmänt känd att den lag inte togs på speciellt mycket allvar.
Men när man har gjort den "rena" (E)PROM kan man ju ändra om det är vad man vill, jag ser ingen stöld i det. Om man mappar om själv pga. eget bygge och bara behöver programmet i ICU'n är det OK för mig men läser man för att göra kopior till polarna i badstuklubben ser jag något allvarligt fel!
Vi diskuterar juridik, inte respekt för andras arbete eller moral.TomasL skrev:De två ovanstående inläggen vittnar om total avsaknad av respekt för andras arbete.
Vilken respekt för andras arbete visar de som tar fram trimchip mot biltillverkarna då?TomasL skrev:De två ovanstående inläggen vittnar om total avsaknad av respekt för andras arbete.
Bilarna är ju konstruerade för att ha en given prestanda - biltillverkaren vill att kunden ska köpa en ny om den gamla inte duger.
Jag ser inga problem i att ta fram tredjepartversioner av firmware, men har ingen som helst respekt för den som tar betalt för sådant när det gäller just firmware.