Tack xxargs för ditt mycket intressanta inlägg!
Högtalargurun som mätte mina högtalare talade ett tag också om att jag kanske kastat om faserna. Men jag är rätt säker på att jag lödde plus till "rött" på båda elementen (även om diskanten var mycket diffust markerad med typ röd spritpenna på stiftet).
Databladet för basen visar en mindre dipp (5dB) runt samma frekvens som jag tydligen har hela 10dB's dipp i. Relativt 1KHz så är dock databladets on-axis "rippel" inte mer än +/-2,5dB mellan 1kHz och 10kHz.
Det är nåt som händer där.
Kan det vara lådresonans? Märk att jag inte har dämpat lådan alls. Dvs jag har varken dämpull eller asfaltsmatta i den och dessutom är delar av kabinettet gjort i kopparplåt
Jag tycker dock inte att jag hör varken furan eller kopparn utan jag tycker faktiskt det verkar vara element-relaterat och/eller D/A-relaterat.
Men det verkar ju onekligen som om det sugs ljudenergi från levererbar ljudenergi.
För Beyma's egna uppmätningar av diskantelementet är rakt inom +/-5dB från 1kHz.
Ett tag relaterade jag dippen till impedanspuckeln runt 2kHz och tänkte att om jag bara slänger in ett Zobel-filter så kommer både impedansen bli rak och dippen kommer planas ut.
Men då sa en kollega att Zobel-filter endast innebär att effekten omfördelas dvs det blir inget högre ljudtryck utan effekten utvecklas i Zobel-resistansen istället (fast basens impedans blir rak).
Dippen är skum.
Tror du alltså att jag borde prova kasta om fasen?
Om man tänker högt så är brytfrekvensen teoretiskt 4kHz och det är ett första ordningens filter.
Vid 4kHz har dock basen enligt datablad impedansen 8Ohm. Jag har räknat med 4. Brytfrekvensen är då mer 8kHz.
Samtidigt visar databladet för diskanten typ 6Ohm vid 4KHz. Brytfrekvensen för diskanten blir då i praktiken 3kHz.
Så jag har teoretiska brytfrekvenser på 8kHz respektive 3kHz.
Mitt filter är mao inte så bra dimensionerat
MVH/Roger
PS
Basens data (finns inte i pdf):
http://www.arkada.com/items/Peerless%20 ... 830516.htm
Diskantens datablad laddar jag upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.