Hjälp med skärhastighet aluminium

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kinzeei

Hjälp med skärhastighet aluminium

Inlägg av Kinzeei »

Hej,

Har problem med att spårfräsa ett 3 mm brett spår som är 50 mm långt med en 3 mm pinnfräs med 2-skär (Får även hem 1-skäriga på Måndag). Materialet är aluminium och 1,4 mm tjockt.
Någon som har data på varv samt matning att dela med sig utav? Max varv jag kan använda är 18000rpm och maskinen använder ett slags parafin som smörjmedel.

Edit: Kan ju också nämna att jag endast har testat HSS-fräsar
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med skärhastighet aluminium

Inlägg av tecno »

Ta först reda på vad det är för aluminium legering, titta sedan i datablad där du hittar relevanta skärdata.
Kinzeei

Inlägg av Kinzeei »

Hm, det är strängpressat från Sapa, tror det är 6061.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kinzeei: du behöver också veta lämplig spåntjocklek för din pinnfräs. Det tillsammans med lämplig skärhastighet för den pinnfräsen i 6061 ger då lämpligt varvtal och matning.

Varvtalet bestäms av skärhastigheten. Välj varvtal så att perifierin av pinnfräsen rör sig med lämplig skärhastighet. Kolla i datablad för pinnfräsen för att hitta lämplig skärhastighet i 6061. (Kanske finns det generella råd för HSS-fräsar i 6061 som någon kan flika in med?)

Matningen bestäms av spåntjocklek (kolla i datablad för pinnfräsen) i kombination med varvtalet, så att fräsen rör sig "en spåntjocklek" per framroterad tand.
thewho

Inlägg av thewho »

Inget riktat mot dig Kinzeei, men vi kanske borde ha en klistrad "Feeds and speeds" tråd här. Ofta verkar inte folk med hobbymaskiner veta hur man räknar eller ens att det är något man måste räkna ut före man börjar.

Men som sagt, sök upp ett datablad på fräsen så ser du rek skärhastighet och tandmatning för aluminiumet du försöker fräsa.
Rpm*antal tänder*tandmatning i mm

Tex:
18000*2*0.02 = 720mm/min
(Nu tog jag 0.02mm/tand bara som exempel)
RoXa

Inlägg av RoXa »

En bit ner i den här tråden så har någon lagt upp lite information kring skärhastigheter från en handbok.

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=57926
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

För att "enkelt" svara på detta så kan du inte fräsa ett 3mm spår med en 3mm pinne.
Förklaring, En pinnfräs rör sig/böjer sig när den skär genom materialet alltså kommer du ta mer än 3mm samma gäller djup då böjningen även gör att den skär ner lite extra, men visst du kan komma nära, Om du skall fräsa hål och om du vill ta mer kör du motfräsning alltså om du skall fräsa ett hål så går du medurs i hålet och går du moturs så kommer du kunna gå i samma spår och ändå ta material.
Visst om du tar mycket/skär och sen mäter med typ skjutmått så kanske du mäter ett mått under 3mm men detta beror då på att du har en väldigt grov yta och råkar mäta topparna.
Hur mycket en pinne flexar beror på många faktorer men djup och hur mycket du tar/skär spelar stor roll.
Hur mycket du tar/tand kommer påverka hur mycket fräsen flexar men än viktigare är att spånorna du skapar måste få plats mellan skären och om dom inte får plats så kan den inte skära och går av.
Vad gäller matning så om du har alu av lite hårdare typ "testa att böja, om det går av eller spricker när du försöker böja tillbaka" så är oftast ett VC på typ 100 eller mer ok.
VC är hastigheten skäret skär genom materialet och har inget med hur mycket du tar/skär att göra, däremot hur snabbt du kan köra.
VC ger dig varvtal. Kör man i tex stål så kan du ofta se på spånorna om VC är högt eller lågt, Färgen avslöjar.
När du vet varvtal så kan du bestämma feed.
En fräs skall skära inte gnida/skrapa, Om den gnider/skrapar kommer den bli varm och slö. Men om du skär så kommer spånorna ta med sig värmen bort.
Vad gäller hur mycket du skall skära/tand så finns rekommendationer från tillverkarna men ju mer du tar ju mer kommer pinnen flexa och ytan kommer bli därefter.
Jag har snott ihop detta http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=75048 kan hjälpa till om du vet matning/tand och VC.
Annars finns det med rekommendationer från dom pinnar jag kör med, du kan ju bara välja en 3mm och ändra till två skär då är du nog i rätt område.
Kinzeei

Inlägg av Kinzeei »

Tack så mycket för svar.

Spårfräsningen jag pratar om går igenom hela godset som är 1,4 mm tjockt. Jag ska se om jag lyckas få fram något datablad för fräsen som är beställld från wiklunds verktyg.

I programvaran så anger man matningen i "hun/rev".. Antar att det är hundradelar per varv? Kan tillägga att det inte är jag som är operatör utav maskinen men jag är produtionsansvarig och har sett att de matar dessa 2-skäriga fräsar med 18000 varv per minut och 4 hun/rev vilket kanske är för snabb matning då eftersom fräsarna värmenyper och blir blåa?

Jag ber om ursäkt för att jag är okunnig i ämnet.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

låter mer som för snabb skärhastighet, är det hss eller carbid-fräsar? är fräsen avsedd för stål eller aluminium?
prix

Inlägg av prix »

Kinzeei skrev:Tack så mycket för svar.

Spårfräsningen jag pratar om går igenom hela godset som är 1,4 mm tjockt. Jag ska se om jag lyckas få fram något datablad för fräsen som är beställld från wiklunds verktyg.

I programvaran så anger man matningen i "hun/rev".. Antar att det är hundradelar per varv? Kan tillägga att det inte är jag som är operatör utav maskinen men jag är produtionsansvarig och har sett att de matar dessa 2-skäriga fräsar med 18000 varv per minut och 4 hun/rev vilket kanske är för snabb matning då eftersom fräsarna värmenyper och blir blåa?

Jag ber om ursäkt för att jag är okunnig i ämnet.
(RADERAD FELRÄKNING) :oops:

Är det kanske dålig alu som kletar ihop skären och täpper till med kletad alu?
Senast redigerad av prix 25 januari 2015, 11:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Kinzeei

Inlägg av Kinzeei »

Det är HSS avsedd för aluminium.

Det kan mycket väl vara dålig aluminium då det är beklädnad till fönster (köpt till billigaste peng antar jag). Det blir som du säger att aluminiumet ser ut att smälta och kladdar igen skären samt att fräsen blir blå/lila.

Har ni något förslag på vad jag kan testa?
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Aluminium för profiler är alltid kletig och jobbig. Mycket kylvätska är det som gäller annars kladdar det, fyller upp spånutrymmet i fräsen och så går den av när den inte längre kan skära. Om du kör med kylvätska nu så kan det vara så att det går för fort för att den skall hinna med att spola bort spån och värme. Prova att sänka varvtalet rejält. Matningen på c:a 0,04 mm/varv låter fullt rimlig så den kan du nog hålla dig till. Och prix... du har nog räknat fel. Jag får det till 720 mm/min med 18000 rpm. HM är definitivt också att rekommendera.
prix

Inlägg av prix »

Meconer: Yes jag hade yrat när jag fått det till 7200 helt rätt! :oops:

Det kan vara jobbigt när det börjar kleta skären. Vissa sorter är för jävliga att köra i. Det jag brukar gör i värsta fall är att dra ned hastigheterna lite och ta en spruta med T-RÖD och spruta på fräsen medans jag kör.

Så det ni kör på nu är detta om jag fattat rätt:
18000 RPM
720 mm/min
0.02 mm/tand

Testa detta. Fyll en blomspruta eller liknande med T-RÖD och spruta på fräsen under körning med denna skärdata:
9600 RPM
720 mm/min

Ännu ett alternativ:
12000 RPM
1200 mm/min
persa

Inlägg av persa »

Det är möjligtvis inte så att ni har en lite mer avancerad maskin med möjlighet att vrida på spindeln. Brukar kunna finnas sådana där det bearbetas för fönster, dörrar etc. I sånt fall kanske man kan komma åt att köra med klinga ? Tar kanske längre tid, men betydligt säkrare process
Kinzeei

Inlägg av Kinzeei »

prix skrev:Meconer: Yes jag hade yrat när jag fått det till 7200 helt rätt! :oops:

Det kan vara jobbigt när det börjar kleta skären. Vissa sorter är för jävliga att köra i. Det jag brukar gör i värsta fall är att dra ned hastigheterna lite och ta en spruta med T-RÖD och spruta på fräsen medans jag kör.

Så det ni kör på nu är detta om jag fattat rätt:
18000 RPM
720 mm/min
0.02 mm/tand

Testa detta. Fyll en blomspruta eller liknande med T-RÖD och spruta på fräsen under körning med denna skärdata:
9600 RPM
720 mm/min

Ännu ett alternativ:
12000 RPM
1200 mm/min

Här är en av våra maskiner så som man ser så är det svårt att komma åt att smörja extra under körning.
Jag får lov att testa med långsammare matning och kanske HM fräs också.
Skriv svar