Trasig migsvets CEMIG 140T
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 1 januari 2012, 19:07:24
Trasig migsvets CEMIG 140T
Har en halvtrasig migsvets, inköpt i slutet av 80-talet. Felet är att det är spänning i svetstråden hela tiden, även då knappen i handtaget ej trycks in. Går att svetsa med den ändå, om man är försiktig och inte snuddar vid arbetsstycket med munstycket förrän man avser att börja svetsa, dvs samtidigt som man trycker in knappen... Är lite irriterande, skulle vilja få ordning på detta.
Märke på svets: CEMIG 140T, ett billighetsmärke som salufördes hos salig Firma GÖFAB i Gamlestaden, Göteborg, på den tiden då det begav sig. En enfasmaskin är det. Men svetsen funkar ändå hyfsat ok, tycker jag.
Kan det vara något relä el dyl?
Märke på svets: CEMIG 140T, ett billighetsmärke som salufördes hos salig Firma GÖFAB i Gamlestaden, Göteborg, på den tiden då det begav sig. En enfasmaskin är det. Men svetsen funkar ändå hyfsat ok, tycker jag.
Kan det vara något relä el dyl?
Re: Trasig migsvets CEMIG 140T
Det kan det mycket väl vara, en annan möjlighet är att det är kortslutning någonstans på vägen till knappen.
Det bör relativt enkelt att mäta sig fram till vad det är. Dra ut kontakten ur väggen och skruva upp den och mät med multimeter. Är du osäker på var du ska mäta kan du ju ta ett par bilder och lägga upp här.
Det bör relativt enkelt att mäta sig fram till vad det är. Dra ut kontakten ur väggen och skruva upp den och mät med multimeter. Är du osäker på var du ska mäta kan du ju ta ett par bilder och lägga upp här.
Re: Trasig migsvets CEMIG 140T
Det är säkert inget fel på den. De flesta billiga mig-svetsar har spänning på tråden hela tiden. Det enda man styr med knappen är trådmatningen.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 1 januari 2012, 19:07:24
Re: Trasig migsvets CEMIG 140T
Är du helt säker på det ? ..i princip alla billiga enfassvetsar har spänning på tråden hela tiden.. (mycket irriterande..)
Om den inte var så från början så får du väl leta rätt på reläet i fråga, och kolla om det har bränt ihop, annars får du försöka följa styrsignalen bakåt, den borde ju inte påassera speciellt mycket saker, i princip ska ju reläet dra när man trycker på knappen.
Om den inte var så från början så får du väl leta rätt på reläet i fråga, och kolla om det har bränt ihop, annars får du försöka följa styrsignalen bakåt, den borde ju inte påassera speciellt mycket saker, i princip ska ju reläet dra när man trycker på knappen.
Re: Trasig migsvets CEMIG 140T
Jag kan tänka mig att det är gashylsans isolering som har gjort sitt, om du skruvar av gashylsan ska det sitta isolering mellan trådmunstycket som ska överföra spänning/ström till svetstråden och själva gashylsan.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 1 januari 2012, 19:07:24
Re: Trasig migsvets CEMIG 140T
Nu är det löst!
Det visade sig att det är en triac BTA26 600 B som reglerar strömmen till/från i primärlindningen till svetstransformatorn. Nätspänningen helt enkelt. Den styrs av knappen i handtaget, via en optokopplare, som heter TLP3061.
Att felet troligtvis låg i någon av dessa komponenter gick att logiskt resonera sig fram till, efter lite funderande. Tack till Janne!
För att verifiera detta började jag med att frigöra (avlöda) ett av benen på optokopplarens diodsida. Då får den ingen styrsignal.
Därefter satte jag tillbaka styrkortet i svetsen och provade. Felet kvarstod. Alltså borde då felet ligga i någon av dessa två komponenter vilka båda är inblandande i tillkopplandet av strömmen.
Då bytte jag båda dessa mot nya komponenter. Trots att svetsen har mer än 25 år på nacken var det inga problem att få tag i nya komponenter.
Den nya BTA:n har tilläget BRG istället för B på slutet. TLP3061 fick ersättas med en TLP3020. Skillnaden på dessa är att Peak Voltage är 600V resp. 400V. Men det borde klara sig, det är ju en enfasapparat på 230V.
Så nu funkar svetsen igen som den skall!
Bild nedan på styrkortet. BTA:n är komponenten som sitter på den stora svarta kylflänsen. Flatstiften till höger om dem är anslutningar med nätström till primärlindningen på svetstrafo:n. Optokopplaren sitter skymd "bakom" BTA.n med dess kylfläns.
Den blå "burken"nere till höger är en 12V trafo, som matar kylfläkten och trådmatningen. Via dioderna nedanför i likriktarkonfiguration. Den svarta kondingen är väl "glättare" gissar jag.
Sen, på den stora blanka kylflänsen sitter en NPN effekt-transistor 2N3055. Den borde stå för pwm-kontroll av trådmatningsmotorn, som är steglös mellan min och max.
Slutligen, en komparator LM311DP står för logiken. Den syns inte i bilden, skymd bakom 12V-trafon.
[img]20150112_210725.jpg[/img]
Den uppmärksamme läsaren noterar att det skiljer ett par år mellan första inlägget och det här. Det kom annat emellan!
Det visade sig att det är en triac BTA26 600 B som reglerar strömmen till/från i primärlindningen till svetstransformatorn. Nätspänningen helt enkelt. Den styrs av knappen i handtaget, via en optokopplare, som heter TLP3061.
Att felet troligtvis låg i någon av dessa komponenter gick att logiskt resonera sig fram till, efter lite funderande. Tack till Janne!
För att verifiera detta började jag med att frigöra (avlöda) ett av benen på optokopplarens diodsida. Då får den ingen styrsignal.
Därefter satte jag tillbaka styrkortet i svetsen och provade. Felet kvarstod. Alltså borde då felet ligga i någon av dessa två komponenter vilka båda är inblandande i tillkopplandet av strömmen.
Då bytte jag båda dessa mot nya komponenter. Trots att svetsen har mer än 25 år på nacken var det inga problem att få tag i nya komponenter.
Den nya BTA:n har tilläget BRG istället för B på slutet. TLP3061 fick ersättas med en TLP3020. Skillnaden på dessa är att Peak Voltage är 600V resp. 400V. Men det borde klara sig, det är ju en enfasapparat på 230V.
Så nu funkar svetsen igen som den skall!
Bild nedan på styrkortet. BTA:n är komponenten som sitter på den stora svarta kylflänsen. Flatstiften till höger om dem är anslutningar med nätström till primärlindningen på svetstrafo:n. Optokopplaren sitter skymd "bakom" BTA.n med dess kylfläns.
Den blå "burken"nere till höger är en 12V trafo, som matar kylfläkten och trådmatningen. Via dioderna nedanför i likriktarkonfiguration. Den svarta kondingen är väl "glättare" gissar jag.
Sen, på den stora blanka kylflänsen sitter en NPN effekt-transistor 2N3055. Den borde stå för pwm-kontroll av trådmatningsmotorn, som är steglös mellan min och max.
Slutligen, en komparator LM311DP står för logiken. Den syns inte i bilden, skymd bakom 12V-trafon.
[img]20150112_210725.jpg[/img]
Den uppmärksamme läsaren noterar att det skiljer ett par år mellan första inlägget och det här. Det kom annat emellan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.