PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tänker beställa några sådana här kort. Tanken med dem är att man kan stoppa dem i bakplanet och sedan koppla på mätutrustning. Man kan antingen trycka på en 40-polig flatkabel och få ut signalerna eller sätta ett sådant här i ett förlängningskort för att snabbt kunna koppla in sig. Vore det inte så dyrt med stora PCB:er skulle jag gjort dem lite länge än ett vanligt flipchip så skulle man aldrig behöva fundera på förlängningskort...

Är det någon som är sugen på ett par?
Short flipchip.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oscilloskop har normalt 10Mohm och t.ex. 10 eller 35pF ingångsimpedans, de är ju gjorda för att mäta utan att belasta. Det var därför jag funderade på impedans, det kanske egentligen blir bättre med termineringsmotstånd och T-kopplingar vid oscilloskopet. (Tips: gamla tunn-koax-eternet-grejer är förträffligt för sånt).

Jag sökte lite på nätet och hittade servicemanual/schema på Tektronix 603/604:
http://exodus.poly.edu/~kurt/manuals/ma ... uction.pdf

De verkar använda plattor på samma sätt som i ett oscilloskop. Inte helt oväntat.

De har väl ohemult höga andrahandspriser och vore synd att slakta, men optimala skärmen vore väl snarast skärmdelen av ett Vectrex TV-spel? :)
http://www.videogameconsolelibrary.com/ ... Manual.pdf
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nu skulle jag aldrig slakta ett Vectrex, det verkar dessutom korkat så det sådant kostar ungefär tre gånger så mycket som en Tektronix 603 på Ebay.

Det verkar inte som om man behöver terminera signalerna, bilden ser bra ut i mina ögon. 50Ohms koax nätverksprylar finns det dock en hör av i något hörn...
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:Är det någon som är sugen på ett par?
Mnja. jag har ett extender kort som ser ut såhär:
extender.jpg
Förvisso något smidigare med flatkabeln. Du kan väl återkomma med ungefärligt pris?

Sen tänkte jag påminna om Douglas Electronics. Är något av deras grejjer användbart?

http://www.douglas.com/hardware/pcbs/br ... gital.html
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: Helt otroligt. Det fungerade direkt! Oscilloskopet får duga som skärm tills vidare. På önskelistan står en Tektronix 604 XY-skärm eller en DEC pryl som jag inte minns numret på. Detta oscilloskopet tycker jag är surt, det är digitalt kontrollerat så det ställer sig i defaultläge när man stängt av det. Så är det inte om man har rattar och knappar.
Det där är väl ett s.k hybridoscilloscope ? analogt men det kan ta en frame och göra mätningar osv på den ?

Jag ar ett PM3335 funkar så, iaf som jag förstod det, jag har egentligen aldrig använt det, står bara på hyllan.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Förresten så kom jultomten tidigt i år :) En vänlig farbror som jag fått DECtapes av förut ringde mig igår och sade att han hade hittat lite mer grejjer. Idag träffade jag honom på en parkering i Uppsala och fick detta:
paket.jpg
Fem DECtapes skrivna på PDP-15, Ett litet bakplan, några handbooks, RSX-11M manualer, diverse flipchips i M, K och W serien. I mitten på bilden med vitt handtag är ett litet experiment/prototyp-kort.

Hur hör det till den här tråden då? Jo, jag fick också följande:
books.jpg
Boken till höger har jag två av :) Så den ena blir en liten julklapp till dig Anders. God Jul!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:
anders_bzn skrev:Är det någon som är sugen på ett par?
Mnja. jag har ett extender kort som ser ut såhär:
Förvisso något smidigare med flatkabeln. Du kan väl återkomma med ungefärligt pris?

Sen tänkte jag påminna om Douglas Electronics. Är något av deras grejjer användbart?

http://www.douglas.com/hardware/pcbs/br ... gital.html
Jag kollade hans grejjor och hittade inget uppenbart bra. Tanken är i första hand att man ska få ett smidigt sätt att till exempel koppla in oscilloskop eller logikanalysator för att mäta i bakplanet. Hittills har jag använt detta:

Bild

Nackdelen är uppenbar, man får löda en sladd som går till rätt anslutning. Att hitta rätt anslutning är inte lätt eftersom de inte är märkta. Priset på de små korten kommer bli mellan 80-100kr. Max.
pbgp skrev: Boken till höger har jag två av :) Så den ena blir en liten julklapp till dig Anders. God Jul!
Tack så hemskt mycket! Nu har jag redan ett exemplar, men jag tackar inte nej! Intressant att det verkar finnas en del PDP-9 saker kvar ändå. Du får ta och läsa de där banden. Jag har en hel hög både band (DECTape) och pappers remsor som hör till PDP-9 som jag måste läsa. Remsorna kan jag läsa, värre med banden. Men här jag en plan.
Senast redigerad av anders_bzn 23 december 2014, 20:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Som jag skrev innan så fungerar inte BOOT-knappen på "programmers console". Så jag tänkte att jag skulle kolla lite på det problemet. När man trycker in knappen så sitter det en del logik i frontpanelen som i sin tur sätter en D-vippa. Man trycker två gånger för att sänka och höja signalen "SW" på position DV2 i bakplanet. Detta triggar i sin tur Option #2 (KM8-A, M8317) kortet att ladda en boot-snutt i minnet och starta den.

All logik utom bussdrivaren sitter i fronten, bussdrivaren sitter på Option #1 (DKC8-A, M8316) kortet som frontpanelen är kopplad till.

Bild

Jag började med att mäta om signalen fungerade efter flatkabeln på själva Option #1 kortet. Det är lätt att komma åt om man sätter Option #1 i förlängningskort, fronten måste man å andra sidan skruva isär en massa innan man kan komma åt att mäta så det verkade jobbigt. Det visade sig att signalen fungerade och att bussdrivaren troligtvis var boven.

Jag letade upp bussdrivaren genom att ohm:a mig fram över alla bussdrivare (7417). Detta eftersom jag tydligen inte hade ett schema som var till samma version som kortet. Sen mätte jag in och utsignalen på bussdrivare, den verkade död så jag bytte den.

Bild
Här den bytta kretsen. Nu fungerar BOOT-knappen också!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Jag kollade hans grejjor och hittade inget uppenbart bra. Tanken är i första hand att man ska få ett smidigt sätt att till exempel koppla in oscilloskop eller logikanalysator för att mäta i bakplanet. Hittills har jag använt detta:

Bild

Nackdelen är uppenbar, man får löda en sladd som går till rätt anslutning. Att hitta rätt anslutning är inte lätt eftersom de inte är märkta.
Det ser ut att vara 2,54mm delning på "experimentalfältet". Duger inte det där kortet för att göra vad du vill? :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo, men det har bara hål, inga lödöar. Det är bara ett, för att kunna koppla in sig var man vill i (omni-)bussen krävs det fyra kort. Det har inga markeringar...

Men visst det går ock använda, men det är kul att bygga egna saker.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

flipchip-long.png
Det blev detta tillslut. Planen är att de kommer sticka ut förbi fullängdskorten så att man kan komma åt att mäta signaler i bakplanet med till exempel logikanalysator eller oscilloskop. Mer ett komplement till förlängningskortet med andra ord.

Jag har beställt från Kina (Seeedstudio) så de dyker väl upp i Februari eller så. Det finns extra, kostar max 100SEK/kort.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du inte redan skickat iväg beställning:

Eftersom du har fyra lediga pinnar i stiftlisten så vore det kanske en bra idé att dra banor från de pinnarna till någon slags lödytor eller liknande, för att kunna ansluta "egna övningar" där? T.ex. kort testkabel för att göra någon mätning direkt på ett närliggande kort eller liknande.
xxargs

Inlägg av xxargs »

MiaM skrev:Oscilloskop har normalt 10Mohm och t.ex. 10 eller 35pF ingångsimpedans, de är ju gjorda för att mäta utan att belasta.
Om jag mins rätt så är dessa på 1 MOhm, 10 MOhm fick man först med 10x-proben och kapacitiva lasten kring 3.5 pF.

videokabeln (den som kopplas mellan digitalkortet och oscilloskopet) bestämmer vilken impedans den skall avslutas med (vid oscilloskopet) och betydelsen öka ju längre kabeln är, då ekona av missanpassningar ses som skuggor och släp i bilden. Om det handlar om enstaka meter mellan så är det inget man behöver bry dig om då det inte finns något som kan gå sönder om det skulle vara felmatchat, utan påverkar endast utseendet på bilden på skärmen.

tekniskt sett så är det inget som hindrar att köra varje kanals videon i ett trådpar på en cat-5-kabel om man sätter 50 Ohm i serie vid digitalkortet (för att tillsamman med utgångens impedans bli 100 Ohm) och terminerar med 100 Ohm vid anslutningen på oscilloskopet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

I ett tidigare inlägg så bytte jag åter igen en open-collector bussdrivkrets (7417). Jag har funderar på om bondtrådarna kanske släpper med ålder och fukt. Det är ofta kanske bara en av fyra eller i detta fallet sex drivare som inte fungerar. Så kretsen har ju inte brunnit upp helt. Jag tänkte att jag ville se hur sen såg ut inuti, att klyva kretsen är ju destruktivt så om det misslyckas så ser man ingenting alls. Men man kanske kunde röntga den! Då kom jag ihåg att jag har en god vän som har en sådan maskin på sitt jobb!

Sagt och gjort han fick kretsen av mig och lovade hjälpa mig! Nu kan man inte se på bilderna att någon tråd har lossnat. Det borde vara grinden mellan pinne tre och fyra som är problemet om jag minns rätt. Tyvärr vet man inte vilken pinne som är ett så man har två alternativ. Jag ska försöka få tillbaks kretsen och först ohm mäta benen och sedan dela den. Här kommer det bilder!

EDIT: Just det, jag klippte bort kretsen så den har inga ben.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Är det keramisk kapsling?

Där jag jobbade förr fanns ett ganska avancerat felanalyslab. Dom hade en särskild fixtur för att öppna keramiska kapslar. Den bestod av en alu-profil som dom sågat ett spår i med en bågfil på ett strategiskt ställe. Sen stoppade dom i en mora-kniv och knackade på med en liten hammare. Knivseggen skulle naturligtvis träffa spåret mellan över och nederdelen på kapslarna i ena änden på kretsen. Tyvärr sitter ju benen i cementen mellan kapselhalvorna och det var rätt okontrollerat vart sprickan blev så en del ben följde med överdelen, andra underdelen och några släppte helt.

I plastkapslar är bond-trådarna ingjutna så dom öppnades med övermätttad salpetersyra. Inte alls lika high-tech :badgrin:

För runda plåtkannor typ to-18 och sånt hade dom faktiskt en särskild konservöppnare.

Tyvärr finns inte labbet längre, inte produktionen heller. :( Fick mycket hjälp där med lödning i lödmaskin (hålmonterat), kretskortsreparation och lån av diverse mätinstrument. Nej, det man inte kan göra från tangentbordet det skall inte göras.
Skriv svar