gunne skrev:Det beror ju på hur jag kopplar enligt resonemang ovan. Kopplar jag allt genom "reset"-brytaren så måste ju den klara lasten. Lampan i bilden ovan är ju då det jag ska försörja med ström. Fördelen med denna koppling är ju som sagt att man alltid kan bryta med svamptrycket även om relät ballar ur.
Kan man ha reaktiva laster vid DC? Det var länge sen jag läste ellära men jag fick för mig att det var ett AC-fenomen. Får läsa på lite. Och se om jag hittar nåt DIN-monterat relä med bättre värden för ström vid DC13
Det som ska drivas är en PLC, tre glödlampor, några lysdioder i tryckknapparna och ~ 10 magnetventiler som ju innehåller spolar på 0,1-1W. Allt som allt ca 20-30W vilket ju blir ca 1 A cid 24V. Men jag vill ha lite marginal på grejjerna...
Inlägget där du valde byggde enligt vad jag såg att du hade bestämt dig för att inte bryta lasten och då är det ström till reläspole och signallampa som strömbrytarna måste klara. Annars måste du dimensionera dessa för lasten också.
Det finns en hel del saker som är reaktiva laster som drivs av DC. Speciellt kanske sådana saker som skapar magnetfält. T.ex dörröppnare för branddörrar, ellås, och andra solenoider eller reläer, kontaktorer, magnetventiler. Ofta valbart om man ska välja AC eller DC spolar.
De laster du har beskrivit är det ju, om alla magnetventilerna ligger till när man bryter som du har lite som skjuter på och kan orsaka gnistbildning. I värsta fall alltså 1 A från reaktiva laster om dessa kombineras med 4A i övrigt så har du inte så stora marginaler.