LANC erfarenheter
LANC erfarenheter
Jag har sett att några här har sysslat med LANC.
Jag har en applikation där jag vill fjärrstyra en videokamera som kommer att sitta inbyggd. Inga knappar eller skärmen kommer gå att komma åt. Inte heller någon IR, Wifi eller dyl.
Kameran kommer inte att spela in utan bara fungera som kamera via HDMI.
Jag tänker mig standard konsumentkamera. Antagligen en Sony?..
Anledningen till att jag vill ha en konsumentkamera är att jag vill åt bildstabiliseringen och zoomen.
Fungerar det att enbart styra kameror via LANC, även on/off etc?
Det jag är lite orolig för är att man tex inte kan starta kameran med LANC, att kameran någon gång ger ett felmeddelande och man måste trycka på en fysisk kanpp eller dyl.
Någon som har erfarenheter av något liknande och LANC?
Jag har en applikation där jag vill fjärrstyra en videokamera som kommer att sitta inbyggd. Inga knappar eller skärmen kommer gå att komma åt. Inte heller någon IR, Wifi eller dyl.
Kameran kommer inte att spela in utan bara fungera som kamera via HDMI.
Jag tänker mig standard konsumentkamera. Antagligen en Sony?..
Anledningen till att jag vill ha en konsumentkamera är att jag vill åt bildstabiliseringen och zoomen.
Fungerar det att enbart styra kameror via LANC, även on/off etc?
Det jag är lite orolig för är att man tex inte kan starta kameran med LANC, att kameran någon gång ger ett felmeddelande och man måste trycka på en fysisk kanpp eller dyl.
Någon som har erfarenheter av något liknande och LANC?
Re: LANC erfarenheter
Jag har byggt en LANC-sniffer, den sniffar av all kommunikation på LANC och skickar det via RS-232. Det är inte specat vad en kamera kan göra via LANC, det är helt beroende på kameramodell. Vilken kamera gäller det?
I min erfarenhet så stöder inte konsumentkameror LANC utan det återfinns bara på dyrare modeller. Kolla upp på aktuella modeller så att det verkligen stöds innan du köper nåt.
Edit: Hmmm, enligt Wikipedias LANC-sida så stödjer tydligen vissa nyare Sony-konsumentmodeller LANC fast då via någon specialkontakt.
Edit: Hmmm, enligt Wikipedias LANC-sida så stödjer tydligen vissa nyare Sony-konsumentmodeller LANC fast då via någon specialkontakt.
Jag har inte bestämt eller köpt någonting ännu, men tar gärna mot förslag!hummel skrev:Jag har byggt en LANC-sniffer, den sniffar av all kommunikation på LANC och skickar det via RS-232. Det är inte specat vad en kamera kan göra via LANC, det är helt beroende på kameramodell. Vilken kamera gäller det?
Jag tittade på videokameror idag.
Ingen av de jag tittade på, förutom en SONY för 18000sek, kunde stänga av OSD på HDMI utgången.
Någon som känner till en som kan det?!?
Ingen av de jag tittade på, förutom en SONY för 18000sek, kunde stänga av OSD på HDMI utgången.
Någon som känner till en som kan det?!?
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har Sonykameror som jag använder för att streama video och stillbildsfoto. Inte direkt konsument men inte heller fullt ut pro, videokameran är NEX-VG900 och stillbild/video är en A7s. Styr båda via Sonystativ med remote vilka ansluts med LANCE. Zoom, stillbild, rec samt power on/off funkar klockrent. Zoomfunktionen kräver naturligtvis ett objektiv av typ "powerzoom". Är väldigt nöjd med Sony vad det gäller teknik och kvalitet. Mina Nikonutrustningar kommer att bli liggande, iaf kamerahusen eftersom mina gamla Nikon fullformatobjektiv passar via en adapter till Sonys fullformatare.
Den verkar trevlig, men känns lite overkill för mig!
Gissar att man hamnar på 30ksek någonstans med zoomlins.
Jag behöver 6st dessutom, så någon form av konsumentversion är nog det jag skall försöka hitta.
Gissar att man hamnar på 30ksek någonstans med zoomlins.
Jag behöver 6st dessutom, så någon form av konsumentversion är nog det jag skall försöka hitta.
Kika efter webbkamera eller CCTV kamera med HDMI, DVI, DisplayPort eller Thunderbolt utgång?
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hej igen, av en tillfällighet hittade jag den här manicken. Vet inte om det är vad du söker men den jobbar även infrarött och det finns på nästan alla konsumentkameror.
Med vänlig hälsning, // Karl Bergman
http://www.pitchup.se/stratosnapper2
Med vänlig hälsning, // Karl Bergman
http://www.pitchup.se/stratosnapper2