Försöker mig på att skapa en mini-UPS till en RaspberryPi B+. Hittat en ritning på nätet som någon försökte sig på för att koppla till 12 på en bil som jag moddat lite.
Idén är att ladda ett par supercaps och låta dem föda raspberryn samtidigt som den sätter en gpio-pinne lågt (lägre). Jag letar efter sekunder, inte minuter så jag tror det är överdimensionerat. Jag har operativet skrivskyddat så en nedstängning är ok, men vad jag vill åstadkomma är rimligen hinner göra filen R/W, skriva, återställa till R/O". det kan ta ett par sekunder. Ett test med fulladdade kondingar (ca 2F ihop) gav 53 sekunder vilket är rejält ok.
Jag har kopplat enl. bild (med elyt på 7805) och fick från början med mitt clas-ohlsson aggregat på 12V switchat bra spänning över kondingarna, stabilt 5V till RPI:n. När jag kopplat bort agget så får jag en lägre signal från TL082:an. Toppen tänker jag.
Byter till annat nätagg, Deltaco, också switchat, då börjar det krångla. Spänningen svänger hej vilt överallt och jag kollar över allt igen. Inser att jag borde haft keramiska, bipolära kondingar. Hittar inte helt rätt sort så jag provar med 0,33µF på ingången C6 (rätt tror jag) och en 10µF på utgången C7 (för stor). Det svänger fortfarande!
Byter tillbaka till mig claso-agg och då brinner C7 upp! Nu är jag här

Jag blir inte klok på detta. Tips tas tacksamt emot.
Jens