Byta ut batterier i canister för värmeväst dykning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Byta ut batterier i canister för värmeväst dykning

Inlägg av Anahka1975 »

Hej

Har en batterikanister för värmeväst/handskar som jag har när jag dyker i kalla vatten.
Det är en Lola (märket) 10Ah Nimh med lite halvtrötta celler i (den innehåller 10st Nimh D-celler i serie).

På jobbet har vi massa nya 2200mAh 18650 Li ion celler som vi "slänger". Dessa sitter i batteripack 2st i serie med skydd/laddkrets.
Tanken slog mig att uppdatera kanistern med lite modernare kraftkälla och försöka montera in 3S 8P (borde få plats utan problem) av dessa celler.
Måste ju naturligtvis ha en skydds/laddkrets för 3S (3 st i serie) men behöver jag ha en sån till varje 3 batterier eller parallellkopplar jag 8st celler som 1 cell och sedan seriekopplar dessa 3?
Tänkte använda nått sånt här som skydds/laddkrets.
Kommer inte kunna ta ut nån ballanceringskabel eller dyligt utan det finns endast möjlighet att ansluta en laddare till utgången på batteriet (P+ P- på länken ovan)
G-man
EF Sponsor

Re: Byta ut batterier i canister för värmeväst dykning

Inlägg av G-man »

Jag kör en liknande konfiguration utan problem, dock med 4A BMS (2P 3S 10650 batterier)det man kanske ska tänka på är att man inte ska förlita sig på att cutoff för överladdning används som laddningsregulator för accen utan att man ser till att skicka in 12,6V in till laddningen, på så vis så kan man få lite indikation utifrån med när det är fullladdat.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Brukar inte Li ion laddarna stänga av vid viss utspänning och växla led indikering från röd till grön?
Det är en sådan jag tänkt köpa isf.

Var och räddade 12 acc-pack nyss så ju har jag iaf 24 celler att leka med.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jo precis en sån laddare ska man ju använda, det jag syftade till var att man inte ska tro att en sån där BMS gör laddjobbet åt en och slår av när det är fullladdat utan att det är just ett överspänningsskydd :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Skyddskretsen som du länkar till stoppar vid 2,5V urladdning ... är det inte på tok försent? En lipo cell vid 2,5V är väl permanent förstörd?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Ja har ingen aning, nu är det iof Li Ion celler jag har, men det kanske är samma?
Har inte beställt nån skyddskrets ännu så den jag länkar till kanske inte är bra?

Hela Ebay verkar iof svämma över med dylika så det skall nog inte vara nått problem att hitta en bra.
Vad är lägsta spänning på en Li Ion 3,7v cell (innan den tar skada)?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

När vi flyger går vi i regel aldrig under 3.6v obelastat. brukar säga ner mot 3.4-3.3 beroende på hur slitet batteriet är.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Konstigt, kollar man på Ebay på skyddskretsar där så verkar de ligga på 2,3-2,5V Over discharge voltage.
Trodde också det var högre än så på Li ion celler, vad ska man tro på?
Någon som har köpt nån krets och kan rekommendera (gärna i Sverige)?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Wikipedia säger: "the voltage of a LiPo cell depends on its chemistry and varies from about 2.7-3.0 V (discharged) to about 4.20-4.35 V (fully charged)" http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery

Många inom RC-Flyg (som ofta har battripackar för 500kr) rekommenderar 3.0V/cell som lägsta för RC-LiPo batterier.

Är det någon som har ett kopplingsschema för urladdningsskydd?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ju lägre slutspänning desto kortare livslängd på batteriet. Man skall helst inte gå under 3V för något litiumbasared batteri och gärna hålla sig lite över detta och dessutom finns det i det närmaste obetydligt med kapacitet kvar runtomkring denna spänning. De lägsta spänningarna som man ser är alltså när batteriet är helt totalt tömt, vilket inte är att rekommendera för bra livslängd.

Samma vid laddning; ju närmre max spänning man laddar ett sådant batteri till desto kortare livslängd får det. Laddar man det däremot till tex bara 4.1V (för ett 4.2V batteri) så får man många 100-tals fler laddcykler och laddar man till säg bara 4.0V så är man uppe i 1000-tals cykler. Men ja det blir även även ett antal % lägre kapacitet pga detta men har man tex ett stort dyrt batteripack till tex en elcykel så är detta vägen att gå för att det skall hålla länge och ev kompensera för den saknade kapaciteten med några få extra batterier istället.

Skyddskretsar är satta att koppla från batteriet vid den absolut lägsta spänningen de kan/får ha för att inte skada det mer än det redan är vid denna spänning. Går det lägre än så skadas det permanent. Så den låga spänningen skyddskretsar är satta på har inte ett dugg att göra med att få ut mest capacitet från ett batteri utan enbart att förhindra att det skadas än mer.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Tittar du på valfri discharge så kommer du se att det är lönlöst att ens gå nära 3 volt....
http://www.rcuniverse.com/magazine/revi ... eCurve.jpg

Jag har kört många discharge cycler och testat olika batterier jag köpt. Allt från billiga kina till dyra rc batterier och de dyra är bättre för det första men vad alla har gemensamt är att när de närmar sig 3.5volt och där under sjunker de extremt fort!
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Men vad tror ni, kommer en av dessa skyddskretsar fungera för mig eller kommer jag riskera att knäcka celler vid de låga spänningar som verkar "gängse norm" på denna typ av kretsar man finner på Ebay/DX osv.?
Nu kommer det rent praktiskt inte va så stor risk för att jag kommer dra ur så mycket ur packet då kapaciteten idag är (i bästa fall) 10Ah och med 8P 2200mAh kommer ge mig en teoretisk kapacitet på 17,6Ah vilket innebär många dyk på en laddning. Men ändå.... :vissla:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ladda dem mellan dyken eller ja om du kan köra 2 dyk och sedan ladda. Man ska inte använda sig av skydskretsen som en stop krets. Och ska du göra detta ska det stoppet ligga bra mycket högre upp.

I regel inom RC värden förespråkar många att man aldrig tar ut mer än 80% av total kapacitet. Och då är det den verkliga kapaciteten som är uppmätt och inte den som är angedd av tillverkaren.

Finns flertalet batterier som inte håller hela. Men givetvis många som också gör det.

T ex de flesta 18650 på ebay håller 500-900mah...... Medans Turnigy nano-tech oftast håller mer än skriven kapacitet om man mäter ner till runt 3.3-3.4volt
Skriv svar