Halogenstrålkastarhölje som väderskydd till webbkamera
Halogenstrålkastarhölje som väderskydd till webbkamera
Hej!
Funderar på att sätta upp en webbkamera vid entrén till huset.
Köpte mig en billig webbkamera (Logitech C270 HD) som jag tänkte sätta i någon sorts väderskyddat hölje.
Googlade lite och hittade: http://www.r3uk.com/index.php/home/37-h ... oof-webcam
Tyckte det var en smart idé då halogenstrålkastare för utomhusbruk bär vara väderskyddade och de har ett glas man kan sätta kameran bakom.
Nu gäller det bara att hitta någon bra väderskyddad lampa att slakta.
I så fall vill man ha något litet och diskret, gärna riktbar.
Hittade denna: http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... re-420147/
Men enligt manualen "strålkastaren kan inte riktas nedåt".
Den verkar heller inte vara IP-klassad. Kanske värt att lägga lite mer pengar för att få något som håller tätt.
Så min fråga är om ni har tips på någon lämplig grej jag kan använda som väderskyddat hölje?
Eller kanske någon hemmalösning?
Funderar på att sätta upp en webbkamera vid entrén till huset.
Köpte mig en billig webbkamera (Logitech C270 HD) som jag tänkte sätta i någon sorts väderskyddat hölje.
Googlade lite och hittade: http://www.r3uk.com/index.php/home/37-h ... oof-webcam
Tyckte det var en smart idé då halogenstrålkastare för utomhusbruk bär vara väderskyddade och de har ett glas man kan sätta kameran bakom.
Nu gäller det bara att hitta någon bra väderskyddad lampa att slakta.
I så fall vill man ha något litet och diskret, gärna riktbar.
Hittade denna: http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... re-420147/
Men enligt manualen "strålkastaren kan inte riktas nedåt".
Den verkar heller inte vara IP-klassad. Kanske värt att lägga lite mer pengar för att få något som håller tätt.
Så min fråga är om ni har tips på någon lämplig grej jag kan använda som väderskyddat hölje?
Eller kanske någon hemmalösning?
Re: Halogenstrålkastarhölje som väderskydd till webbkamera
Att den inte ska riktas nedåt kan ju bero på att den riskerar att bli överhettad, inget problem för dig.
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Lustigt nog så har jag kört med samma lösning i ett års tid nu till en av mina kameror.
Tömde en halogenstrålkastare på innehållet och monterade webbkameran, en snarlik Logitech med USB-anslutning, inuti höljet.
Det har fungerat väl, och kameran lever än.
"Strålkastaren" sitter dock skyddad från direkt regn precis under taknocken på vårt garage där den har uppsikt över en del av fordonsparken.
Enda nackdelen är att kamerans orangea lysdiod reflekterar sig i glaset när det är mörkt.
Effekten av detta syns tydligt på den här bilden från i somras när det åskade en natt, och rörelseaktiveringen lyckades fånga flera blixtar när de lös upp och speglade sig mot bilarna.
Lösningen på detta diod-dilemma är förstås enkel, men bra med att enkelt kunna se ifall kameran fortfarande är aktiv.

Det har fungerat väl, och kameran lever än.
"Strålkastaren" sitter dock skyddad från direkt regn precis under taknocken på vårt garage där den har uppsikt över en del av fordonsparken.
Enda nackdelen är att kamerans orangea lysdiod reflekterar sig i glaset när det är mörkt.
Effekten av detta syns tydligt på den här bilden från i somras när det åskade en natt, och rörelseaktiveringen lyckades fånga flera blixtar när de lös upp och speglade sig mot bilarna.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Personbilar - en samlarmani god som någon?

rörelseaktiveringen lyckades fånga flera blixtar när de lös upp
Nog för att det finns snabb rörelseaktivering på vissa kompakt och systemkameror men att en webbkamera hade lika snabbt för att kunna fånga en blixt trodde jag då absolut inte. Det var inte så att den hade gått igång av en föregående blixt som den inte fångade och filmade några sekunder och då i denna filmning lyckades fånga en annan?
Nog för att det finns snabb rörelseaktivering på vissa kompakt och systemkameror men att en webbkamera hade lika snabbt för att kunna fånga en blixt trodde jag då absolut inte. Det var inte så att den hade gått igång av en föregående blixt som den inte fångade och filmade några sekunder och då i denna filmning lyckades fånga en annan?
Jag köpte just den där (tror jag, jag köpte på Jula i alla fall), slet ur innanmätet och satte en gammal Android-mobil i den (tog en laddare som hade fått stukade stickproppstift som strömförsörjning, den sitter också i, min tanke var att då får jag lite spillvärme som minskar risken för imma och kondens). Den kör appen IP Webcam och ansluter alltså med WiFi till husets nätverk (funkar trots att höljet är metall). Jag har satt svart eltejp på glaset utom där objektivet sitter.
Kameran på den mobilen är dock ingen höjdare (det är en ZTE Blade). Jag valde den bara för att powerknappen är trasig så den slås på så fort den får ström (då överlever den strömavbrott även om batteriet hinner ta slut, de flesta andra mobiler fastnar i avstängt läge om batteriet hinner ta slut).
Behöver dock justera dess vinkel lite, den blir bländad av utebelysningen när det är mörkt.
Kameran på den mobilen är dock ingen höjdare (det är en ZTE Blade). Jag valde den bara för att powerknappen är trasig så den slås på så fort den får ström (då överlever den strömavbrott även om batteriet hinner ta slut, de flesta andra mobiler fastnar i avstängt läge om batteriet hinner ta slut).
Behöver dock justera dess vinkel lite, den blir bländad av utebelysningen när det är mörkt.
Ja ser ni inga större problem med den billiga Jula-lampan så köper jag en sådan och testar med.
Lysdioden har jag ändå tänkt tejpa över så den bör inte orsaka problem.
Bra tänkt att ha något som ger värme inuti för att minska imma och kondens.
Kameran i sig verkar bli lite småljummen så det kanske räcker om man isolerar lite bakom den.
Lysdioden har jag ändå tänkt tejpa över så den bör inte orsaka problem.
Bra tänkt att ha något som ger värme inuti för att minska imma och kondens.
Kameran i sig verkar bli lite småljummen så det kanske räcker om man isolerar lite bakom den.
Eller så spelar den in kontinuerligt till en buffer och sparar undan video både före och efter tidpunkten då rörelseaktiveringen aktiverades? Har för mig man kan göra så i vissa programvaror för att inte missa något av händelseförloppet.Henry skrev:rörelseaktiveringen lyckades fånga flera blixtar när de lös upp
Det är väl så rörelseaktiveringen på alla kameror fungerar? Den spelar in kontinuerligt och "detekterar" rörelsen genom att jämföra bildrutor? Hur skulle den annars fungera? Skulle det sitta en PIR-detektor i den också?
Själv funderar jag på att köra programmet motion och där är det bildinnehållet som jämförs som rörelsedetektering. Har inte tänkt ha någon PIR-detektor. Det går att ställa in "pre-trigger" så att den sparar bildrutor även före detekteringen verkar det när jag kollar konfigurationen. Å andra sidan bör väl dessa bildrutor innan detekteringen vara ganska ointressanta eftersom de inte bör innehålla något som rört sig. Får väl testa och se hur det funkar i praktiken.
Man vill gärna ha några rutor före triggen (jag kör zoneminder hemma), annars blir det så plötslig början på snutten. Triggen kräver ju också en viss nivå av ändring, det kan vara intressant att se de mindre rörelser som skett inom nån sekund innan den stora rörelsen.
Dom halogenstrålkastare som jag har använt ... av exakt den typen, har gummipackning på alla ställen. Därför funkar dom bra som aparatlåda också.
Förekommer också med vissa kameror att de inte spelar in till en buffert utan filmar enbart så att säga och jämför föregående bild med nästa men med mycket lägre fps för att spara ström men då hinner dom inte med att ta en blixt då dom måste väckas från en typ av standby. Men visst man kan ju förstås också göra så att de kör en konstant buffert vid full upplösning och dylikt och det finns säkert mängder med inställningar i program.
Jag var förbi Jula på vägen hem och köpte den modellen av halogenstrålkastare för 50 kr.
Så det får bli denna som jag ska försöka använda. Kanske något onödigt stor för min lilla webbkamera men vad kan man begära för en femtilapp.
Så det får bli denna som jag ska försöka använda. Kanske något onödigt stor för min lilla webbkamera men vad kan man begära för en femtilapp.
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Så läge det är Volvo så!MiaM skrev:Personbilar - en samlarmani god som någon?![]()

Jo jag är ganska säkert på att kameran filmar kontinuerligt med 20-30 fps eller så, vilket borde räcka för att fånga en blixt.
Programvaran (ZoneMinder, körs på en gammal laptop) sållar sen bland inkommande data och sparar vissa bilder.
ZM kan konfigureras i all oändlighet nästan. Man kan, som namnet antyder, t.ex. ställa in olika "rörelsezoner" med olika känslighet och som kan vara aktiva olika tidpunkter o.s.v..