Konstlast 24V 100A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lidning

Konstlast 24V 100A

Inlägg av Lidning »

Behöver en kostlast som klarar 24V 100A, skall köras i korta interval om ca 10-20 sekunder och sedan 5-10 min vila.
Min första tanke är att rulla ut 30-35 meter 2,5mm2 kabel, som konstlast.
Resistansen är ca 0,23 ohm vid denna längd, och det ger ca 100A vid 24 volt.

Spontant tänker jag att 100A genom en 2,5mm2 bara fräser till och sen är kabeln av.
Effektmässigt blir det ca 73W per meter, och det känns ju iofs inte omöjligt.

Testet skall göras utomhus, och kabeln fritt förlagd på backen.

Matas ifrån 2st 210Ah gel batterier.

Detta är ett engångrigg, när testet är klart så skrotas allt.
Annars hade ju så klart en mer seriös rigg varit att föredra :)

Frågan är, kommer det att fungera?
willmans

Re: Konstlast 24V 100A

Inlägg av willmans »

Ingen aning om 100A kommer bränna upp kabeln på 10 sekunder men ett tips är att lägga kabeln i en hink vatten, bäst med lackad koppartråd för bättre värmeavledning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har annvänt lagom längd rostfri tråd för motsvarande

då hängd i luften

vill man ha den kallare så i med det i vatten
xxargs

Inlägg av xxargs »

Räkna på hur mycket kopparen i sig värms upp av strömpulsen - du känner diametern formel och densitet samt värmekapacitet går att googla fram - isolering mm. ökar på värmemaganiseringskapaciteten men tar lite tid innan värme spridit ut sig från kopparen, så sikta att enbart uppvärmningen av kopparen är din värmemagasin och är det rimligt antal grader upp (till 60 - 70 grader C så går det nog att köra som det är. Tänk också på att koppar ökar sin resistans ganska mycket med temperaturen.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

därför du lägger kabeln i vatten, utan isolering så leder vattnet bort effekten.

jag har gjort sammasak och problemet är kontakteringen i kabeländarna. blir lätt punktsvets där
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur exakt behöver lasten vara?

Om det är okej med avsevärt högre startström så skulle kanske en klase halogenlampor för lastbilsstrålkastare kunna fungera?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Spontant är min gissning att det kommer att fungera, 73W per meter, dvs 7,3W per 10cm, känns som att det skulle kunna fungera ett tiotal sekunder, låter inte orimligt iaf.

Slog sedan in sifforna i MiscEL (smidigt litet program det där) och om vi antar att du har 35 meter av 2,5mm^2 kabel och exakt 24V så kommer du få en ström på drygt 110A och på 10 sekunder så kommer du då (om vi inte räknar på avkylningen alls) ha en temperaturökning på strax under 90 grader.

Om vi då förutsätter att kabeln har en starttemperatur på säg 15 grader så är kabeln alltså uppe i 105 grader efter 10 sekunder om strömmen är konstant och du inte har någon avkylning alls och efter 20 sekunder skulle du närma dig 200-graders strecket. Detta är naturligtvis inte verkligheten eftersom det finns avkylning och strömmen kommer minska pga kopparens ökande resistans med temperaturen, men det säger i alla fall att du inte kommer att bränna av kopparen på 20 sekunder eftersom kopparens smältpunkt är uppemot 1000 grader.

Väldigt hypotetiskt, men som sagt, jag tror det kommer att fungera utmärkt med vanlig FK (även om jag inte skulle vilja använda kablen till något annat sen då isoleringen inte lär vara i det bästa skicket, PVC börjar brytas ner vid ca 140 grader, och blir mjukt och kladdigt en bra bit innan.)

Väljer du i stället att ta lackad koppartråd och kasta ner i en 20L hink vatten, då kan du köra tills batterierna är helt tomma, 210Ah 24V är 18144kJ vilket "bara" räcker till att koka bort 7L vatten, och sålänge det finns vatten runt kabeln i hinken kan temperaturen inte bli så mycket högre än 100 grader i kopparen då den har såpass bra värmeledningsförmåga till vattnet, det kommer dock att stormkoka fint :)
svanted

Inlägg av svanted »

jag får värmekapacitiviteten till 11kW/grad/sek för kopparen c.a. 6 kg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Återigen, det är kontakteringen som är problemet. 100A genom en pålödd kabel med 2,5 mm2 eller ett par skruvkontakter?

Mitt tips är att använda ståltråd, flera parallella till rätt resistans i ett vattenbad. Tunn tråd får i princip ingen temperaturgradient genom tråden.

Med så låg spänning och rent vatten går det utmärkt utan alltför kraftig elektrolys, även omntråden anfräts.

Ett alternativ är en elektrolyscell med kaustiksoda och inerta elektroder, då tror jag rostfritt går bra. Observera dock att det bildas knallgas men skall du bara köra några sekunder är det ingen fara.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har också använt ståltråd. Använde rostfri 0,9mm från biltema. Visste inte vilken resistivitet den hade, så jag började med en lång bit (många meter), mätte strömmen, vek på mitten till halva längden d.v.s 2 parallell, mätte igen, vek till 1/3-del av längden / 6 parallell, o.s.v. Ett vik på mitten ger 4ggr så hög ström, och ett vik till 1/3 längd ger 9ggr så hög ström. Jag körde ett tiotal ampere vid ca 24V, och då har jag för mig att bunten var ca 2-3m lång med 4-8 parallella trådar. Tråden blev varm, inte glödhet. Den hade en gulaktiv färg efteråt, vilket betyder ca 200°C enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Tempering_%28metallurgy%29

Själv märkte jag inget vid "kontakteringen". Klämde bara fast en startkabelklämma i varje ände. Det var några cm av ändarna som inte ledde ström, så dom hjälpte kanske till att kyla ev. kontaktresistans.
Lidning

Inlägg av Lidning »

Har nu testat med 35M 2,5mm2 kabel, och det fungerar faktiskt :)
Den är väldigt mjuk å fin efter 20 sek :D , men inte varmare än att det går att hålla i den.
Skall lägga den i balja vatten för säkerhets skull.

Först skall batterierna laddas över natten, så det fullskaliga testet blir inte förrän imorgon.

Precis efter kontaktögonblicket drar går det nästan 110A men sjunker ner mot 88A efter 20 sek.
Är väl resistansen som ökar med värmen, men det gör inte så mycket i detta fallet.

MVh
Skriv svar