Vill ha någon form av relä/kontaktor som slår till när något drar ström (köksfläkten) och då sluter en avskiljd NO (till ventilationsaggregat).
Strömmen för att det skall slå till bör vara justerbar så den inte slår till när man sätter på lampan i fläkten.
Kan göra en "fullösning" med en ett master/slave grenuttag och en kontaktor men det bör finnas någon bättre lösning?
Master / Slave relä?
Re: Master / Slave relä?
Strömvakt är väl den "seriösa" lösningen, fast sådana brukar vara tänkta att fungera tvärt om och reagera på klart större strömmar. De används alltså t.ex. för att känna av om "huset" drar mer än 8A och i så fall körs elvärme bara på 8A istället för 16A vid 16A huvudsäkring, eller liknande.
Om det låter sig göras rent praktiskt/fysiskt (kabeldragning) så tror jag en detektering av spänning till fläktmotorn skulle vara smidigare. Optokopplare, transistor, relä, ett par motstånd...
Det blir lite DIY, men du söker kanske enbart färdiga produkter?
Det finns ju Master/Slave grenuttag som är justerbara, det borde väl kanske gå att slakta ett sånt.
Har för mig att det vi har till TV-bänken hemma har ställbar känslighet mellan 3 och 80 W.
De ska väl klara i alla fall 10 A på Slave-uttaget, drar ventilationsaggregatet mer än så eller är trefas? Eller varför måste du ha kontaktor?
Har för mig att det vi har till TV-bänken hemma har ställbar känslighet mellan 3 och 80 W.
De ska väl klara i alla fall 10 A på Slave-uttaget, drar ventilationsaggregatet mer än så eller är trefas? Eller varför måste du ha kontaktor?
Det är väl bara att koppla en kontaktors spole parallellt med fläktmotorn?Wedge skrev:Om det låter sig göras rent praktiskt/fysiskt (kabeldragning) så tror jag en detektering av spänning till fläktmotorn skulle vara smidigare. Optokopplare, transistor, relä, ett par motstånd...
Mmm, kanske. Fast då räknas det väl som att man gör en fast installation på 230V-nätet?
Men det kanske det gör även om man bara lägger dit en optokopplare. Tänkte mest att det var mindre farligt och enklare att dra en tunn ledning med 5V eller nåt.
Men det kanske det gör även om man bara lägger dit en optokopplare. Tänkte mest att det var mindre farligt och enklare att dra en tunn ledning med 5V eller nåt.