Viktsensor
Viktsensor
Vill mäta en vikt. Ytan skall vara ca 15x20cm och mätningen skall inte påverkas av var man på ytan lägger vikten. Finns det trådtöjnings givare med sån här stor yta eller ska man göra på ngt annat sätt?
Re: Viktsensor
kolla på lastcellar , dom klarar i den viktstorlekn hyggliga ytor, lite beroende på hur dom är uppbyggda
det diffar aningens om man mäter längst ut, men det beror på hur noga du måste ha det
det diffar aningens om man mäter längst ut, men det beror på hur noga du måste ha det
Det är så alla vanliga vågar man väger sig på är uppbyggda och tror säkert också att det följer med industriellt och dylikt.
Går det inte bra med en fjäder i botten
och sedan mäta hur mycket den trycks ihop?
och sedan mäta hur mycket den trycks ihop?
för ett exempel så har många bra personvågar med riktiga lastceller en lastcell och en platta som är 30x40 cm
då med 200kg lastcell som är av den bredare typen
då med 200kg lastcell som är av den bredare typen
Använd 3 lastceller istället för 4, billigare och bättre.
Bra att veta: Lastceller mäter kraft men det kanske bara rör ihop begreppen.
Bra att veta: Lastceller mäter kraft men det kanske bara rör ihop begreppen.

Har än så länge bara sett 4 punkts även i några väldigt dyra historier men där ser man.
Mettler Toledos KC serie av vågplattor har bara en lastcell och ett stagsystem som överför lasten från plattan till stativet.
Dom vi använde var ca 600x800mm och en riktig/hel/ej misshandlad 240kg vågplatta visade lika över hela plattan men jag har för mig att den var inte godkänd för hela belastningen på bara ett hörn, iirc var ID-våginstrumenten inställda på 1grams visning.
Dom vi använde var ca 600x800mm och en riktig/hel/ej misshandlad 240kg vågplatta visade lika över hela plattan men jag har för mig att den var inte godkänd för hela belastningen på bara ett hörn, iirc var ID-våginstrumenten inställda på 1grams visning.
Och som följdfråga...
Var köper man lastceller till billig peng. Då jag just nu bara vill labba med tekniken behövs inte snordyra.
Var köper man lastceller till billig peng. Då jag just nu bara vill labba med tekniken behövs inte snordyra.