servo fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haladria

servo fråga

Inlägg av Haladria »

Hej,
Jag har två stycken RC servos som tyvärr snurrar kontinuerligt vid olika pwm signaler. De man kan styra med pwm-signalen är hastigheten åt olika håll. Går det, på något enkelt sätt, att göra om dem så de istället intar lägen mellan 0 och 180 grader vid olika pwm-signaler?
Har läst att det finns många servos som fungerar så.

/Robert
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det inte ett servo. Är det den funktionen orginal eller är det ombyggt? Det lättaste är nog att köa nya servon.
Haladria

Inlägg av Haladria »

Jag tror att det är en sån här:
http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=900-00008

Står att den blivit modifierad för att snurra kontinuerligt.

Denna är en snarlik men som snurrar så som jag vill:
http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=900-00005

Kan det vara att dom från grunden är lika men att man kan göra nått liten ändring i dem för att skifta hur de fungerar?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är vanligt att man bygger om servon så. Var man gör är att man tar bort potten som ger positions återkopplingen. Den kan antiingen vara helt borta. Eller frikopplad. Eller bara elektiskt bortkopplad. Men det sista tror jag inte på. Någon typ av ändläges stopp är nog borttaget också. Det är bara att öppna och se om det går att återställa.
Haladria

Inlägg av Haladria »

Öppnade och jämförde med en servo som fungerade så som jag ville.. Och såg att det fanns en potentiometer i min. De var visst bara att skära till en liten plastbit så fungerar den nu som jag ville :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så bra,
Skriv svar