Upptäckte idag efter ett strömavbrott att det lät skumt i centralen. Tänk er ljudet av en rakapparat dock inte lika högt. Hörs bara när man står ca en meter från centralen. Samma ljud finns i fasadmätarskåpet. Låter enbart från den fasen som ena värmepumpen går på . Stänger man pumpen så försvinner ljudet. Har givetvis kollat kopplingar, strömförbrukning ca 6A över den fasen i mätarskåpet när pumpen går. Ingen varmgång någonstans.
Pumpen som genererar ljudet är en Fujitsu Lec-n 09, ca ett halvår gammal. Fungerar perfekt.
Vad kan det bero på? är det invertern som på något sätt alstrar pulser på den fasen?
PS. Jag har elbehörighet så jag får pilla med elen
Det är en stor förbrukar med nog lite ful form på strömmen även on det finns effektfaktorkompenseting som mjukar upp den lite. Dvärgbrytare som surrar lite sv detta hsr jag hört, svagt men det finns där. Antagligen magnetutlösaren i dessa som låter. Har Du diazedproppar har jag ingen aning om vad det kan vars.
Bara för att det är effektkorrigerat så är det inte samma sak som en ren sinusström när det är korrigerat, utan kan vara ganska bra knölig i kurvformen och ändå klara övertonsspecarna. Till detta så kan det vara skillnadsfrekvens mellan 50 Hz (och dess övertoner) gentemot rotationshastigheten på kompressorn då jag gissar att det är en invertermaskin.
har du dvärgbrytare så är det mycket troligt att ljudet du hör kommer från strömspolen och kanske främst dess utlösningsmekanism som vibrerar av magnetfälten av strömmen och sådan kan fortplanta sig långa vägar i skåp och förstärks ljudnivåmässigt med mekanisk resonans etc.
Centralen inne är ny och med dvägrbrytare. Mätarskåp är diazed. I mätarskåpet kommer ljudet från elmätaren inte från huvudsäkringarna. Mätaren är en vanlig elektronisk.
Jag har aldrig märkt av ljudet innan strömavbrottet. Kan vara för att pumpen aldrig gått på full sula när jag stått där och skruvat. Nu var det kallt i huset när strömmen kom tillbaka. Det började med att en fas fladdrade i en halvtimme för att sen slockna. Några minuter senare blev det totalt avbrott. Så kanske något i pumpen har tagit skada? Den andra pumpen, en Toshiba inverter ger inte ifrån sig några ljud. Båda fungerar som de skall.
Är det så kraftiga övertoner och ful last med Fujitsun kan det väl knappast vara bra eller?
Det första jag kollade när problemen började var just att allt satt ordentligt. Började med att tvättmaskinen ballade ur och lät skumt.
Rykte sladden till den. När jag stod i tvättstugan stannade FTX:en, styrdatorn verkade boota om hela tiden. Blev lite nervös och drog fram en multimeter och kollade uttagen. pendlade mellan 180-230V. Sen rök säkringen för L3, 20A.
Då mätte jag inkommande matning och såg att det fladdrade även där men bara på L3. Gick in och bröt ner allt på L3. Fortfarande samma fel, sen gick strömmen helt.
Vi har haft en hel del problem med strömavbrott. Oftast bara korta på några sekunder. Ibland bara en sekund. Det kan vara ett par gånger om dagen ibland. De korta är värst. Då hänger sig saker istället för att starta upp ordentligt.
Hyffsat trött på detta nu kan jag säga.
Efter att elleverantören tagit del av loggen från min UPS så satte de en logger i mätarskåpet.
De kunde tydligt se att något var galet. Lite senare fick jag höra att problemet låg i en transformatorstation i en annan ort. Enligt tekniker vart det fåglar som flög in i ledningar och orsakade kortslutning. Problemet är inte åtgärdat och kommer antagligen inte att åtgärdas heller.
Låter konstigt! Både förklaringen med fåglar på annan ort och att de inte ska göra något.
Levererar de inte en sekunda vara som de vill ha fullt betalt för?
Ska du som kund bara acceptera att den vara de levererar kan innebära att dina apparater skadas, pga elen?
Angående fåglarna kan jag till viss del köpa det eftersom det är gäss och de är ganska stora. Tydligen matas den där stationen från två håll och det är väl vid frånkoppling/omkoppling som det blinkar till. Och som vanligt saknas pengar för att fixa problemen.
Nu har detta eventuellt kostat mig en kompressor i en värmepump och ingen känner sig direkt ledsen över det, förutom jag då.
Men det blir en ny tråd om den snart känner jag på mig.
Det är Höganäs Energi som är nätägaren. Loggern har de kopplat ur igen. De kunde dock konstatera att avbrotten stämde med de tider som min UPS loggade. Hade det inte varit för att jag jobbar på en större elfirma och stod på mig hade de nog aldrig satt loggern där från början. De hävdade bestämt på kundtjänst att felet låg inom min egen anläggning. Eftersom jag bytt allt fram till mätaren visste jag att så inte var fallet. Men kollade ändå allt en extra gång. Snackade med grannar också som först inte hade märkt mer än lite blinkningar. Men när vi snackade mer om det så kom det fram att flera upplevt problem med datorer och modem osv som hängt sig. Måste dock tillägga att teknikern var trevlig och ärlig som erkände felet och att det var problem. Senare stod det även i tidningen och det var mer än jag som var förbannad.
Tyvärr hyser jag inget större hopp om att få ersättning för värmepumpen. Har dessutom installerat den själv och den är från 2008. Så det blir nog inte mycket till hjälp. Det känns mer som att jag hade tur att den levde så länge som den gjorde. Kompressorer verkar poppa som popcorn på luft/vatten anläggningar.