Känner någon till dessa hörlurar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Känner någon till dessa hörlurar?

Inlägg av el34 »

DSC_0239.JPG
Köpte mig dessa monster till hörlurar. Har letat på nätet efter mer info om dessa men hittar inget direkt. Det borde ju finnas en hel del då dessa är vintage/samlar hörlurar tycker jag :humm:
Märket heter Sound MD-2ST. Hörlurarna låter kanon. Nästan som att köra in huvudet mellan två högtalare spelandes i stereo.
Tillverkade i Japan. År = typ 70-80 talet?

Känner någon igen dessa och vet mera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Re: Känner någon till dessa hörlurar?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är SANSUI som tillverkade dom en gång i tiden.

Edit:
Jag mindes fel...

Hittade följande fakta.
The headphones were made by an anonymous japanese manufacturer that made a lot of huge headphones and they've been sold as "luxus" "futura 8/613" "Sound Dynamic MD-2STV" "Solar HD-813" and various permutations of those names.
There are at least two distinct versions as one version has tapered cups and the other does not.

As has been stated by myself and others various times, they have an 8 ohm impedance and thus almost certainly have giant paper cone drivers that sound awful compared to a modern mylar dome.
If you simply have to wear that much chrome, but want them to sound good, I bet you could convince Larry to transplant some DT-770 drivers into them
Att dom låter kanon är väl tydligen en subjektiv uppfattning.

Dom är lite "kända" men mest för att dom var med i följande rock video https://www.youtube.com/watch?v=IilewRzaQUs

Man får fler träffar om man söker på "MD-2STV"
Senast redigerad av ToPNoTCH 16 januari 2015, 16:18:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag kan tänka mig att de låter bra, men herregud vad fula! :shock:
Men å andra sidan så ser man dom inte när dom sitter där dom ska.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Är det här 8 ohmare?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Hur kan du kalla dom fula?! Dom är ju ascoola :shock: Impendansen har jag ej mätt upp. Kan göra det lite senare. Har läst att det var Sansui som tillverkade dessa en gång i tiden. Vet inte om det stämmer? Har också läst att dessa användes av Sveriges Radio för länge sedan?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Har mätt upp dom nu och vänster mäter 9,2 Ohm höger 9,3. Det är nog 8 Ohm i dessa. Ljudet är lite som jag skrev om att det typ som om du har huvudet mellan två högtalare. Fast inte så där direkt in i öronen,utan på ett behagligt sett. Svårt att förklara med ord. Ganska tungdrivna. Min Teac förstärkare har inga problem att trycka på. Det är nog inget man lyssnar med på mobilen direkt. Gillar storleken,mest därför jag köpte dom :wink:

ToPNoTCH. Som vanligt finns det alltid någon som totalsågar en produkt medans vissa älskar den. Vanligt i HiFi världen. Vad man än köper så är det skit och det finns bättre (dyrare) saker som låter tio gånger bättre. Allt verkar vara en tävling....
Men tack för mer information om min hörlurar!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Undrar om inte samma lurar användes i Antiloops musikvideo för låten "In My Mind" också :humm:
largasso

Inlägg av largasso »

ESL57 sm.jpg

Då är väl den här också FUL !
Hittade den i en secondhand affär för en spottstyver!

(Hittade en träff på Inet som påstod att hörluren var Sansuitillverkad)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

largasso skrev:
ESL57 sm.jpg

Då är väl den här också FUL !
Hittade den i en secondhand affär för en spottstyver!

(Hittade en träff på Inet som påstod att hörluren var Sansuitillverkad)
Nej, i mitt tycke ganska snygg. Varför skulle den vara ful bara för att jag tycker att gigantiska kromade hörlurar med turbojet-komplex är fula? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmmm... nästan som att stoppa in huvet mellan två högtalare?
Det ÄR ju två helt vanliga små högtalare, med magneterna utstickandes på sidorna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har du hörlurarna på en "perukstock" fylld med radiorör? :D
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Japp!! Hade så mycket radiorör som jag inte visste vad jag skulle ha dem till så jag fyllde "skallen" med en del av dem :mrgreen: Huvudet mellan två högtalare var ju ett sett att försöka förklara hur dessa hörlurar uppleves. Alla som satt huvudet mellan ett par högtalare i stereo vet ju hur "direkt" ljudet blir. Då menar jag Högtalare----Huvud----Högtalare. Avståndet ca 30 cm och lagom volym så det inte blir obehagligt :wink:
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

largasso. Fungerar din högtalare? Och i så fall hur låter den? Har du två?Kan tänka mig att det är ett mycket "rent" ljud ur den,mycket detaljrikt men dock inte den där "tunga" basen. Perfekt till Jazz och akoustik musik. Har ett par elektrostat hörlurar (STAX) och älskar ljudet ur dessa! Finns inget som mäter sig med dessa hörlurar. Rent nöje att lyssna i dom varje gång.
Tips är att att har du inte använt din högtalare på länge så behöver den "spelas" in innan den låter som den ska. Detta för att bygga upp det elektrostatiska fältet ordentligt. Helst ett par timmar på lagom volym innan den presterar på topp.
Min dröm är att komma över ett par elektrostat högtalare någon gång!
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Appropå skumma lurar! Wolfgangs chrom lurar är ju skojj.

Bild

Bild
Skriv svar