Servicemanual/schema till Hinari DK200 ? - Bygga om förstä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Servicemanual/schema till Hinari DK200 ? - Bygga om förstä

Inlägg av JimmyAndersson »

Söker schema eller liknande till en Hinari DK200 förstärkare/cdspelare.

Det fanns inte hos Alldatasheet. Hittade ett 20-tal andra sajter som hade precis vad jag sökte, men de ville förstås ha pengar för det. 130kr för ett schema som de inte ens äger? Hm.. :?

Någon som har tips på andra ställen där jag kan hitta schema?

En krets i apparaten har bokstavligt talat sprängts. En 9-pinnars TDA-krets som satt monterat mot en kylfläns med två skruvar. Nu har jag inte kvar kretsen, men man såg inte en enda siffra på den. Tänkte därför bygga ett nytt förstärkarkort så det vore bra att se lite info om kortet med spänningsreglering/förstärkning. Tror den gav 2x70W.

Förstärkar/spänningsreglerings-kortet:
Bild
Ganska hårt komprimerad bild, men det går fortare då.. :)
Nej, det är inte jag som överdoserat kylpastan. Köpte den begagnad, så någon har nog bytt kretsarna innan...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det enda sättet att få tag i scheman är att hosta upp pengar, om man inte känner nån som har schema förståss. Så är det tyvärr.

Hmm 2x70W sa du? Låter oerhört mycket för ett enda chip i den storleken. Finns ett par STK chip som är betydligt större som klarar av nått i den stilen men jag har svårt att tänka mig att bägge slutstegen sitter i det chippet.
Finns det mer chip? finns det fler kylplåtar med fler transistorer?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Håller med - grejerna ser lite väl klena ut för 2 x 70W. Antingen finns det mer som vi inte ser eller så var det inte så mycket den gav ut.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kan mycket väl hända att jag tänker på någon annan förstärkare. :oops:
Håller med om att 2 x70W nog är för mycket för en så liten krets. Borde ha tänkt på det.

De kretsar och kylplåtar som syns på bilden är de enda som finns.
(Pin 2, 3 och 8 är ihopkopplade.)

Enda utvägen nu är att göra ett schema och se om man hittar någon krets som passar. Annars gör jag om kortet helt och hållet, men då blir det nog en "ren" transistoruppbyggnad. Kan bli ett kul projekt. Apparaten har stått länge nog nu på hyllan.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Enda utvägen nu är att göra ett schema och se om man hittar någon krets som passar.
Jepp. Mät över på vilka ben du har spänningsmatningar och jordar på kortet och kolla över lite hur det ser ut med komponenterna. Du kan ju även mäta med oscilloskop om det finns tex signal på nått "ben". Sen är det ju bara bläddra och välja nått i TDA-serien som passar något sånär hyffsat och hoppas på det bästa! :)
Skriv svar