NC och NO - När är det NC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
inenuttuh

NC och NO - När är det NC?

Inlägg av inenuttuh »

Hej. Tror det här är mitt andra inlägg här. Mest läsning för min del. :)
Men nu undrar jag något som borde vara riktigt simpelt för dom flesta här.
Jag håller på och bygger en egen simpel regleranläggning.

Hur vet jag när det är Normally closed och Normally open?

T.ex om vi tar en 3-fas kontaktor och jag vill ta ut indikeringar. Är kretsen sluten (NC) när kontaktorn är dragen eller inte dragen?

Finns det något bra logiskt sätt att tänka vid sånna här situationer? Eller är det enda sättet att mäta på respektive apparat?
Kjelle

Re: NC och NO - När är det NC?

Inlägg av Kjelle »

På en kontaktors hjälpkontakter, när kontaktorn INTE är dragen(ingen spänning på manöverspole).

Kontakt 13- 14 NO, normalt öppen, sluts när kontaktorn drar.

Kontakt 21 -22 NC, normalt sluten, öppnas när kontaktorn drar.

Kjelle
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Normally Open / Normally Closed

Normal läget som Normally betyder är då spolen är strömlös.
Jämför med en tryckknapp som också kan vara normally open/closed
Där menar man normalläget är då ingen trycker på knappen.
Så i kontaktorexemplet är det strömmen till spolen som "trycker" på kontaktorn.
I Knappexemplet är det din finger som trycker

Swech
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

inenuttuh skrev: Finns det något bra logiskt sätt att tänka vid sånna här situationer? Eller är det enda sättet att mäta på respektive apparat?
Regel: Spänningslöst och opåverkat tillstånd.
inenuttuh

Inlägg av inenuttuh »

Tack för alla svar. Nu ska jag nog ha koll på det hela framöver. Bara en liten sak jag stört mig på. Däremot lätt att ta reda på om man har apparaten framför sig.

Bra beskrivet med tryckknappen Swech. Kommer nog tänka på det sättet tills det sitter helt och hållet :)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Kan vara bra att komma ihåg att om inget annat anges, ritar man elschemor i spänningslöst läge.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jan Almqvist skrev:
inenuttuh skrev: Finns det något bra logiskt sätt att tänka vid sånna här situationer? Eller är det enda sättet att mäta på respektive apparat?
Regel: Spänningslöst och opåverkat tillstånd.
... och i larmgivarsammanhang så är "opåverkat tillstånd" det läge som inte ska ge larm, om jag minns rätt.

Det blir lite rörigt att ur larmperspektiv är en magnetkontakt "opåverkad" när den ur ett magnetiskt perspektiv är "påverkad" och vice versa. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Normalfallet är ju att dörren är stängd, ingen rök finns i lokalen och inga personer befinner sig framför rörelsevakterna. Vet man det så blir det ganska logiskt.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Mr frenzy. Sant, men det finns ju magnetkontakter som är nc och no oxå.
Vill minnas att när man monterade larm i bilen på 90-talet använde man nc magneter i huv och baklucka, och no i dörrar. Anledningen är dock mer suddig.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

De magnetkontakter vi använde på larmkursen jag gick hade tre anslutningar. Common, NC och NO. Men man använde ju bara NC till allt.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Just när det gäller magnetkontakter så enda sättet är att mäta. Att mäta är att veta. Det tar bara 5 sek extra att dra fram multimetern och pipa magnetkontakten.
Har både stött på magnetkontakter där NC = då magneten inte är nära (dvs ur ett fysiskt opåverkat tillstånd) och där NC = då dörren är stängd och magneten är nära.
Deckare samma sak. Ibland märker de upp plinten så att NC är reläets NC-kontakt (och då reläet är självdraget när det inte rör sig framför bara för att man inte ska kunna klippa matningen till detektorn). Då skall man koppla in sig på NO-plinten för att få "NC-funktion" på hela deckaren.
Det är inget annat att göra än att dra fram multimetern.

Samma kan ju appliceras när en tryckknapp är uppbyggd av en hävstång och en mikrobrytare, sådan att den lilla knappen på mikrobrytaren släpps upp när man trycker in den "riktiga" knappen. Då skall man koppla NC när man egentligen vill ha NO och tvärtom.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev:Normalfallet är ju att dörren är stängd, ingen rök finns i lokalen och inga personer befinner sig framför rörelsevakterna. Vet man det så blir det ganska logiskt.
... och sen använder man magnetkontakten till någon helt annan funktion, t.ex. detektera lägen på någon rörlig del, och då blir NC/NO "omvänt" mot vad som är "logiskt" för den som inte direkt tänker omvägen via larm :wink:
Skriv svar