Automatisk avbländning (av helljuset)??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andax

Re: Automatisk avbländning (av helljuset)??

Inlägg av Andax »

Den största fördelen med automatiken på min bil, som jag ser det, är inte att hjälpa en från att glömma blända av (visst har det hänt att man glömt, men det sitter ganska bra i ryggmärgen), utan att den bländar av zoner i ljuskäglan så att t.ex. vägrenen fortfarande är bra upplyst. Mindre risk att man missar något i vägkanten som annars skulle kunna ge upphov till en olycka.
Tycker det fungerar mycket bra. Det har hänt att den bländat av pga reflexer i vissa skyltar mm, men det är ganska sällan skulle jag säga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

rawsezx skrev:TS,

Två minuter in i klippet så får man se kamerans detektering i följande klipp.
Visserligen mer lull lull än bara automatisk helljus funktion men det är nog liknande lösning.

Kan undra hur många ingenjörstimmar som ligger bakom dessa system?
Seroster

Inlägg av Seroster »

...Och jag är fånig nog att ha tre set med lysen med flera olika sorters (relästyrd) automatik på...

Inbyggda halogen som manövreras som vanliga helljus
Fem lampor i en halogenramp som manövreras tillsammans med vanliga helljus, eller är avstängda, eller på oavsett andra ljus (Aut, 0, Man)
Sen ska det till två boschar med superxenon i som manövreras som, men oberoende av, halogenrampen.

Sen har jag flera val med tutan med...

Nästa projekt är ett skymningsrelä kopplad till xenonarna om man blir kalasbländad (även den Aut 0 Man)...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Purre skrev:Om dom nu dessutom ljuger förstår ännu mindre varför så många köper deras produkter speciellt tyngre fordon.
Du menar att reklam alltid är baserad på fakta och det är därför reklamen fungerar?

I mina ögon är i princip all reklam ett sätt att lura folk att köpa produkter som inte är så prisvärda som det verkar. Företagets mål är ju inte att kunderna ska få en prisvärd produkt, företagets mål är att tjäna pengar.

Jag kan rekommendera "reklamen" som man får se i vissa delar av The Invention of Lying, en film som handlar om en värld där alla talar sanning. Det är visserligen fiction, men det ger en bra bild av hur "ärlig" reklam är. Ser att det faktiskt finns som citat på IMDB:
Hi, I'm Bob I'm the spokesperson for the Coca-Cola company. I'm here today to ask you to continue buying coke. Sure it's a drink you've been drinking for years, and if you still enjoy it, I'd like to remind you to buy it again sometime soon. It's basically just brown sugar water, we haven't changed the ingredients much lately, so there's nothing new I can tell you about that. We changed the can around a little bit though. See, the colors here are different there, and we added a polar bear so the kids like us. Coke is very high in sugar and like any high calorie soda it can lead to obesity in children and adults who don't sustain a very healthy diet. So that's it, it's coke. It's very famous, everyone knows it. I'm Bob, I work for coke, and I'm asking you to not stop buying coke. That's all. It's a bit sweet. Thank you.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Visserligen mer lull lull än bara automatisk helljus funktion men det är nog liknande lösning.

Det såg ju faktiskt riktigt imponerande ut. Om det fungerar bra (jag är dock alltid skeptisk i början) så är det nog inte så dumt.
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

Kan säga att det fungerar riktigt bra med den typen av funktion har det i vår nya BMW. Är en väldigt bra och imponerande funktion som är väldigt bra på landsvägar för att upptäcka vilt. Men den fungerar även bra på alla andra vägar som motorvägar och i staden.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Ger det tillräckligt med ljus?

Kanske inte lika enkelt att koppla in extraljus...
PF013

Inlägg av PF013 »

TomasL skrev:

Kan undra hur många ingenjörstimmar som ligger bakom dessa system?
Utan att säga för mycket så kan jag säga att det är många. :)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag vill se en variant där man kan köra med extra ljus å. För helljuset ser inte ut att vara helt tillfredsställande.
Skriv svar