Bygga 3D Skrivare med hög upplösning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Bygga 3D Skrivare med hög upplösning.

Inlägg av Krille Krokodil »

prix skrev:1. Varför verkar det vara så ont om skrivare som klarar under 0.1mm i upplösning?
För att det tar 2^3=8 ggr längre tid att skriva ut med 0.05 mm upplösning, 4^3=64 ggr
för 0.025 mm och 10^3=1000 ggr för 0.01 mm. Därför det finns kombimaskiner idag
med lasersintring och fräs.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man får väl skilja på "upplösning" och "precision". Bara för att man kan vrida skruven så det motsvarar 0,005 mm betyder ju inte att grejerna verkligen rör sig 0,005 mm. Det finns ju tröghet och elasticitet i grejerna.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Dessutom är det just din smälta tråd som avgör lagertjockleken. Krämar du ut en 3mm sträng måste du mer eller mindre bygga 3mm på höjden, om inte vart skall överflödet ta vägen? trycka ut längst kanterna ger varken bra yta eller noggrannhet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nja, det där stämmer inte @ghost_rider, det går utmärkt att printa lager på ett par hundradels mm (0.06 är en rätt trevlig höjd tex, 0.02 är möjligt) lager med en 0.4mm nozzle... 0.4mm lagerhöjd skulle jag nog inte ens försöka ge mig på.

Däremot så måste du naturligtvis trycka ut rätt volym, du får ju inte trycka ut volym för en full 0.4mm sträng om du egentligen printar med en lagerhöjd på 0.04mm
Nerre

Inlägg av Nerre »

Även om lagret bara blir 0,4 mm så lär ju plaststrängen bli lika bred som hålet i munstycket? D.v.s. i sidled får man ändå inte samma upplösning som i höjdled.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Naturligtvis är det så, du kan inte få ut en smalare sträng än hålets storlek, men nu kommenterade jag på lagertjockleken. I X-Y led är det delvis storleken på munstycket som begränsar.

Anledningen till att jag säger "delvis" är att även med ett 0.8mm (väldigt stort) munstycke kan en få saker som i X-Y planet är korrekta ner till 0.1mm, men det går inte göra något som är smalare än 0.8mm strängbredd.
prix

Inlägg av prix »

Är det bättre att bygga en SLA printer då?
Där hänger väl hela upplösningen på hur högupplöst panel man kan lägga vantarna på?
Har sett att priset per flaska Resin (som på svenska heter?) är väldigt högt :/ Typ 1300kr / liter.
Nerre skrev:Man får väl skilja på "upplösning" och "precision". Bara för att man kan vrida skruven så det motsvarar 0,005 mm betyder ju inte att grejerna verkligen rör sig 0,005 mm. Det finns ju tröghet och elasticitet i grejerna.
Precis lite så jag tänker också.

Jag vill inte ha en maskin som inte repeterar, har vändglapp och flyttar några hundradelar fel.

Någon med en skrivare som hängt på en tusendelsklocka och kollat det man brukar kolla? (vändglapp, repetering, förflyttning)
elabbe

Inlägg av elabbe »

prix skrev:Har sett att priset per flaska Resin (som på svenska heter?) är väldigt högt :/ Typ 1300kr / liter.
Harts är väl den generella översättningen, men resin går bra, så länge man inte blandar ihop det med ricin :D

Kolla annars in MakerJuice. Tror det ska gå att få tag på för ca 500 kr/l plus frakt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det beror mycket på vad du är ute efter att skriva ut för typ av objekt, nackdelen med SLA-skrivarna är att materialen än så länge har varit dyrare och inte lika hållbara, men högupplösta och fina om man vill ha snygga objekt, jag har sett utskrifter från en Asiga-skrivare med 39µm upplösning, och det var onekligen imponerande (Det är dock en maskin som kostar sexsiffrigt)

Sen är det jag har sett av SLA att dom är väldigt meckiga/kladdiga att sätta upp för att skriva ut respektive rengöra när en är klar plus att dom har ytor som slits ut och måste bytas efter relativt få utskrifter.
prix

Inlägg av prix »

Beställde faktiskt en prov bit från FormLabs Form 1+ så har en sådan. Riktigt impad av den också.
Men den använder laser va?
En sådan här Bild
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

prix skrev:Är det bättre att bygga en SLA printer då?
Där hänger väl hela upplösningen på hur högupplöst panel man kan lägga vantarna på?
Har sett att priset per flaska Resin (som på svenska heter?) är väldigt högt :/ Typ 1300kr / liter.
Nerre skrev:Man får väl skilja på "upplösning" och "precision". Bara för att man kan vrida skruven så det motsvarar 0,005 mm betyder ju inte att grejerna verkligen rör sig 0,005 mm. Det finns ju tröghet och elasticitet i grejerna.
Precis lite så jag tänker också.

Jag vill inte ha en maskin som inte repeterar, har vändglapp och flyttar några hundradelar fel.

Någon med en skrivare som hängt på en tusendelsklocka och kollat det man brukar kolla? (vändglapp, repetering, förflyttning)
Som sagt, teoretisk upplösning! ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

prix skrev:Beställde faktiskt en prov bit från FormLabs Form 1+ så har en sådan. Riktigt impad av den också.
Men den använder laser va?
Ja det är en SLA som använder en laser och galvanometrar för att positionera lasern.
Skriv svar