Nu är det dags igen för en fråga som rör min gamla Arboga Combimatic. Eller egentligen kanske mer allmänt om servomotorer och deras styrning...
Jag vill veta hur grejerna fungerar! Alltså, vad som händer och signaltyper som rör glasskalor-styrsystem-reglerkort-lastmodul-servoencoder-tachogenerator-servomotor.
Anledningen till min fråga är att X-axeln på min maskin har börjat kompensera väldigt mycket när axeln står still. När maskinen precis är startad så är den lugn och fin, och ärvärdet i TNC monitorn slår på 2-5 tusendelar. Detta är helt ok. Men om den står igång i låt oss säga omkring 4 timmar, så slår detta värde på uppåt 1-2 tiondelar. Och man hör på motorn och kan se på en lysdiod på reglerkortet att den jobbar. Detta händer varje gång denna axeln står still länge. Till slut så slår "motorskyddet" till denna axel ifrån.
Jag vet inte om det är glasskalan som ger fel värden till TNC, eller om servomotorn "kompenserar" alldeles för grovt och att det då är servots fel att axeln slår på 1-2 tiondelar. Jag har inte mätt upp om axeln slår så mycket även i verkligheten än, men jag skulle tro det. Detta händer även om jag inte använder maskinen. Bara slår igång den, referenskör och sen låter den stå. Så det är inte så att jag behöver ha några krafter på varken motor eller kulskruv för att detta ska ske.
Men som sagt, hade varit kul att veta hur servosystemet funkar från grunden, och då gärna även vad glasskalorna ger för typ av signal osv. Det enda jag vet är att TNC ger ett börvärde på 0-10V till reglerkortet, men vad det innebär jag jag ingen koll på. Om det är så att TNC räknar ut att för en viss förflyttning så ska det skickas tex. 5V under två sekunder som då kanske kan innebära tex. 500rpm i två sekunder? Detta är en tokigt vild gissning från mitt håll, så rätta mig jättegärna!
Så vill någon ge mig en snabbkurs i detta så hade jag varit väldigt tacksam. Hade varit bra om jag på något sätt kan lista ut/mäta fram om det är skalan som orsakar kompenserandet på motorn, eller om det är motorn som kompenserar för mycket så att det ger för stora förflyttningar på axeln. Om någon vill grotta ner sig i detta och hjälpa mig, så kan jag mer än gärna skicka över ett elschema på det hela.
Tack på förhand!