Frågor gällande navmotorer till elcykel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
milsson

Frågor gällande navmotorer till elcykel.

Inlägg av milsson »

Jag har googlat ganska mycket men jag får liksom inget grepp om det här.
Är 36V motorer det vanligaste? Jag skulle vilja ha så låg spänning som möjligt för att minska batteriets fysiska storlek.
Jag har tänkt gå eko i sommar och parkera bilen men jag vet att jag är för lat för att cykla på det konventionella sättet.
Skulle en st 500w motor räcka med fullpackad cykelvagn?
Jag skulle kunna köpa ett färdigt middrive-kit men det blir fort dyrt. Så jag hade tänkt komma undan med de billigare navmotorerna. Min tanke är att ha ett extra batteripack i vagnen så att ungen och icapåsarna inte påverkar räckvidden.
Nerre

Re: Frågor gällande navmotorer till elcykel.

Inlägg av Nerre »

Batteriets fysiska storlek beror inte främst på spänningen utan hur mycket energi som det finns i det. Fyra stycken 9V-batterier ger 36 V men de kommer du inte många meter med.

Ett batteri på 36 V 10 Ah innehåller lika mycket energi (360 Wh) som ett på 18 V 20 Ah.

Eller om man vänder på det: två 18 V 10 Ah batterier kan kopplas parallellt för att ge 18 V 20 Ah eller i serie för att ge 36 V 10 Ah. I bägge fallen kommer du lika långt.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

250W är maxeffekt för elcyklar.
Och varför skulle lägre spänning ge mindre batterier för?, då kommer du ju behöva flera parallella batterier istället för att få någon vettig energimängd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bör väl förtydligas att 250 W är max effekt enligt lagkraven, med högre effekt är det inte längre en elcykel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Faktisk er det en fördel med högre spänning! Det ger lägre ström för samma effekt och därmed mindre spänningsfall (förlust) över ledningar.

Men som fler helt riktigt påpekar: ackumulatorer har en viss energimängd per volymenhet, fysisk mindre batterier ger mindre effekt.
milsson

Inlägg av milsson »

Det är ju det där med grundläggande elkunskap.. Naturligtvis så är det så med batterierna. Jag har hel enkelt bara läst om batterier i webshopar och inte lagt märke till storleken.

Om vi säger så här då: Hypotetiskt sett så har jag inhängnat område ända fram till jobbet och affären. Då finns det kanske någon som rent hypotetiskt har en cykel som man monterat en elmotor på med mer än 250w effekt och har en aning om hur mycket effekt man behöver för att dra en kärra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag klarar att dra kärra utan motor. Lite googling ger att en rimlig effekt för vad man orkar kontinuerligt ligger mellan 100 och 200W. Så en laglig 250W motor ger ett betydande tillskott.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag cyklar 52km till jobbet ganska ofta. Detta helt utan tillskott - annat än rätt mat.

Detta tar sin tid och jag har läst någonstans att en vältränat person kan trampa 300W i 30 minuter - maximalt. Är det timmar det gäller är värdet runt 100-150W om jag inte minns fel.

250W är alltså alldeles OK.

Men en kärra på drar såklart extra men dessa vanliga barnkärror har ju luftmotstånd i mängder - varför hastigheten är en signifikant del av det hela.

Har man 500W ska det räcka till och bli över om man inte har väldig bråttom.
carl-pedal

Inlägg av carl-pedal »

500w duger fint för kärra. Jag har bara erfarenhet av 48v och Bafang motorer, både med högt och lågt varv. Ca 40kmh med snabba och 30kmh med långvarig version. Högvarvig drar mer effekt, ca 1200w och kanske 750w på andra. Båda klarar proppfull kärra utan att svettas ens i backarna. Lite ljummet bara.
Ett tips kan ju vara att skaffa en 250w i ena hjulet så kan du skaffa en till om det blir för klent. Då kan du låtsas vara lite laglig också..
Kom ihåg att det är mest fusk att köra bil på vidrig olja! Olaglig elcykel är moraliskt sett överlägset. Så länge man beter sig som folk. IMO.

Köp lös navmotor och bygg ditt eget hjul av kraftig fälg och vanliga ekrar isf dålig kinakvalitet. Då blir frakten billigare också.
milsson

Inlägg av milsson »

Ahaaa! Fantastiskt, det blir nog en 250w motor som test. Funkar det bra kanske jag köper något värre nästa år.
Tack!
larsb

Inlägg av larsb »

Har just byggt en elcykel med q100 250w navmotor, funkar finfint hittills, kommer en tråd om det.

Kan tipsa om endless sphere, forum med elcykelfokus. Finns en enorm mängd kunskap där.

Mittmotor borde vara toppen med kärra, många på ES verkar ha köpt GNG kit http://www.gngebike.com/mid-drive-kits

Men det är ju lite mer byggande än hjulmotor..
Skriv svar