Konvertera nätagg till labbaggregat.?
-
Konvertera nätagg till labbaggregat.?
Hej!
Har så himlans mycket idér och projekt som jag vill börja med.
Men ett labbaggregat hade suttit fint. Håller mest på & leker runt med dioder, ledslingor etc, inget hightech overkill sci-fiction.
Har blivit erbjuden ett nätaggregat i mot fraktkostnad.
Men skulle vilja ha hjälp av er, exakt en lista med delar man behöver för att konvertera? Har hittat flera tutorials, dock på engelska samt skiljer sig alla en aning ifrån varandra.
Enklare att kommunicera med er.
Behöver man något speciellt nätaggregat?
Har fått 2 bilder på 2 olika han kunde skicka mig.
http://gyazo.com/a4dcc07d53cc1bd98c98d110c51758b6
http://gyazo.com/610cef87cf285b64d65af5d2d37173b1
Vilket bör jag ta?
All hjälp och input jag kan få av er herrar uppskattas!
Mvh
Har så himlans mycket idér och projekt som jag vill börja med.
Men ett labbaggregat hade suttit fint. Håller mest på & leker runt med dioder, ledslingor etc, inget hightech overkill sci-fiction.
Har blivit erbjuden ett nätaggregat i mot fraktkostnad.
Men skulle vilja ha hjälp av er, exakt en lista med delar man behöver för att konvertera? Har hittat flera tutorials, dock på engelska samt skiljer sig alla en aning ifrån varandra.
Enklare att kommunicera med er.
Behöver man något speciellt nätaggregat?
Har fått 2 bilder på 2 olika han kunde skicka mig.
http://gyazo.com/a4dcc07d53cc1bd98c98d110c51758b6
http://gyazo.com/610cef87cf285b64d65af5d2d37173b1
Vilket bör jag ta?
All hjälp och input jag kan få av er herrar uppskattas!
Mvh
Re: Konvertera nätagg till labbaggregat.?
Jadu, du kortsluter GND och PWRON (oftast grön) och vipps har du ett nätaggregat för alla spänningar listande där.
Men ett riktigt labb-aggregat har ju ofta mer exakt spänningsval och strömbegränsning (samt kunna visa båda)
Men ett riktigt labb-aggregat har ju ofta mer exakt spänningsval och strömbegränsning (samt kunna visa båda)
-
Grejen med detta är ju att jag ska kunna testa mig fram och att ev. misstag som kortslutning inte resulterar till några olyckor. Utan att aggregatet tar allt stryk.
Skulle behöva hjälp med en komponentlista:
2 strömbrytare, en huvudströmbrytare och en för att på/av 12 volten.
Kan dessa vara likadana eller måste ena klara 230 volt?
Har en hög med 2000 resistorer (motstånd).
Men behöver såna där "watt"saker som man kopplar mellan 5V och nollan (vad heter de?)
Har ett par 10mm leds jag kan använda.
Sedan måste jag ha pole screws, finns det något bättre alternativ?
Är det något jag missat?
Har kollat på denna guide
Skulle behöva hjälp med en komponentlista:
2 strömbrytare, en huvudströmbrytare och en för att på/av 12 volten.
Kan dessa vara likadana eller måste ena klara 230 volt?
Har en hög med 2000 resistorer (motstånd).
Men behöver såna där "watt"saker som man kopplar mellan 5V och nollan (vad heter de?)
Har ett par 10mm leds jag kan använda.
Sedan måste jag ha pole screws, finns det något bättre alternativ?
Är det något jag missat?
Har kollat på denna guide
Ett labbagg. bör kunna lämna en justerbar spänning mellen t.ex. 1,2-25V, om du använder LM317/LM337,för att få symmetrisk utspänning (+/- V.) eller två enskilda LM317.
Titta på databladet för LM337 på sidan 6 har du ett ex. på ett labbagg. "Adjustable lab voltage regulator" som kan ge ut +/- 1,2 -25 V. 1,5 A. Det går ju att utveckla denna koppling med yttre strömgräns och högre strömuttag med parallellkopplade transistorer mm.
Ofta behöver man +/- spänning om man t.ex. använder op-kretsar.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... data_e.pdf
Titta på databladet för LM337 på sidan 6 har du ett ex. på ett labbagg. "Adjustable lab voltage regulator" som kan ge ut +/- 1,2 -25 V. 1,5 A. Det går ju att utveckla denna koppling med yttre strömgräns och högre strömuttag med parallellkopplade transistorer mm.
Ofta behöver man +/- spänning om man t.ex. använder op-kretsar.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... data_e.pdf
Ett datornätagg är i de flesta fall inte särskilt bra att labba med. Problemet är att de saknar strömbegränsning och kan elda upp det mesta på ett ganska dramatiskt sätt om man kopplar fel. Att modifiera ett är ibland möjligt, men det är knappast ett nybörjarprojekt.
Att konstruera själv är inte heller en trivial uppgift. Det finns många fällor att trilla i och det kräver en del kunskaper.
Mitt råd är att du köper ett billigt labbagg med strömbegränsning. De går att hitta för några hundralappar.
Att konstruera själv är inte heller en trivial uppgift. Det finns många fällor att trilla i och det kräver en del kunskaper.
Mitt råd är att du köper ett billigt labbagg med strömbegränsning. De går att hitta för några hundralappar.
-
Någon länk till ett billigt labbaggregat?
De jag sett på kjell t.ex börjar ju en bit över tusenlappen.
Något för ett par hundringar har jag inte sett?
Beställer gärna utomlands, ebay, aliexpress etc om det finns bra alternativ!
Edit, tittade igen på kjell, och verkar finns lite att välja på endå. Dock kanske de är överprisade och finns till bättre pris på andra ställen (utomlands.?).
De jag sett på kjell t.ex börjar ju en bit över tusenlappen.
Något för ett par hundringar har jag inte sett?
Beställer gärna utomlands, ebay, aliexpress etc om det finns bra alternativ!
Edit, tittade igen på kjell, och verkar finns lite att välja på endå. Dock kanske de är överprisade och finns till bättre pris på andra ställen (utomlands.?).
Senast redigerad av tänt_var_det_här 13 januari 2015, 11:40:10, redigerad totalt 1 gång.
-
Köp ett på Kjell. Frakten + moms mm gör att det blir snabbt dyrare.
Eller kolla på tradera, eller varför inte annonsera här i köp/sälj delen?
finns säkert någon som har ett extra.
jag hade inte rekommenderat dig att som nybörjarprojekt börja modifiera ett 12V ATX nätagg, det krävs omfattande kunskaper om hur dessa fungerar för att kunna göra dessa justerbara.
Eller kolla på tradera, eller varför inte annonsera här i köp/sälj delen?
finns säkert någon som har ett extra.
jag hade inte rekommenderat dig att som nybörjarprojekt börja modifiera ett 12V ATX nätagg, det krävs omfattande kunskaper om hur dessa fungerar för att kunna göra dessa justerbara.
En billig variant är http://www.ebay.com/itm/DC-Converter-Co ... 5650082ebf
+ 24v väggvårta att börja med.
Byt ut trimpottarna mot riktiga potentiometrar...
+ 24v väggvårta att börja med.
Byt ut trimpottarna mot riktiga potentiometrar...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Helt rätt tänkt
Jag har faktiskt ett par slika liggandes på skrivbordet. Matade med samma väggvårta. Fast denna är bättre än de jag har.
Jag har faktiskt ett par slika liggandes på skrivbordet. Matade med samma väggvårta. Fast denna är bättre än de jag har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TS skriver att han tänkt hålla på med LED-slingor, och ifall man då antar att det kanske kan handla om en femmetersrulle med RGB så är 72W inte ovanligt. 6A, 12V.
Det duger inte med vilka leksaksaggregat som helst då.
PC-nätaggregat är förmodligen inte så dumt för LED-drivning. Som labbaggregat...nja.
Det duger inte med vilka leksaksaggregat som helst då.
PC-nätaggregat är förmodligen inte så dumt för LED-drivning. Som labbaggregat...nja.
-
aoo, har tackat net till datornätagget nu med tanke på de tidigare kommentarerna.
Så letar nu efter något billigt, lagom kraftigt, men säkert labbaggregat!
Hittade detta https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19741
Någon som kan komma med några förslag?
DC-converters som en person nämnde. Har dc-converters, men de är ju inte i närheten som ett riktigt labbaggregat.
*Vikigaste* det ska tåla kortslutningar utan att proppen går, eller att aggregatet tar stryk eller mina grejer blir förstörda eller att jag kommer till skada. Utan bara slå ifrån. Har använt labbagregat i skolan, och de funkar ju klockrent.
Så letar nu efter något billigt, lagom kraftigt, men säkert labbaggregat!
Hittade detta https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19741
Någon som kan komma med några förslag?
DC-converters som en person nämnde. Har dc-converters, men de är ju inte i närheten som ett riktigt labbaggregat.
*Vikigaste* det ska tåla kortslutningar utan att proppen går, eller att aggregatet tar stryk eller mina grejer blir förstörda eller att jag kommer till skada. Utan bara slå ifrån. Har använt labbagregat i skolan, och de funkar ju klockrent.
Det finns en halvny tråd om just att använda datoragg som labbagg.
elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=72699
elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=72699
- Magnus_K
- EF Sponsor
Och i denna tråd avslutande bygget.
Mycket använt men inte då jag är i behov av lite mer ren matning.
Mycket använt men inte då jag är i behov av lite mer ren matning.