Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av jesse »

Ska köra twisted pair mellan en massa enheter. De ska helst vara enkelt pluggbara (typ ethernet), gärna inte vara skrymmande på kretskortet, kunna köpas i olika längder alt. krimpas enkelt själv utan tusenkronorstång...

bara två trådar alltså.

Funderar på RJ11, men vilken kabel köper man till den i metervara? Flatkabel duger inte då den ej är tvinnad.
Hur är det med dragavlastningen i en rj11?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av Icecap »

Det finns visst tvinnad fladkabel!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av jesse »

Icecap skrev:Det finns visst tvinnad fladkabel!
hm.. jaha, exempel?

8-poliga har jag nog sett, men 2- eller 4-polig (för rj11)?

Det är förresten en fördel om de finns att köpa i diverse längder. Det kanske inte finns med rj11?
Cat5-kabel kanske ändå skulle vara bäst, även om man "kastar bort" sex poler i onödan...
opatagio
Inlägg: 236
Blev medlem: 24 maj 2005, 20:19:21

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av opatagio »

Såg en larmtekniker som hade kabel med 2 "twisted pair" på vad 1km-rulle. Såg ut som tvinnad telekabel, men snorbillig var den tydligen. För inkoppling, vinklad jackbar kontakt 3.5mm delning? Eller pratar vi ännu mindre kortyta?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av jesse »

Kortytan är väl inte kritisk egentligen, det är mest bekvämligheten att kunna snäppa i och ur kontakten snabbt och enkelt som gör att jag vill välja nån rj11 eller liknande.
Men 8-poliga ethernetkablar är ju standard nästan överallt nu, så kanske jag ska ta en rj45:a ändå? Det stör mig bara att använda åtta ledare när man behöver två!

Hittar jag inget enkelt och smart får det bli rj45. Valfriheten när det gäller kabel blir ju större, vilket är ett stort plus. (Kund ska kunna lätt köpa kabel och koppla i)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Alternativet är väl fyrtrådig (telefon)! Jag har nog tång till både och. Men kanske är TP (cat5) kabel billigare och kan förgrenas !
dvs du kan köra 4 par tillsammans länge och sedan dela upp!
Men du vet ju applikationen.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av jesse »

Visste knappt att det fanns partvinnad telekabel (har bara sett flatkablarna från Kjell&Co), men alltså, alldeles vanlig telekabel?
TELEKABEL EKKX 2X2X0,5

Fungerar ju utmärkt.

Applikationen:
(upp till 16 slavar, cirka 1 - 5 meter mellan master och slavar. ca 0,3 - 2,5 meter mellan slavar. (Kan variera stort)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av Micke_s »

Går det köra flera slavar med ltc6820?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av jesse »

Ja, minst 16 stycken.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av elf98 »

Ekkxen finns lite billigare här: https://www.m.nu/kabel-ekkx-2x2x05-p-124.html https://www.m.nu/kabel-ekkx-2x2x05-rull ... p-410.html

Har även 500m bobiner hemma med, men så mycket kabel kanske är att ta i?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av jesse »

Kabeln kommer antagligen inte köpas in i Sverige. Jag ska bara rita in och montera den lämpligaste kontakten på ett kretskort.
Om jag nu väljer 8-pol , dvs. RJ-45 bör jag kanske använda "mittenparet", dvs. "blå/blåvit" , för då kan man koppla in rj11 om man vill.
Bild

hmm....

eller så kör jag på "RX"-paret i POE-varianten:
Bild

Då har jag möjlighet att vara flexibel , lägga till +12V DC på mittenparet och GND på pin 7-8 om jag skulle behöva spänning till något, samt en RS485 på TX-paret... :)

Den "signal" jag ska överföra är alltså en isoSPI (Linear Technology) - galvaniskt isolerad SPI med enbart ett kabelpar. Inget annat ska överföras på denna lina egentligen, så jag är väl lite tveksam till att dra späning och annan data i samma kabel. Å ena sidan är det ju flexibelt om man kan ansluta allt annat till samma kabel (sådant som ska drivas på 12V samt kommunicera med RS485, t.ex. sensorer, displayer, RS485 till Bluetooth mm). Men rent tekniskt känns det bättre att ha separat RS485 i eget uttag.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av bearing »

Så du kör vanliga TP-kablar med alla 4 par i kabeln, med andra ord?
Kunden kan alltså köpa en helt vanlig TP-kabel ifall den behöver ersätta en trasig/ska utöka? Låter smart. Enda jag kan komma att tänka på är att kablarna brukar vara rätt styva, så de är inte så lättjobbade om dom ska dras i trånga utrymmen.

Hur väljer mastern vilken slav den ska prata med när det finns flera slavar?
Med SPI är det väl chip select som ska användas till detta, medan I2C kör med adressering i protokollet. Men på bilden ovan finns det bara en chip select-pinne och inga andra pinnar för att välja slav (med på bilden).
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av jesse »

Slavarna är adresserbara, så alla kommer att ta emot data men det filtreras och endast den valda slaven svarar. Finns 16 adresser.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kabel/kontaktdon till 2-pol twisted pair?

Inlägg av MiaM »

Värt att tänka på:

Blåa paret, pin 4/5, är det par som används för analog telefoni. I Sverige används även orange paret för analog telefoni som retur ifall man trycker i en RJ11-kontakt i ett RJ45-jack.

Det är bara blå och orangea paret som man till 100% kan lita på att de är tvinnade som man väntar sig. Gröna och bruna paret är nästan alltid tvinnad på ethernet-sättet (1+2 för grön och 7+8 för brun) men det finns även ett telefoni-sätt att tvinna där 2+7 är gröna paret och 1+8 bruna paret. Risken att stöta på en sådan kabel är nog rätt låg, men ändå.

Budgetlösningen för att köra två enheter på samma TP-kabel har för ethernet alltid varit att bara kontaktera orangea och gröna paret och på så vis få fyra par i en kabel att räcka till två förbindelser.

OBS, nu har jag räknat paren som blå = 4 & 5, orange = 3 & 6, grön = 1 & 2 och brun = 7 & 8. Det finns också en standard där grön och orange har växlat plats med varandra! (Ja, förutom korsade kablar där de växlar plats i en ände).
Skriv svar