100.000kr-frågan: Halvdöd kap-gersåg med omöjlig switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

100.000kr-frågan: Halvdöd kap-gersåg med omöjlig switch

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Står mycket drävvel nedan. Det jag behöver hjälp med som är prio ett är att komma på vad felet är när sågen bara klickar. Och gärna vart jag hittar hur man monterar ihop startswitchen igen :mrgreen:

Min kap/gersåg har helt plötsligt lagt av. Fungerade sist jag hade den men var nu så gott som död när man försöker starta den.
(Har stått ute i en bod i kyla, men det har den alltid gjort).
När jag trycker på knappen ger den ifrån sig ett litet klick för att sedan vara död när man försöker igen.
Kopplar man ur och i sladden igen så klickar den igen. (Vet inte om det är någon tillfällighet fast det borde det väl nästan vara när jag tänker efter) 8)

Kolen såg ok ut tyckte svärfar. Har inte kollat själv och har ingen aning om hur det ska se ut heller.

Och sist men absolut inte minst: Hur i helvete får man ihop den här knappjävern!!!
Vi skruvade isär den för att se om det var den det var fel på och får nu inte ihop den.
Det finns ju bara två delar hölje och två fjädrar om vi inte har tappat nån del utan att märka det!!!?
någon som har nån ide'?

När man trycker ner handtaget ( nere till v i bild) åker metallpinnen ner. Detta ska med hjälp av fjädrarna gör att det blir kontakt mellan
de två plintarna uppe och de två plintarna nere. omöjligt!!! OBS!! fjädern på bilden är bara lagd där så att ni ska se hur den ser ut.

beteckning på switchen : fa4-12/2bd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tokfan

Re: 100.000kr-frågan: Halvdöd kap-gersåg med omöjlig switch

Inlägg av tokfan »

Googlade och hittade detta :tumupp: :

"Any idea where I can get hold of a fa4-12/2bd switch for a Silverline sander polisher (or how it goes together).

The polisher was working OK, then just stopped. On dismantling the switch it is not clear how the double pole connection is made by pressing the trigger. Either a part is missing (and must have been since it was made as the switch unit is effectively sealed) or there is a very clever arrangement for translating pressure on the trigger into pulling the contacts together. "
tokfan

Inlägg av tokfan »

Ingen?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Grattis :!: :wink:

Liknar en brytare jag hade isär på 2kW Kina-vinkelslip, kommer ihåg att jag fick bråka med den
ett bra tag ( i timmar räknat). Tror att jag tog bort knappen på sidan (spärren) till slut.
Du måste ha en medhjälpare då du monterar ihop den, "boiiing" så hoppar det ut fjädrar ur brytaren.
Sinnesstämningen blir mer och mer... :twisted:
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Får gissa lite:
- Kontaktytorna är vid de gula och gröna pilarna(strömmen sluts mellan pilar av samma färg för att motorn ska få ström).
- Stålbiten vid den blå pilen är fast(ej rörlig).
- Det kan ha gått av plast vid de röda pilarna(ev. även vid de vita).
- Ingen av dem är rörliga(bara stålblecket under plastknappen).

Om allt av det jag skrivit stämmer, gissar jag på att det i alla fall fattas en bit(ett koppar/plast-bleck som troligen har någon slags "H"-form).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns bara en sak att göra!
Mät!

Det kan lika gärna vara sladden som det blivit glapp i eller avbrott i som att det är något fel på sågen.
Samma sak med strömbrytaren mät att den verkligen ger kontakt när den, ska göra det.
Skriv svar