Olika sätt att göra styrsystem för fräs (Lundgrens gamla).

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Olika sätt att göra styrsystem för fräs (Lundgrens gamla).

Inlägg av ViktorSigg »

Halloj!

Det är så att jag kommer inom den närmaste tiden att bestämma mig för vilken "princip" jag kommer att bygga ett styrsystem för en CNC fräs (Arboga Combimatic 640 II, tidigare ägd av bla. Lundgren), och jag skulle vilja ha lite input och tips av dem som har erfarenhet i ämnet. Har gjort ett styrsystem tidigare med ett helt okej resultat, men man blir lätt insnöad av en väg när det finns så många flera att gå. Ett av kraven jag har är att använda befintliga servon och drivare, och även digitalskalor. Dessa är av typen +-11uA sin/cosin, men jag har en konverterare som gör om signalen till incremental fasförskjutna pulser på 5V. Att använda skalorna tycker jag verkar vara det svåraste, då få "simpla" lösningar kan hantera input från digitaler.

De olika alternativ jag har i tankarna är följande:

1) CAD --> CAM --> Eget program för G-kod till position (gör en travelpath till massor med små raksträckor) --> Parallax Propeller MCU för att läsa nuvarande position och skicka ut +-10V signal till servodrivare för nästa pos. Denna har jag gjort tidigare och blev nöjd. Dock så är konverteringen av alla G koder ganska jobbig. Särskilt då jag kommer att optimera allt för att kunna köra fem axlar simultant istället för 3 som jag gjorde tidigare. Det roligaste med detta sätt är ju känslan man får när man har lyckats, den är härlig! :D

2) CAD --> CAM --> LinuxCNC --> Kflop, Kanalog --> Servodrivare. Har ingen erfarenhet av linux, och vet ärligt talat inte om jag skulle orka lära mig det heller. Kflop och Kanalog är relativt dyra att köpa, och då har jag inte fått ett bra svar på om de kan hantera digitalskalor eller ej.

3) CAD --> CAM --> Mach3 --> CS-Lab CSMIO/IP-A Motion controller board --> Servodrivare. Denna metod gör att Mach 3 "kan" läsa digitaler, men ändå inte. Det är nämligen så att IO kortet tar emot signaler från enkoder på servon, men kan även kopplas så att signalerna kommer från digitaler istället för servo-enkodrar. Nackdelen är att det inte blir en riktig closed loop, då Mach3 inte vet vart fräsen är på riktigt, och jag vet inte hur det fungerar mellan IO kortet och Mach3. IO kortet kommer att försöka hålla positionen, men hur påverkar det Mach3? Dessutom är kortet inte gratis (inte överdrivet dyrt, men tillräckligt för att jag vill veta att det fungerar innan jag köper det.)

Det är ungefär de 3 olika sätten som jag har tänkt mest på. Finns det några andra sätt?? Om det finns något billig(are) kort med step/dir signal till till ex. linuxCNC, så kan jag lätt konvertera den signalen till analog. Några förslag?

Mvh
Viktor Sigg
Användarvisningsbild
säter

Re: Olika sätt att göra styrsystem för fräs (Lundgrens gamla

Inlägg av säter »

Mesa-kort är väl det vanligaste till Linux-CNC?
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Olika sätt att göra styrsystem för fräs (Lundgrens gamla

Inlägg av ViktorSigg »

Okej, har kollat lite på Mesa kort och kommit fram till följande...

Kortet 5I25 eller 6I25 kopplas till datorn, och kortet 7I83 kopplas till det första kortet. Är jag rätt ute? Oavsett så står det inte att just de korten är kompatibla, men 7I77 kortet finns inte så jag antar att de inte har uppdaterat sidan bara.

Det verkar som att det går att köra digitaler med mesa och LinuxCNC, men allt jag hittar är mer eller mindre med stegmotorer.
Skriv svar