Automatiserad växtodling utan jord (Hydroponiocs)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Automatiserad växtodling utan jord (Hydroponiocs)

Inlägg av TomasL »

Appropå Hydroponisk odling.
Var inblandad i detta projektet för några år sedan:
http://www.thanetearth.com/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Byggde ihop ett växttält för att reflektera mer ljus från lampan också:
https://www.youtube.com/watch?v=-FvxdC_kE38
Untitled.jpg
Null: Precis, stenull är dött medium och tillför inget alls till plantorna (förutom att hålla dem på plats) därför är valet av näring avgörande för smaken. Billig näring innehåller antagligen bara ett fåtal ämnen medan dyrare märken innehåller en hel drös med olika spårämnen. Det är en hel vetenskap med det.

TomasL: Wow, 55 hektar växthus är ingen liten yta!! Såg att de använder samma tillverkare på stenullen som jag köpte från hydrogarden.se, nederländsk kvalitet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, man tror att man är på Mars eller nått sånt när man är där.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hur gick det för fiskarna i dammen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Minns första gången jag var på Thanet, Man trodde inte sina ögon, det enda man såg var dessa enorma växthus, glasvägg så långt ögat nådde.

Man pratade då, att när anläggningen är i full drift, så skulle man producera någonstans runt 10-20% av landets behov.

Typ 70000 tomater om dagen, lika mycket gurka osv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En sak jag funderade över är att sån där odling måste vara svår att göra som slutet kretslopp?

För hur tillverkar man näringslösning från "gödsel", urin och kompost (d.v.s. de "rester" som blir av det man odlat).

Jag såg nån variant där man helt enkelt lakade ur kompostjord med destillerat vatten, men de flesta recept verkar ju bygga på att man kör med "köpekemikalier" och det tycker jag känns lite "fel".

Hittade nån tråd på ett prepper-forum där de hade lite problem med att komma fram till om metoden var prepper-aktig eller inte just eftersom man blir beroende av köpta kemikalier.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag börjar bli smått galen på fläkten i LED-lampan, låter som en halv dammsugare.. Man kanske skulle öppna upp den och kolla om man kan sätta dit en fet kylfläns och en tyst liten datorfläkt istället.

Nerre: Ta en titt på aquaponics, det går ut på att man har en fiskdamm/fisktank som man vattnar från. Näringen kommer då från fiskarnas avföring, men även då kan det vara bra att tillsätta några spårämnen. Annars går det som du säger att göra egen näring på många sätt, bland annat att filtrera jordvatten men sen finns det också metoder som gör det på växtdelar eller till och med på animaliska produkter. Har dock inte så bra koll på det. Anledningarna till att använda köpekemikalier är nog två: snabbast möjliga tillväxt och du behöver inte byta vatten och städa kärlen så ofta. Bekvämlighet helt enkelt. Men jag håller egentligen med dig!

Gvs: De klarade sig! Insuget till pumpen låg cirka en decimeter ovanför bottnen så fiskarna hade i alla fall det vattnet kvar.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Byt till en datorfläkt, lättmoddade är dom. Går även att sätta dit en fläns.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag satt och googlade lite på lunchen och att göra "te" på kompost eller gödsel var inte så ovanligt när man hittade rätt termer.

Hittade ett forum där en kille ställde just frågan: Vad behöver man tillsätta till "compost tea" för att få en fullvärdig näringslösning. Men det fanns inget svar på inlägget:(

Mina "slutsatser":

Urin - nästan rent kväve (funkar inte ensamt alltså), högkoncentrerat, måste spädas eller möjligen blandas med kolhaltigt material (kan användas för att kompostera träflis fortare)

Fekalier - Går att kompostera, men för att inga otrevliga mikroorganismer ska följa med krävs minst ett års vilotid efter kompostering (alternativt upphettning, men det tenderar att döda nyttiga mikroorganismer). Innehåller heller inte så jättemycket näring, men för att komplettera urinet kan det nog vara bra.

Träaska - Har nackdelen att tungmetaller kan ackumuleras. Minns inte exakt vilka andra ämnen som fanns i den, men i måttliga mängder är den bra komplement.

Komposterad biomassa - Saknar vissa spårämnen, sjögräs eller fladdermusskit behövs för komplettering (vet inte om aska kan hjälpa där, la inte allt på minnet).

Aquaponics - Kan nästan aldrig lösa hela näringsfrågan, däremot kan det vattnet vara bra att ha som basvatten. För att fiskarna ska ge nån avföring måste de äta, näringen kommer då (indirekt) från det de äter, om de inte äter det som odlas har vi inget kretslopp.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Precis, det är ju sant att man tillför fiskmat då. Har sett att många gör egen fiskmat utav räkor och grönsaker, typ spenat och ärtor. Man kanske kan föda upp räkor (som äter alger som växer i vattnet) och göra fiskmat på dem som fiskarna får. Då får man så gott som ett slutet ekosystem!

Här finns en länk som tar upp en del om mineraler och salter som behövs:
http://www.aces.uiuc.edu/vista/html_pub ... tting.html
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om räkorna äter alger, varifrån får algerna sin näring? :)

Jag hittade i alla fall ett par universitetsuppsatser där de provat olika varianter av "compost tea" för odling och jämfört med köpt näringslösning (de tog dels prover på näringslösningarna löpande och gjorde dessutom analyser av grödan efter skörd).
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

squiz3r skrev:Såååå misstänkt ser det väll inte ut :P Jag har byggt ett ljuställt till den nu så att växterna ska få mer ljus och att det inte skall synas lika mycket utifrån (kommer film om det snart också!)
DSC_0027.JPG
Jag fick precis min leverans med näring, det är från Gold Label, som jag försår en utav de bättre tillverkarna. Man skall alltid se till att ha minst tvåkomponent också för annars bryter de ner varandra och blir inte lika effektivt. Jag beställde från Hydrogarden.se, bra utbud av allt till hydrokultur. De har stenullskuber osv.
http://www.hydrogarden.se/naring/gold-label/

Miramithe: Jag odlade chili under en vanlig CFL lampa tidigare, 6500K och 15 watt. Normalt sett använder man 6500K för tillväxt och 2500K för blomning/frukttillverkning men det gick bra med bara den. Hade en annan chili under ett 30W 6500K CFL och ett 2500K CFL på 28watt med PAR38, men de chiliarna har fortfarande inte gått upp i blom efter typ 4 månader.. Skall bli intressant att se hur det går med denna nya lampan!
Hur gick det med chilin som du körde under cfl lampan innan? Skillnad?

Jag har just byggt en sån här låda från minnet av denna tråd, missade koppen över hålen men annars så

Köpte denna timer med http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 14016.html
Skriv svar