Byte till LED i villan
Byte till LED i villan
Hej, jag håller på att succesivt byta ut ljuskällorna i och runt villan till led.
Jag har bytt ut alla utelampor i trädgårdsbelysningen till LED, dessa från kina men sitter bakom 12v trafo.
Framöver skall jag montera fasadbelysning, denna kommer vara 230v och sättas av och på med en infälld 433mhz brytare med dimmerfunktion kopplad till mitt Tellstick-system.
Nu till min fundering, vilka lampor skall man välja? Kina? Osram? Tänker främst på störningar.
Om man köper kinalampor, kan man sortera ut bra från dåliga genom någon märkning eller specad siffra?
Hur fungerar kinaLED bakom en trafo? Blir det störningar på elnätet ändå?
Mvh
Jag har bytt ut alla utelampor i trädgårdsbelysningen till LED, dessa från kina men sitter bakom 12v trafo.
Framöver skall jag montera fasadbelysning, denna kommer vara 230v och sättas av och på med en infälld 433mhz brytare med dimmerfunktion kopplad till mitt Tellstick-system.
Nu till min fundering, vilka lampor skall man välja? Kina? Osram? Tänker främst på störningar.
Om man köper kinalampor, kan man sortera ut bra från dåliga genom någon märkning eller specad siffra?
Hur fungerar kinaLED bakom en trafo? Blir det störningar på elnätet ändå?
Mvh
Re: Byte till LED i villan
Om störningar är av betydelse bör du välja märken som är kända och som kan redovisa tester. Detta utesluter väldigt många (alla?) direktimporterat Kina-grunkor.
Osram, Samsung, Philips ligger väl i toppen kan man säga.
Själv kör jag en del IKEA pga prislapp men även Nordlux finns. IKEA går inte att dimma vad jag vet, Nordlux ska inte göra lampor kan man konstatera efter 2 år. Varit tillbaka och fått nya lampor 2 ggr och nu senast fick jag nya lampor till alla 6 armaturerna då dom ändrat effekten på dom. Får se hur många år dom vill vara med.
Kina är nog sista stället jag skulle gå till känner jag om man kollar på vad som får försäljningsförbud här i Sverige. Har även sett en del armaturer på jobbet som kommer från Kina och vad det är för kvalité på dom då ledare inte sitter fast, skruven är dragen in i isoleringen, jordning saknas osv.
Är väl som vanligt att det kostar en del att få kvalité. De större märkena har ofta bättre kontroller och marginaler på sina produkter.
Själv kör jag en del IKEA pga prislapp men även Nordlux finns. IKEA går inte att dimma vad jag vet, Nordlux ska inte göra lampor kan man konstatera efter 2 år. Varit tillbaka och fått nya lampor 2 ggr och nu senast fick jag nya lampor till alla 6 armaturerna då dom ändrat effekten på dom. Får se hur många år dom vill vara med.
Kina är nog sista stället jag skulle gå till känner jag om man kollar på vad som får försäljningsförbud här i Sverige. Har även sett en del armaturer på jobbet som kommer från Kina och vad det är för kvalité på dom då ledare inte sitter fast, skruven är dragen in i isoleringen, jordning saknas osv.
Är väl som vanligt att det kostar en del att få kvalité. De större märkena har ofta bättre kontroller och marginaler på sina produkter.
Med andra ord så går Biltema, Jula etc. Bort också?
Hur är det med lampor bakom en trafo?
Mvh
Mvh
Har också börjat byta till LED efter jag provat ett par av de Philips som säljs på Jula http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ed-421376/
Inte gjort några större tester förutom att konstatera att duger gott och väl till hallen, vardagsrum och köket. Satte även en sådan till utebelysningen, nyfiken på hur bra de klarar sig utomhus också.
Till fönsterarmaturer har jag sockel E14 modellen på runt 3W.
Inte gjort några större tester förutom att konstatera att duger gott och väl till hallen, vardagsrum och köket. Satte även en sådan till utebelysningen, nyfiken på hur bra de klarar sig utomhus också.
Till fönsterarmaturer har jag sockel E14 modellen på runt 3W.
Just ja dessa kör jag med i en del smålampor och tycker dom funkar bra. Störningar osv har jag ingen aning om däremot.
http://www.clasohlson.com/se/P%C3%A4ron ... ED/36-4869
http://www.clasohlson.com/se/P%C3%A4ron ... ED/36-4869
Kör en del Kina lampor, störningar? Tja har inget att mäta med, finns massa olika en del bra och en del mindre bra, men där man har spottar i tak kan man ju köpa Kina spottar och riktiga drivare till.
Annars har jag några favoriter, dom som heter LED filament bra att byta mot vanliga glödlampor. COB LED de runda, sprider ljuset mycket jämnare än de spottar med flera en watts LED på.
Annars har jag några favoriter, dom som heter LED filament bra att byta mot vanliga glödlampor. COB LED de runda, sprider ljuset mycket jämnare än de spottar med flera en watts LED på.
Jag har mätt EMC på några biltema LED och de var helt tysta. Jag gissar att dessa modeller bara hade ett R/C i serie med LEDen.Corpze skrev:Med andra ord så går Biltema, Jula etc. Bort också?
Mvh
Säkert inte så effektivt, men tyst...
Kan vara bra att veta, tack för infon.
Desvärre hade inte biltema de jag letar efter (just nu)
Fasadbelysningen kommer bestå av 14st GU10 som helst skall ha en färgtemp på 4000K (neutralvitt) och vara dimbara. De billigaste jag sett av de erkända märkena är strax över hundringen styck.
Desvärre hade inte biltema de jag letar efter (just nu)
Fasadbelysningen kommer bestå av 14st GU10 som helst skall ha en färgtemp på 4000K (neutralvitt) och vara dimbara. De billigaste jag sett av de erkända märkena är strax över hundringen styck.
Spektrumanalysator med Quasi-peak detektor och CISPR bandbredder samt en LISN.Miramithe skrev:Vad behövs för att mäta hur mycket skit som går ut på nätet igen?
Sedan bör du ha ren 230V kraft, normalt filtrerat genom filter. De brukar dämpa ca 100dB.
För CE-märkning är det mer EMC prov att mäta enligt reglementet.
Också intresserad av att byta bort lite kvicksilver lampor.
E14 och så starkt som möjligt, http://www.clasohlson.com/se/Klotlampa-LED/36-5639
470 lm är väl rätt ok.
E14 och så starkt som möjligt, http://www.clasohlson.com/se/Klotlampa-LED/36-5639
470 lm är väl rätt ok.
- Klas-Kenny
Har aldrig gjort några mätningar eller liknande, så jag har inte en aning om de är värdelösa ur vissa synpunkter men,
Min personliga erfarenhet är att om man ska köpa billiga LED-ljuskällor så är Julas ANSLUT det man ska köra på..
Har enbart satt i LED i alla lampor de senaste typ två åren (rör väl sig om kanske ett tjugotal lampor), och då har det varit kanske 50% Anslut, 25% "erkända märken" och 25% andra billiga såsom IKEA och NordLux mm.
Jag har ännu aldrig haft minsta problem med en Anslut, de har fungerat hur bra som helst. Samma med de erkända märkena, inga problem där heller.
Men, samtliga andra jag haft har gått sönder inom ett år.
Min personliga erfarenhet är att om man ska köpa billiga LED-ljuskällor så är Julas ANSLUT det man ska köra på..
Har enbart satt i LED i alla lampor de senaste typ två åren (rör väl sig om kanske ett tjugotal lampor), och då har det varit kanske 50% Anslut, 25% "erkända märken" och 25% andra billiga såsom IKEA och NordLux mm.
Jag har ännu aldrig haft minsta problem med en Anslut, de har fungerat hur bra som helst. Samma med de erkända märkena, inga problem där heller.
Men, samtliga andra jag haft har gått sönder inom ett år.

En Osram 10W LED går på 99KR på ica, hur mycket är det egentligen att spara på att köpa en kina-lampa, om man slår ut det på ett par år?