Hej på er!
Jag tänkte byta kablaget till kinafräsen och lurar på vad för typ av kabel som är lämplig. Jag tänkte använda samma typ av kabel till den stora fräsen så jag slipper beställa flera gånger vilket innebär att den måste klara 4.5A kontinuerligt (0.75mm2 ?).
Frågan är vilken typ av kabel som lämpar sig bäst med avseende på flexibilitet.
Skärm är ett krav samt fyra ledare.
Val av kabel till stegmotorer. (CNC)
Re: Val av kabel till stegmotorer. (CNC)
Vart hittar man den till salu för vanliga privatpersoner?
Re: Val av kabel till stegmotorer. (CNC)
"Standardkabeln" för kabelkedjor verkar vara ÖLFLEX CLASSIC FD 810 CY (skärmad). I utförande 4G1,50 (4 ledare, 1,50 mm², inkl en gul-grön ledare) så kostar den hiskeliga 74,38 SEK/m inkl moms på Elfa - och det om man köper minst 25 meter.
Det finns en annan kabel som heter ÖLFLEX CHAIN 809 CY. Den är smalare, verkar ha samma eller bättre egenskaper (om jag inte har missat något i databladet), och den är mycket billigare: conrad.se tar 33 SEK/m vid köp av minst 10 m (länk). Någon som har testat denna?
För signalkabel (typ enkoder) så borde Ethernet vara bra. Det finns även sådan som är anpassad för kabelkedja, t.ex. denna för 43 SEK/m vid köp av minst 10 meter. OBS att denna är AWG26, d.v.s. lite klenare än vanlig Ethernet, så det kanske blir problem med strömförsörjning genom den.
Det finns en annan kabel som heter ÖLFLEX CHAIN 809 CY. Den är smalare, verkar ha samma eller bättre egenskaper (om jag inte har missat något i databladet), och den är mycket billigare: conrad.se tar 33 SEK/m vid köp av minst 10 m (länk). Någon som har testat denna?
För signalkabel (typ enkoder) så borde Ethernet vara bra. Det finns även sådan som är anpassad för kabelkedja, t.ex. denna för 43 SEK/m vid köp av minst 10 meter. OBS att denna är AWG26, d.v.s. lite klenare än vanlig Ethernet, så det kanske blir problem med strömförsörjning genom den.