Varna för låg batterispänning i båt
-
Varna för låg batterispänning i båt
Har en båt med ett 12V batteri, Så länge motorn är igång så laddas ju batteriet och då finns det tillräckligt för ekolod, stereo mm. När motorn är avstängd och ekolod, stereo är igång så vill jag ha en summer som varnar när batteriet börjar tömmas för det måste finnas så att motorn går att starta.
Har kollat på tabeller för batteriers laddningsgrad och det verkar som att 12,3V är en gräns där man bör stänga av sina förbrukare.
Vad säger ni andra, kan man ta en komparator och jämföra med 12,3V och då starta en summer.
Är 12,3V en lämplig nivå?, är det ens rätt metod att mäta spänning?
Har kollat på tabeller för batteriers laddningsgrad och det verkar som att 12,3V är en gräns där man bör stänga av sina förbrukare.
Vad säger ni andra, kan man ta en komparator och jämföra med 12,3V och då starta en summer.
Är 12,3V en lämplig nivå?, är det ens rätt metod att mäta spänning?
Re: Varna för låg batterispänning i båt
En mer avancerad metod är att mäta ström (och spänning om man vill) på allt som lämnar batteriet till "lek-förbrukare" och räkna Ah.
Blir kanske lite mer rättvisande. Typ en ACS712 och en microprocessor.
MVH: Mikael
Blir kanske lite mer rättvisande. Typ en ACS712 och en microprocessor.
MVH: Mikael
Inte riktigt svar på din fråga, men är inte stadardlösningen att ha ett startbatteri och ett "annat"-batteri?
Självklart kan du använda en komparator som känner av när spänningen sjunker under en viss nivå. Däremot är jag inte säker på om det är just 12,3 eller lägre nivå som rekommenderas. Men som tidigare förslag är det bra om du kan använda ett separat batteri till just starmotorn.
-
Ja det kan ju vara en lösning att ha att extra batteri, får kolla på en sådan lösning.
Se dock upp för höga strömmar om du gör en enkel lösning där båda batterierna kopplas ihop med en brytare när motorn är igång. Det laddade batteriet kommer skicka ström över till det urladdade om det är för stor skillnad, tror jag.
Vad jag förstått så används ofta en burk med "intelligens" mellan batterierna.
Det är väl för övrigt ungefär samma problem som gäller för husbilar - det finns kanske nåt bra att läsa där?
(Jag tror att denna burk med "intelligens" för husbilar också innehåller nätdriven batteriladdare, det måste ju motsvara landström för en båt).
Vad jag förstått så används ofta en burk med "intelligens" mellan batterierna.
Det är väl för övrigt ungefär samma problem som gäller för husbilar - det finns kanske nåt bra att läsa där?
(Jag tror att denna burk med "intelligens" för husbilar också innehåller nätdriven batteriladdare, det måste ju motsvara landström för en båt).
Det vanligaste har varit att man använder en sån här: http://static.watski.com/img/prod/F6634 ... 9b4da1.jpg
Den har mig veterligen ingen inbyggd intelligens. I min andra båt sitter det en sån brytare från tidigt sjuttiotal, den borde ha varit gigantisk om den hade intelligens.
Däremot kan jag tänka mig att moderna plastraketer har nåt elektroniskt mellan batterierna, varesig det behövs eller inte
Den har mig veterligen ingen inbyggd intelligens. I min andra båt sitter det en sån brytare från tidigt sjuttiotal, den borde ha varit gigantisk om den hade intelligens.
Däremot kan jag tänka mig att moderna plastraketer har nåt elektroniskt mellan batterierna, varesig det behövs eller inte

det är ganska lätt att göra något som stänger av ex ett relä när spänningen blir för låg
gör det så du kan prova dig fram till när det funkar för dig
och sedan ökar man det en aningens
spänniongen som är brytspänning kommer bara funka när man lastar det med samma (ungefär) last som när man provade och ställde in det
är det lägre last kommer det inte funka,då laddas det ur för mycket, är det högre så bryter det tidigare
som sagt, dubbla batterier är helt klar ett bra allternativ
kör då med en separat batteribrytare till varje batteri, bättre än dom där av, a, b, a+b batteribrytarna
gör det så du kan prova dig fram till när det funkar för dig
och sedan ökar man det en aningens
spänniongen som är brytspänning kommer bara funka när man lastar det med samma (ungefär) last som när man provade och ställde in det
är det lägre last kommer det inte funka,då laddas det ur för mycket, är det högre så bryter det tidigare
som sagt, dubbla batterier är helt klar ett bra allternativ
kör då med en separat batteribrytare till varje batteri, bättre än dom där av, a, b, a+b batteribrytarna