Problem med Emco MC 90 vid uppstart och referenskörning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mange83

Problem med Emco MC 90 vid uppstart och referenskörning.

Inlägg av mange83 »

Hade tidigare planer på att bygga en CNC fräs men har nu kommit över en Emco MC 90 fräs istället. Denna står nu på plats och efter lite provkörning verkar det finns lite problem vid uppstart och referenskörning av axlar. Styrsystemet är Emcotronic TM 02. Tänkte höra efter här om någon har haft liknande problem eller har något tips på vad som kan vara fel.

Vid uppstart så fungerar ofta bara en eller två axlar. Ibland går bara X, Y eller Z. Och ibland går bara X,Y men inte Z osv. Vid referenskörning är det bara de fungerande axlarna som går till referensposition. De axlar som inte har funktion står still och inga larm kommer upp. Ibland har oljeindikatorn på skärmen börjat blinka. Maskinen har ingen centralsmörjning och i dokumentationen finns ingen information om vad denna indikator regagerar på. Att felet flyttas till andra axlar sker oftast när man bryter och slår på spänningen till maskinen. Men det har även ändrats någon gång under tiden maskinen varit spänningsatt.

Har verifierat igenom alla MSD data och de stämmer med dokumentationen. Har tagit ur och satt i alla kort i racket och de flesta kontaktdon ifall de skulle vara oxid eller glapp någonstans.

Efter detta och ett par uppstartsförsök till så lyckades alla tre axlar gå samtidigt och systemet klarar en referenskörning så kordinaterna kommer upp på skärmen. Efter detta fungerar maskinen normalt och det går att köra alla axlar utan problem och starta spindeln osv. Tyvärr så återstår problemet vid nästa försök till referenskörning. Maskinen har lyckats tre gånger på kanske 50 försök nu. Har sett maskinen med rätt funktion hos tidigare ägare också.

Någon här som är lite bekant med Emco maskiner och som kanske känner igen problemet?

/Magnus
H.O

Re: Problem med Emco MC 90 vid uppstart och referenskörning.

Inlägg av H.O »

Jag har ingen erfarenhet av systemet eller maskinen i fråga men eftersom du skriver att maskinen fungerar som den ska bara den "tar sig igenom" en ref-körning så kan man ju tänka sig att felet ligger någonstans i själva brytarna/givarna eller i kablaget till de samma.

Är det induktiva eller optiska givare, kolla efter spånor och skräp kring givarna. Är det mekaniska brytare kan de "klibba" så de fastnar i påverkat läge osv.

Har du el-schema på systemet (eller kan klura ut det ändå) kan du ju koppla bort eller bygla givarna/brytarna beroende på hur det är konfigurerat och se om det blir bättre. Då vet du i alla fall om du ska fortsätta leta i eller utanför själva apparatskåpet.
daer

Inlägg av daer »

Är det stegmotorer på denna?
Om det är det och det är samma styrning som svarvarna. Har för mig att TM02 är samma till både fräs och svarv. Kan du då se om du har tre kort med en fläkt på framsidan? Dessa är stegmotordrivarna.

På dessa sitter den en del lysdioder synliga i fronten, är det någon skillnad på vilka som lyser när det fungerar eller inte?
Om det är så, vilka? Har för mig att jag någonstans har läst om dessa lysdioder, vad de betyder.
Kan försöka hitta det om det finns någon skillnad när de fungerar eller inte.
primerone

Inlägg av primerone »

Jag har heller ingen erfarenhet av just Emcotronic TM02, men beskrivningen är likvärdig med hur jag haft det på min Cortini L300. Den kunde bete sig lite hipp som happ vid uppstart. Efter idogt letande på nätet fick jag tips om att det kan vara oxid mellan IC benen och IC socklarna de sitter i på styrkorten. Nu vet jag inte om Emcotronic's styrsytem har kretsarna i socklar eller lödda på korten, men det kan vara värt att rengöra benen om de sitter i socklar. Tänk bara på att ESD skydda korten innan du pillar med dem.
mange83

Inlägg av mange83 »

Eftersom den inte ens vill köra axlarna manuellt så känns det som att felet inte ligger hos givarna. Det sitter mekaniska switchar för hemlägen och en induktiv givare på motorerna som ger indexpulser. Vad jag hört så ska både dessa givare samverka vid referenskörning. Men när väl alla axlar går att köra så verkar även referenskörningen fungerar bra.

Det är stegmotorer på alla tre axlar. Det sitter tre drivstegsmoduler men fläktarna sitter inte på modulerna utan på undersidan av racket. Både vid fel och rätt funktion så lyser bara de gröna OK dioderna på dessa tre moduler. Det kommer heller inte upp några larm på skärmen. När maskinen får spänning så verkar alla kort förrutom de tre drivstegen ha matning. Sen när man aktiverar styrsystemet med AUX ON så tänds dioderna på drivstegen också.

Alla kretsar är direktlödda förrutom vissa ROM och RAM kretsar. Det är kanske ett tiotal kretsar i sockel så det kanske är värt att gå över dessa.

Det sitter även en stor elektrolytkondensator ovanför drivstegen. Har börjat misstänka att denna kanske inte håller måttet längre. Maskinen har gått ca 40000 timmar och all varm luft från drivstegen passerar över denna. Ska kolla igenom dokumentationen lite mer men om denna agerar filterkondensator åt någon matningsspänning och sen förlorat kapacitans så känns det som att rippel kan ge underliga fel också.
daer

Inlägg av daer »

Så stepper drivkorten ser inte ut såhär?
EmcoStepperDriver.JPG
(Bild tagen från EBay annons från en TM02, http://www.ebay.ca/itm/EMCO-CNC-Schritt ... 1409561634)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mange83

Inlägg av mange83 »

Drivkorten ser lite annorlunda ut där fläktarna sitter i racket istället. Bifogade en bild på hur det ser ut.
emco.jpeg
Jag provade att flytta runt alla kretsar som att i sockel. Det är bara ROM, RAM och CPU kretsar som sitter monterat på det sättet, resten är lött direkt på kortet. Efter detta fungerare maskinen bättre i alla fall. Ska göra om övningen lite mer noggrant och även städa bort en del damm på ett av korten.

Har även mätt kondensatorn men denna verkar ändå göra vad den ska. Lyckades inte mäta någon nämnvärd AC över denna under drift.

Tänkte gå igenom och städa av en del av korten. Kommer vara på en ESD matta och ha ESD armband anslutet till mattan. Har köpt luft på burk samt isopropanol och en borste. Är det något mer man bör tänka på när man hanterar korten. Hoppas det mesta ska bli rent genom att blåsa bort dammet. Ett av korten har även ett fast monterat backupbatteri. Vågar man lägga detta kort på ESD matta utan att något händer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
daer

Inlägg av daer »

Ser lite annorlunda ut än min Emco Turn120.
Tycker ändå att korten till höger ser likadana ut som mina. Frågan är om de är lika eller inte.
I vilket fall som helst så är här lite information om vilka signaler jag har i bakplanet. Kan vara samma i din.

Varje kort har två kontakter mot bakplanet. Hela bakplanet är en parallell bus, samma signaler i alla platser.
I den nedre finns bl.a. stepper signalerna, i den övre en adress/data bus.

Nedre kontakt
10C X axis motor enable
15A Clock X
15C Dir X
18A Index X

11C Enable Y
19A Clock Y
19C Dir Y
22A Index Y

12C Enable Z
23A Clock Z
23C Dir Z
26A Index Z

Hade börjat med att mäta dessa för att se om CPU kortet genererar dessa när axeln inte kör.
Detta för att se om man skall leta vidare på styrningen eller om det är stegmotor drivarna man skall koncentrera sig på.

Bara för info.
18C home X
22C home Y
26C home Z
(Dessa är gissningar p.g.a. min svarv har inte några home switchar, bara index)

1A, 1C +5v
3A, 3C +24v
32A +12v
32C -12v
2A, 9A, 31A, 2C, 9C, 31C GND

Mät dessa också för att säkerställa att de är stabila.

Den övre kontakten i bakplanet är en parallell bus, 16 bitar adress, 8 bitar data, WR, RD, IRQ. Denna bos går mellan korten i racket. Ut från denna går också bl.a. en flatkabel mot frontpanelen.
mange83

Inlägg av mange83 »

Jag tror att jag kommit fram till vad som spökar i maskinen. Har inte hittat något som verkar vara fel runt kodensatorn jag nämnde tidigare och matningen kring denna. Har gått igenom och matat om samtliga kontakter i hela racket. Även alla socklade kretsar har fått lite motion. Maskinen fungerar bättre men inte perfekt.

Sen upptäckte jag att det sitter ett nätfilter på höger sida utanpå övre delen av racket. Detta har en gång i tiden varit limmat mot rackets övre gavel men låg nu ner på den kortram som logikkorten sitter i. Efter en del testande tycker jag att det finns ett starkt samband mellan att maskinen fungerar eller inte och om filtret sitter stadigt mot plåten eller inte. Filtret sitter som nätfilter för ett switchat Philips aggregat som sitter precis på andra sidan gavlen. Så min slutsats just nu är att felfunktionen beror på något EMC relaterat. Om nu det sitter Y-kondensatorer i filtret och nätagget ger upphov till störningar så känns det som att det är bäst att de tar kortaste vägen tillbaka.

I min maskin finns det två logikkort, ett datakort och ett axelkort. Från axelkort går dir, clk, gate och ready signaler till varje drivmodul i ena bussen. I andra bussen kommer home och index givare in till axelkortet via ett breakout kort nere bland plintarna. Sen är även matningspänningarna dokumenterade men sen finns ingen mer info om hur data och axelkort kommunicerar. Men jag skulle gissa på att det är som ovan en data och adressbuss.

Har inte mät något på detta ännu. Jag hoppas att jag hittat felet så jag slipper men det får bli nästa steg annars. Tack för hjälpen iaf.

/Magnus
Skriv svar