Färglös Dragon 32

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona

Färglös Dragon 32

Inlägg av matsadona »

Då var det dags att börja böka igen med en gammal surdeg. Dvs en Dragon 32 som bara visar svart/vit bild.

Det jag har gjort är att byta både grafikchippet (Motorola MC6847) och videomodulatorn (LM1889N), dock utan någon skillnad.
Symptomen är de samma på både video ut och RF ut, så felet ligger någonstans tidigare i kedjan.

Har försökt luska lite i schemat och kommit fram till följande:

Gul signalväg innehåller "composite sync, blanking & video luminance". Dvs allt som behövs för en svart&vit bild. Således borde inte felet ligga där.

Grön signalväg är A & B signalen från MC6847, och innehåller alla information om färger samt CHB (Chroma Bias).

har som sagt bytt LM1889 kretsen, så den röda signalen borde vara ok, men jag har inte kontrollerat de passiva komponenterna ännu.

Det skulle även kunna vara strul med den blå signalen, men då det är synken så borde det påverka mer än bara färgen...

När jag justerar RV1 så slår bilden om och blir fullständigt över satuerad (se exempel).

Så var skall jag börja? Har tyvärr inte tillgång till något oscilloskop, vilket jag förövrigt nog borde inhandla...
Kan det vara opampen, eller tror ni mer på någon av de passiva komponenterna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Färglös Dragon 32

Inlägg av SM7CZR »

Kontrollera om 4,43 MHz kristallosc. svänger.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Hur kollar man det på bästa och/eller enklaste sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I mina ögon ser det ut som att det sitter ett kristall bakom brytaren. Samma kristall ser ut att ha en bauta-kondensator över sig vilket definitivt hindrar den svänga!
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ja, det är en rejäl kondensator som sitter parallellt med kristallen. Det är ju även den del extra motstånd här och där, som jag inte kan avgöra huruvida det är en sen "revision" från leverantören eller om det är "hemma-hack".

Jag borde alltså plocka bort den?

Edit: Ingen skillnad utan kondensatorn som nu är bortplockad...
Senast redigerad av matsadona 6 januari 2015, 16:17:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Definitivt! Jag kunde förstå kanske 10pF för att trimma frekvensen en aning men den blockerar definitivt för oscillering!
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Den är förövrigt på 0,22 uF (160V 4W)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Det händer heller inget om man skruvar på trimkondensatorn.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med 220nF över kristallen är det totalt klart att den inte svänger! :doh:
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ett synnerligen märkligt ingrepp att sätta dit den då med andra ord.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Varför mäter du inte med oscilloskop på ugången på oscillatorn kristallen är kopplad till?

Edit: Det är fler saker som ser märkliga ut på det där kortet. Men den är ju brittisk... Är du säker på att kondensatorn var kopplad på kristallens ben? Och inte på något annat i närheten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kondensatorn kan ju inte vara orignal, den är väl ett deceinum äldre än datorn?

Kondingen lär ju vara felet, men jag har läst om andra som mekat med liknande fel på andra jämngamla burkar. Det verkar tydligen inte vara helt ovanligt att kristallerna åldras och glider i frekvens.

Sidospår: Det verkar vara YUV/komponent påväg in till den där kretsen. I princip skulle du kunna bygga någon buffertkrets och mata den signalen direkt på en komponentingång på en TV/monitor för att få överlägsen bildkvalitet. (Komponent var ju poppis för 10-15 år sen eller nåt sånt, för att låta DVD-spelare köra icke-interlace-återgivning, d.v.s. "uppskala" från 576i till 576p).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Datorn introducerades 1982. https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_32/64
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ja, det finns onekligen en del märkligheter här som vore intressant att höra historian bakom. Att döma av den dokumentation som medföljde så verkar någon av de tidigare ägarna nyttjat den på något sätt inom amatörradio (morsedekoder kanske).
Kan det kanske varit så att man har föredragit en svart/vit bild och gjort något hack för att få ut bästa möjliga bild?!

Som sagt, jag saknar oscilloskop - så kan tyvärr inte mäta. För varje felsökning jag ger mig in på inser jag mer och mer hur mycket det skulle underlätta om jag hade ett...

Kondensatorn satt definitivt parallellt över kristallen (se bild där ena benet sitter kvar).

Övriga extra motstånd är inte heller enkla att förstå syftet med. Tex ett motstånd mellan V- på OpAmpen till B utgången på MC6847:an.

Sedan sitter det ju ett extra motstånd över R9, vilket då borde ha ökat signalen till RF-modulatorn markant (halvering av resistansen).

Har hur som helst beställt ett par nya kristaller, då det förmodligen inte skadar att byta i vilket fall som helst.
Sedan är det inte helt lätt att felsöka då jag inte är säker på att jag har exakt rätt revision av schema (det finns ett par olika).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ajajaj, dessa radioamatörer. :)
Skriv svar