Olika Offsets
-
Olika Offsets
Hej
Konverteringen går framåt och jag håller nu på att testköra alla olika saker på maskinen. Lyfte upp 4 axeln på bordet idag. Tung pjäs, så det fick bli motorlyft för att få upp den. Måste dock ta ned den igen, glömde byta oljan...
4 axeln: Nu till problemet. Håller på med KmotionCNC programmet och har lite funderingar på olika offset.
Stämmer detta antagandet?
Fixture offset, G54-G59, är ex nollpunkt för maskinskruvstycke. När man sätter kordinaterna för detta använder man, har jag läst någonstans, ett långt verktyg. Har ingen probe så jag har bara tagit och satt fast en stång i en verktygshållare, den sparar jag sedan så jag har kvar längden.
Sedan när jag ska ställa in olika verktygslängder så går jag ner till G55 G0 X0Y0Z0, sedan stegar jag ned tills att man kan göra en touchoff mot fixture offset, läser av dro´n på maskinen och lägger in detta värde för H på det verktyget.
Det finns garanterat något bättre sätt, men stämmer teorin bakom detta?
Sedan har jag funderat lite på axlarnas riktning. Som det är inställt nu så går -Z neråt, bordet går +X åt vänster och +Y mot mig. Kan det stämma? Alla axlar går mot + vid Home.
Vid Home så hamnar Z längst upp och bordet längst ut och till vänster.
Konverteringen går framåt och jag håller nu på att testköra alla olika saker på maskinen. Lyfte upp 4 axeln på bordet idag. Tung pjäs, så det fick bli motorlyft för att få upp den. Måste dock ta ned den igen, glömde byta oljan...
4 axeln: Nu till problemet. Håller på med KmotionCNC programmet och har lite funderingar på olika offset.
Stämmer detta antagandet?
Fixture offset, G54-G59, är ex nollpunkt för maskinskruvstycke. När man sätter kordinaterna för detta använder man, har jag läst någonstans, ett långt verktyg. Har ingen probe så jag har bara tagit och satt fast en stång i en verktygshållare, den sparar jag sedan så jag har kvar längden.
Sedan när jag ska ställa in olika verktygslängder så går jag ner till G55 G0 X0Y0Z0, sedan stegar jag ned tills att man kan göra en touchoff mot fixture offset, läser av dro´n på maskinen och lägger in detta värde för H på det verktyget.
Det finns garanterat något bättre sätt, men stämmer teorin bakom detta?
Sedan har jag funderat lite på axlarnas riktning. Som det är inställt nu så går -Z neråt, bordet går +X åt vänster och +Y mot mig. Kan det stämma? Alla axlar går mot + vid Home.
Vid Home så hamnar Z längst upp och bordet längst ut och till vänster.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Olika Offsets
Jag kan inte uttala mig om offsets, men axlarnas riktning stämmer. Det spelar ju ingen roll vilken väg maskinen "home" kör. Min kör bordet mot mig och till höger.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
men axlarnas riktning stämmer
Jasså säger du det

X + är åt höger
Y + är bort från dig
Z + är uppåt
I Z talar du om verktygets riktning, X och Y talar du om bordets riktning?
technos svar stämmer bättre.
technos svar stämmer bättre.
-
Ok!
Om jag ser det från verktygets rörelse och inte bordet så blir +X att fräsen skär från vänster till höger och +Y att fräsen skär utifrån och in(ifrån mig).
Inga förslag på offsets? Förslag på ok probe att köpa?
/Lars Nordin
Om jag ser det från verktygets rörelse och inte bordet så blir +X att fräsen skär från vänster till höger och +Y att fräsen skär utifrån och in(ifrån mig).
Inga förslag på offsets? Förslag på ok probe att köpa?
/Lars Nordin
Jag förstod inte riktigt hur du menade när du ställer verktygslängden.
Själv ställer jag verktygen i en mätfixtur vid sidan om maskinen.
Själv ställer jag verktygen i en mätfixtur vid sidan om maskinen.
-
Tänkte att om jag har en verktygshållare i magasinet med antingen en probe el bara en stång. Sedan tar man längdskillnaden mellan den fasta(proben) och verktyget. När man kollar skillnaden så nollar man mot fixture offset och tar värdet från dro'n i cncprogrammet.
-
Ställer in fixture offset med proben el stången från magasinet.
Senast redigerad av Cyrussvall 6 januari 2015, 18:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Man kan lägga upp det på olika sätt.
Jag har gjort som så, att jag har verktygslängden, (H i ditt fall), som längden från spindelnos till verktysspets.
Fixturoffset, (G54), avståndet från spindelnos till arbetsstyckets Z0, (med spindeldockan på Z0).
Jag har gjort som så, att jag har verktygslängden, (H i ditt fall), som längden från spindelnos till verktysspets.
Fixturoffset, (G54), avståndet från spindelnos till arbetsstyckets Z0, (med spindeldockan på Z0).
-
Aha, vet inte om jag kan köra ned z axeln så långt ifall jag vill ha något på bordet. Men jag förstår lite bättre nu hur det hänger ihop.