Bygga om tändinställningslampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Moriskutan

Bygga om tändinställningslampa

Inlägg av Moriskutan »

Hej.

Jag har en gammal tändinställningslampa som man sätter i serie med tändstiftet. Vill kunna trigga lampan med en annan signal än tändströmmen. Har tittat på kretskortet och där sitter en glimlampa kopplad till kabeln man sätter på tändstiftet. Hur kan jag få lampan att fungera med en annan signal typ någon form av givare... Bifogar en bild på kretskortet. Kabeln från tändstiftet går in vid R4.

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Bygga om tändinställningslampa

Inlägg av Tekko »

Andra änden på glimlampan går rimligen till basen på en tyristor som i sin tur laddar ur en konding genom blixtröret som i sin tur lyser upp timingskalan på svänhjul/motorblock.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Eller så använder den sej av tändspänningen för att "tända" lampan, nån jag tittade i gjorde så.
Jag HATAR sådana där gamla lampor som har direktkontakt med tändspänning, man vill ju ha en modern med pickup runt isoleringen på kabeln.
Moriskutan

Inlägg av Moriskutan »

Med andra ord.... Kan jag få konningen att ladda ur med en annan ström? Och förslag på hur i så fall? Lampan är gammal, men jag tänkte ha den till ett annat projekt i stället för att skrota den.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ladda upp ett par bra bilder på över och undersida så blir det lättare för oss att hjälpa dig, skriv även gärna ner beteckningarna på komponenterna. :)
Det kan vara som Tekko säger, att det är en thyristor som triggar blixtröret, är det så borde det gå relativt smidigt att montera en optokopplare för att kunna styra den från andra signaler.
Men det finns än risk att man använder själva tändpulsen för att trigga blixtröret på samma sätt som man använder en triggertransformator i en "vanlig" fotoblixt, i sådanafall skulle du behöva modifiera in en egen triggertransformator med lämplig drivning för att styra stroben.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bättre bilder, dels en större bild på det du redan visar och dels en hyggligt stor bild på lödsidan av kretskortet, är absolut minimum för att någon verkligen ska ha en chans att förstå hur den är kopplad.

P.S. Glenn: Hat är ett starkt ord :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

miam: ett ord man lätt tar till efter att ha fått tändspänning i sej några gånger av ovan nämda lampa :)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Principen är ungefär som i den här.Xenonlampan triggas direkt av tändspänningen genom plåtblecket som sitter halvvägs virat runt.
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det som behövs då är i princip en sådan trigg/tändtransformator som finns/fanns i fotoblixtar och liknande. Det behövs en puls med rätt hög spänning (bil-tändsystem-nivå på spänningen) men i stort sett ingen energi, den påbörjar en urladdning i röret och när väl den urladdningen börjar så letar ljusbågen sig vidare genom hela röret och *blink* så kommer blixten.
Moriskutan

Inlägg av Moriskutan »

Ok. Det kanske är lättare att köpa in en nyare sort av stroboskoplampa, och använda den istället. För vad jag förstår behövs det ingen hög spänning för att få den att "blinka". Är det något med den "triggströmmen" som jag bör tänka på?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nja, lättare och lättare, i princip kan det kanske vara en intressant övning att linda en sån triggtrafo själv. Fast det är säkert inte helt lätt. Wikipedia pratar om 2kV, och en annan sida nämner 150V puls in och 4kV puls ut. Det krävs rätt bra isolering för att det inte ska ske överslag i trafon snarare än triggning av röret.

Schemat på den sistnämnda sidan kan nog vara en bra grund för att bygga triggkrets.

I princip skulle du kunna använda en bil-tändspole men det blir ju extremt klumpigt och overkillmässigt. Det är nog läge att köra klart lägre spänning än 12V in då, typ prova dig fram till lägsta som fungerar.

Fördelen med lösningen med en thyristor (kan ersättas med triac om man vill) är att thyristorn leder ända till trafon når nollström varpå den i princip skyddar sig själv mot back-EMK.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Borde det inte funka att bygga en egen och använda högintensiva LED istället ? inte vita eventuellt (iom fosforn) men gula kanske ?
Skriv svar