Kinabyggda LM 338 m. fl liknande spänningsregulatorer
Kinabyggda LM 338 m. fl liknande spänningsregulatorer
Har någon köpt eller har erfarenhet av kinabyggda spänningsregulatorer typ LM 338, (max 5 A ut ), 1038 eller liknande. (även LM 350 av intresse)
Ali Express ect. säljer 338-or för ett par dollar styck-Elfa tar ca 100 till 400 kr. I fall de kinesiska fungerat, varifrån köptes de?
Har fr en vän övertagit några 338 K märkta H :1027 på metallkoppen, dessa kroknar när man tar ut mer än ca 0,25 A vid halva max-spänningen. Alla 5 var likadana. Misstänker fejk. Men finns det de som är OK, det finns ju några som kostar lite mer ochså.
Annars reglering som förväntat.
Ali Express ect. säljer 338-or för ett par dollar styck-Elfa tar ca 100 till 400 kr. I fall de kinesiska fungerat, varifrån köptes de?
Har fr en vän övertagit några 338 K märkta H :1027 på metallkoppen, dessa kroknar när man tar ut mer än ca 0,25 A vid halva max-spänningen. Alla 5 var likadana. Misstänker fejk. Men finns det de som är OK, det finns ju några som kostar lite mer ochså.
Annars reglering som förväntat.
Re: Kinabyggda LM 338 m. fl liknande spänningsregulatorer
Jag brukar köpa färdiga moduler LM2596 i 10-pack och dom funkar bra. Man behöver dock limma på någon kylfläns om man ska ta ut max.
http://www.ebay.com/itm/301218533352
EDIT: Ett par dollar styck?! Det var riktigt dyrt. http://www.ebay.com/itm/201213034328
http://www.ebay.com/itm/301218533352
EDIT: Ett par dollar styck?! Det var riktigt dyrt. http://www.ebay.com/itm/201213034328
Det kan finnas dåliga ex. från Kina om du har otur.
Men Elfa säljer LM350T (max. 3 A) alltså TO220 kåpa för 25.10 kr. Bhiab har LM338K (max. 5 A.) alltså TO3 kåpa för 128,75Kr.
Men jag vet att dessa kan vara känsliga för självsvängning och då slår den interna strömgränsen till. Använd alltid korta ledningar mellan pinnarna och helst jordplan. Det kan vara läge att pröva med olika avkopplingskondingar på in/ut gångarna. God kylning är naturligtvis mycket viktigt vid dess höga strömmar!
(K=TO3, T=TO220).
Du kan alltid buffra LM350 om du vill ha högre ström uttag. Parallellkoppla en trissa över kretsen kan du ta ut högre ström.
Men Elfa säljer LM350T (max. 3 A) alltså TO220 kåpa för 25.10 kr. Bhiab har LM338K (max. 5 A.) alltså TO3 kåpa för 128,75Kr.
Men jag vet att dessa kan vara känsliga för självsvängning och då slår den interna strömgränsen till. Använd alltid korta ledningar mellan pinnarna och helst jordplan. Det kan vara läge att pröva med olika avkopplingskondingar på in/ut gångarna. God kylning är naturligtvis mycket viktigt vid dess höga strömmar!
(K=TO3, T=TO220).
Du kan alltid buffra LM350 om du vill ha högre ström uttag. Parallellkoppla en trissa över kretsen kan du ta ut högre ström.
Även från elfa och andra har det börjadyka upp transistorer och voltreggar med bra mycket tunnare tab än vanligt, vilket är ett tecken att kinafakes börjar dyka upp även hos storföretagen.
Dom stora företagen som Intersil, Fairshild mfl har ju sedan en tid tillbaka interna grupper som enbart arbetar med att kontrollera om de komponenter som de köper in verkligen är äkta eller fejk då dom börjar få en del problem med sådant, har en känsla av att ELFA kan sakna denna typ av kontroll.
Knappast då både ST och ON numera säljer t.ex. TO220 regulatorer med antingen tjock eller tunn "tab".Tekko skrev:Även från elfa och andra har det börjadyka upp transistorer och voltreggar med bra mycket tunnare tab än vanligt, vilket är ett tecken att kinafakes börjar dyka upp även hos storföretagen.
Kallas "Single gauge" för de tunna tabbarna hos ST och "Dual gauge" för den traditionella varianten. Du kan tydligt se att den sidan i databladet är tillagd i efterhand för linjära stabbar/regulatorer som funnits länge, CAD-ritningen är av modernare snitt.
När snåla konsumenter ständigt skriker lågpris då svarar tillverkarna med att trimma bort allt som går att ta bort.
Vart kommer egentligen alla dessa myter och fördomar om just ELFA ifrån?Henry skrev:har en känsla av att ELFA kan sakna denna typ av kontroll.
Även Farnell säljer stabbar med "tunn tab", det brukar skilja en bokstav i beteckningen och jag tror inte alls att de är "fake" utan vad du får om du väljer den billigaste varianten.
sist jag köpte så var det en mix av båda i påsen.
-
Om du skulle köpa fakekomponenter via Elfa garanterar jag att du blir kompenserad för ev kostnad, inom rimliga gränser. Dvs inköp och tid för kontroll av funktionen.
Annars finns inte Elfa länge till. För - femton år sedan kunde distributörerna skita i detta, men nu är problemet enormt tack vare att Kina är laglöst land.
Annars finns inte Elfa länge till. För - femton år sedan kunde distributörerna skita i detta, men nu är problemet enormt tack vare att Kina är laglöst land.
Hade fel om inköpspris, det var -0,68 dollar styck, fr Ali express.
Mina strömbegränsade vid ca 0,28 A, oavsett kabellängd/kondensatorer/temperatur. På nätet finns en som vägt-öppnat plåtkapseln (samma stämpel) och funnit att det är fejt. Går tydligen att väga och se skillnad också. Bra bilder där.
For a few dollar more.............jaja.
Mina strömbegränsade vid ca 0,28 A, oavsett kabellängd/kondensatorer/temperatur. På nätet finns en som vägt-öppnat plåtkapseln (samma stämpel) och funnit att det är fejt. Går tydligen att väga och se skillnad också. Bra bilder där.
For a few dollar more.............jaja.
Även Farnell säljer stabbar med "tunn tab", det brukar skilja en bokstav i beteckningen och jag tror inte alls att de är "fake" utan vad du får om du väljer den billigaste varianten.
Jag har väl för fasen inte nämnt ett enda ord om att komponenter med tunn tab är fejk, eller hur? Har arbetat med både och under många år. Menade enbart det faktum att fejkade komponenter numera tyvärr finns både här och där och att de stora börjat titta på detta på allvar och kan bara utgå och hoppas på att ELFA gjort det samma om de upptäckt sådana problem från kund.
Jag har väl för fasen inte nämnt ett enda ord om att komponenter med tunn tab är fejk, eller hur? Har arbetat med både och under många år. Menade enbart det faktum att fejkade komponenter numera tyvärr finns både här och där och att de stora börjat titta på detta på allvar och kan bara utgå och hoppas på att ELFA gjort det samma om de upptäckt sådana problem från kund.