Med tanke på att plasten försämras om uppvärmd under länge tid, antar jag att man inte har värmen på för mer än ett printhuvud i taget eller?
Att man manuellt kan lägga in styrning av detta förstår jag, men finns det någon automatik för detta i någon slicer?
Hur bra fungerar det?
Några speciella problem?
Kan man köra plaster av olika sort och få dem att fästa mot varandra? Vilka ?
Nästa problem: Många plastprylar jag köpt färdiga har blivit väldigt sköra med tiden och vissa tom
pulveriserats.
Vilka plastsorter har bäst åldersbeständighet?
Hur fungerar det med > 1 printhead för 3D
Re: Hur fungerar det med > 1 printhead för 3D
Om du har huvudet uppvärmt eller inte beror ju på vad du ska göra, i allmänhet så vill man gärna ha båda huvudena varma för att slippa stå stilla och vänta på uppvärmningen i typ 30sek mellan varje byte, å andra sidan så minskar problemen med oozing rejält ifall du kan tillåta dig att låta det ena huvudet att svalna innan du börjar printa den andra plasten.
Hur bra det fungerar... ja det beror på om du litar på reklamfilmer (där det fungerar perfekt) eller användares erfarenheter (där det fungerar rätt kasst)
Och ang plasterna... Ninjaflex vet jag iaf fäster mot typ all annan plast
Hur bra det fungerar... ja det beror på om du litar på reklamfilmer (där det fungerar perfekt) eller användares erfarenheter (där det fungerar rätt kasst)
Och ang plasterna... Ninjaflex vet jag iaf fäster mot typ all annan plast

Re: Hur fungerar det med > 1 printhead för 3D
Var det inte du som var bekymrad över plastens degradering vid återvinning?
Jämfört med det ( där plasten kanske bara behöver vara varm i någon minut ) så måste det väl vara rena katastrofen att behöva hålla den varm i timmar som inte är så värst mycket för en printning?
Tycker att tiden måste ha en avgörande inverkan.
I en bra slicer tycker jag det borde finnas en funktion där man kan ställa uppvärmningstid/grad
och få uppvärmningen påbörjad så långt i förväg, så att det inte ska behöva bli några väntetider.
Jämfört med det ( där plasten kanske bara behöver vara varm i någon minut ) så måste det väl vara rena katastrofen att behöva hålla den varm i timmar som inte är så värst mycket för en printning?
Tycker att tiden måste ha en avgörande inverkan.
I en bra slicer tycker jag det borde finnas en funktion där man kan ställa uppvärmningstid/grad
och få uppvärmningen påbörjad så långt i förväg, så att det inte ska behöva bli några väntetider.
Re: Hur fungerar det med > 1 printhead för 3D
Jag har iaf inte sett någon programvara som kan börja värma mynstycket i förväg, utan det som har funnits i mjukvara so far är att antingen ha huvudena varma hela tiden, eller låta dom svalna och få väldiga ökningar av utskriftstid, tänk dig själv att skriva ut med två färger som båda används på varje lager, då pratar vi mer än två minuters ökad utskriftstid per lager om man både ska låta munstyckena svalna (40sek) och sedan bli varma (säg 20sek) igen innan man fortsätter skriva ut, vilket blir en extrem ökning av printtiden (tiotals timmars ökning för lite större utskrifter)
Sen spelar även höjden på munstyckena in, som jag skrev så tror jag att vi behöver komma till att aktivt lyfta det munstycke som inte är aktivt, annars kommer alltid det andra munstycket smeta av sig på det första munstyckets utskrift om det är varmt (eftersom att det finns exakt noll utrymme mellan munstycke och utskrift). Detta förenklas en aning om du låter mynstyckena omväxlande svalna eftersom dom krymper lite vilket ger några hundradelars extra utrymme.
Ang återvinna plast så är det en annan diskussion, men då bör du även ta i hänsyn att du måste ha ett steg där du maler plasten, vilket iaf jag förstått som att det degraderar plasten minst lika mycket som själva uppvärmningen. Sen så är det inte heller samma plast som står i munstycket flera timmar om du omväxlande skriver ut med två munstycken, utan det handlar det om ett par minuter.
Sen spelar även höjden på munstyckena in, som jag skrev så tror jag att vi behöver komma till att aktivt lyfta det munstycke som inte är aktivt, annars kommer alltid det andra munstycket smeta av sig på det första munstyckets utskrift om det är varmt (eftersom att det finns exakt noll utrymme mellan munstycke och utskrift). Detta förenklas en aning om du låter mynstyckena omväxlande svalna eftersom dom krymper lite vilket ger några hundradelars extra utrymme.
Ang återvinna plast så är det en annan diskussion, men då bör du även ta i hänsyn att du måste ha ett steg där du maler plasten, vilket iaf jag förstått som att det degraderar plasten minst lika mycket som själva uppvärmningen. Sen så är det inte heller samma plast som står i munstycket flera timmar om du omväxlande skriver ut med två munstycken, utan det handlar det om ett par minuter.
Re: Hur fungerar det med > 1 printhead för 3D
Att malning skulle påverka föråldring är en total nyhet för mig. Har du någon källa för detta påstående?
Att lyfta eller vicka lite på munstyckena verkar vara en bra ide'.
Kan säkert lätt vickas med en magnet så att det ena lyfts när det andra sänks.
Att vänta på att det oanvända ska svalna ser jag inte nyttanmed. Retract borde räcka.
Print-programmet har ju tillgång till temp. mätning och borde kunna räkna ut hur lång tid som behövs för uppvärmningen med en parameter satt för grad/ sek. om det får ett par/tre förvaningar före headbyte från slicern.
Hur lång tid plasten stannar i head beror helt på hur man vill ha printat.
Med bara topplager i annan färg kan det bli många timmar.
Att lyfta eller vicka lite på munstyckena verkar vara en bra ide'.
Kan säkert lätt vickas med en magnet så att det ena lyfts när det andra sänks.
Att vänta på att det oanvända ska svalna ser jag inte nyttanmed. Retract borde räcka.
Print-programmet har ju tillgång till temp. mätning och borde kunna räkna ut hur lång tid som behövs för uppvärmningen med en parameter satt för grad/ sek. om det får ett par/tre förvaningar före headbyte från slicern.
Hur lång tid plasten stannar i head beror helt på hur man vill ha printat.
Med bara topplager i annan färg kan det bli många timmar.
Re: Hur fungerar det med > 1 printhead för 3D
Såg att E3D har släppt ett par nya hotends, ska bli spännande att se hur de fungerar i praktiken.
Den färgblandande "Cyclops" verkar spännande då den borde lösa flera av problemen man får med dubbla vanliga hotends dvs oozing och att det andra munstycket släpar i plasten och färgar av sig.
Lösningen är nog inte perfekt då jag skulle tro att man kan få en liten övergång mellan färgerna när man byter men det känns som att man kan leva med i de flesta fall.
Däremot kan det kanske bli svårt att köra två olika material samtidigt då man inte kan ställa temperatur separat samt att blandningen mellan materialen kanske kan ställa till det?
http://e3d-online.com/Multi-Extrusion/Cyclops
https://www.youtube.com/watch?v=y4bo7crrEbY
https://www.youtube.com/watch?v=AWDvFi7_kWA
Den färgblandande "Cyclops" verkar spännande då den borde lösa flera av problemen man får med dubbla vanliga hotends dvs oozing och att det andra munstycket släpar i plasten och färgar av sig.
Lösningen är nog inte perfekt då jag skulle tro att man kan få en liten övergång mellan färgerna när man byter men det känns som att man kan leva med i de flesta fall.
Däremot kan det kanske bli svårt att köra två olika material samtidigt då man inte kan ställa temperatur separat samt att blandningen mellan materialen kanske kan ställa till det?
http://e3d-online.com/Multi-Extrusion/Cyclops
https://www.youtube.com/watch?v=y4bo7crrEbY
https://www.youtube.com/watch?v=AWDvFi7_kWA
Re: Hur fungerar det med > 1 printhead för 3D
Eli:
"retract borde räcka", nja det gör det inte riktigt, det fungerar för kortare stunder (sekunder), sen börjar den kvarvarande smälta plasten i munstycket droppa ur, och då räcker det med väldigt väldigt lite för att det ska ge fula färgstreck på ytan, speciellt om du printar med tex svart och vitt som har hög kontrast mellan sig då det blir väldigt tydligt.
Och ja, har du bara topplager i en annan färg är det ju såklart vettigare att inte värma upp den alls förrän du kommer till det lagret där du börjar använda den färgen, men tyvärr är inte de flesta slicers riktigt här ännu utan många har bara inställning för "allt eller inget". (ska dock säga att jag inte läst på var programvarorna är just nu, men så var det för typ ett år sedan då jag tittade på dom)
Ang malningen, nej jag har ingen källa för tillfället då jag bara hört det i diskussioner, men problemet ska tydligen vara att just i brottet när man sliter av plasten i kvarnen så ökar temperaturen lokalt på ett svårkontrollerat sätt och degraderar just brottsytan, går att lösa genom att mala under temperaturer på många minusgrader, men då börjar det bli jobbig utrustning.
LaRdA:
Cyklops-lösningen löser onekligen problemet med ooze från den inaktiva nozzeln och leveling-problemet som länge har varit ett av de stora problemen eftersom man bara kör en enda nozzle, observera dock att den marknadsförs som en "switching" nozzle och att dom själva säger att det inte är en "mixing" nozzle, så räkna inte med att använda den för att blanda material, utan det handlar om att man får köra en "purge" med det material man vill använda i varje byte där man extruderar typ 10-20% av plasten till ett torn bredvid objektet man printar (och den har då nackdelen av att en plast som inte används inte har något annat val än att stå varm i timmar, och att materialen måste vara kompatibla i temperatur)
"retract borde räcka", nja det gör det inte riktigt, det fungerar för kortare stunder (sekunder), sen börjar den kvarvarande smälta plasten i munstycket droppa ur, och då räcker det med väldigt väldigt lite för att det ska ge fula färgstreck på ytan, speciellt om du printar med tex svart och vitt som har hög kontrast mellan sig då det blir väldigt tydligt.
Och ja, har du bara topplager i en annan färg är det ju såklart vettigare att inte värma upp den alls förrän du kommer till det lagret där du börjar använda den färgen, men tyvärr är inte de flesta slicers riktigt här ännu utan många har bara inställning för "allt eller inget". (ska dock säga att jag inte läst på var programvarorna är just nu, men så var det för typ ett år sedan då jag tittade på dom)
Ang malningen, nej jag har ingen källa för tillfället då jag bara hört det i diskussioner, men problemet ska tydligen vara att just i brottet när man sliter av plasten i kvarnen så ökar temperaturen lokalt på ett svårkontrollerat sätt och degraderar just brottsytan, går att lösa genom att mala under temperaturer på många minusgrader, men då börjar det bli jobbig utrustning.
LaRdA:
Cyklops-lösningen löser onekligen problemet med ooze från den inaktiva nozzeln och leveling-problemet som länge har varit ett av de stora problemen eftersom man bara kör en enda nozzle, observera dock att den marknadsförs som en "switching" nozzle och att dom själva säger att det inte är en "mixing" nozzle, så räkna inte med att använda den för att blanda material, utan det handlar om att man får köra en "purge" med det material man vill använda i varje byte där man extruderar typ 10-20% av plasten till ett torn bredvid objektet man printar (och den har då nackdelen av att en plast som inte används inte har något annat val än att stå varm i timmar, och att materialen måste vara kompatibla i temperatur)