Byta ut batteri - tre poler?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

Byta ut batteri - tre poler?

Inlägg av quizz_kid »

Hej

Jag hade tänkt att byta ut cellen på bilden nedan mot en laddningsbar 18650 cell, för lite mer batteritid. Det är en receiver-enhet.

Nu undrar jag hur jag bör tänka? Lithiumcellen på bilder har tre poler. Vad gör den gula? Sitter laddningskretsen på batteriet kanske?
Bild

En liten bonusfråga också. Hur förlänger jag antennerna lättast, och går de att förbättra dears signal?
Bild
danielr112

Re: Byta ut batteri - tre poler?

Inlägg av danielr112 »

Bara du inte köper en cell från ebay. De flesta 18650 där för 10kr och dylikt har max 800mah i sig ;)

Finns skäl till varför de inte kostar något.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag har relativt dålig koll på litium-celler, men vet att de både kan brinna och explodera rätt bra om man kortsluter eller laddar i eller ur någon tiondels volt för mycket...

Batteriet som sådant har två poler, och det lilla kretskortet på cellen har med säkerheten att göra och bryter antagligen ifall något börjar gå galet.
Får jag gissa vilt så sker urladdning via röd och svart och laddning via gul och svart, men någon annan här borde ha bättre koll!..
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Den extra ledaren kan kanske vara tempsensor
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Enheten har också en 5V DC in för laddning. Jag kanske kan dra 18650-cellen genom en step-up 5v och sedan in i DC-ingången i värsta fall?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har beställen en Mobile phone power box DIY kit with display. När den kommer om några veckor kan jag kanske grubbla ut vad den gula sladden har för funktion.
Skriv svar