Såhär gjorde jag, vilket blev över förväntan faktiskt.
En styck 80mm kinachuck till svarv
Ett styckte 20mm aluminium
En 12mm pinnfräs
En gängfräs
En CNC fräs
Adapter för 80mm chuck till ISO30
Adapter för 80mm chuck till ISO30
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Adapter för 80mm chuck till ISO30
Fler än jag som skulle behöva en svarv ser jag. 
Just det där har jag tänkt göra länge nu men inte kommit till skott,
borde väl gå att få upp en 100mm eller 125mm chuck men
man kanske skulle gjort adaptern i stål istället isåfall.

Just det där har jag tänkt göra länge nu men inte kommit till skott,
borde väl gå att få upp en 100mm eller 125mm chuck men
man kanske skulle gjort adaptern i stål istället isåfall.
Jo, man ska ju hitta nån som passar storleksmässigt och pengamässigt med 

Smart ide! Behovet av en mindre svarv är konstant här i verkstaden, kanske skulle låna den här iden
Jag håller på att rita på en egen version av en fly-cutter (fattigmans planfräs med endast ett skär) som ska gå att använda med vanliga 12x12mm svarvbommar. I den första versionen kommer jag nog att fräsa ut en egen svarvbom, då jag inte har några andra att tillgå. Fly-cuttern är tänkt att passa direkt på en 22mm iso30 planfräshållare. Ytterdiametern är 45mm.
Funderar som bäst på vilket material jag ska välja. Aluminium känns lite vekt, kanske bäst att gå på stål med en gång.

Jag håller på att rita på en egen version av en fly-cutter (fattigmans planfräs med endast ett skär) som ska gå att använda med vanliga 12x12mm svarvbommar. I den första versionen kommer jag nog att fräsa ut en egen svarvbom, då jag inte har några andra att tillgå. Fly-cuttern är tänkt att passa direkt på en 22mm iso30 planfräshållare. Ytterdiametern är 45mm.
Funderar som bäst på vilket material jag ska välja. Aluminium känns lite vekt, kanske bäst att gå på stål med en gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
RoXa
Gör en större platta istället med ett hål ute i periferin med ett passande skär monterat i = bättre balans och stabilitet.
Gör en större platta istället med ett hål ute i periferin med ett passande skär monterat i = bättre balans och stabilitet.
Mycket andvändbart med chuck i fräs spindeln, samt jag har en ganska stor chuck i dubb pinolen till svarven ,
som tillbehör och är bra vid uppspänning av rör invändigt.
Men även i fleropmaskinen är det nödvändigt med extra chuck enl. bild. Ytterligare en fixtur som ska konverteras.
som tillbehör och är bra vid uppspänning av rör invändigt.
Men även i fleropmaskinen är det nödvändigt med extra chuck enl. bild. Ytterligare en fixtur som ska konverteras.
Coolt att flera gör liknande saker 
Men i ärlighetens namn är det nog läge att köpa en svarv...
Någon som vet ett bra sätt att nolla in min chuck som jag gjorde ovan på ett bra sätt så jag kan borra med den ?
Tänkte låsa fast ett borr eller pinnfräs och sänka chucken mot den...

Men i ärlighetens namn är det nog läge att köpa en svarv...
Någon som vet ett bra sätt att nolla in min chuck som jag gjorde ovan på ett bra sätt så jag kan borra med den ?
Tänkte låsa fast ett borr eller pinnfräs och sänka chucken mot den...