Problem med Laptop HP Compac 615.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Har en Laptop, Compac HP 615, som lägger av efter en kvart och då stannar klockan också.
Är där något batteri inne på kretskortet som behöver bytas? I så fall hur går det till att skilja den åt?
Eller finns det någon sida på nätet där det beskrivs? Synd att kasta den. Köpt 2009 hos Dustin Home.
Hoppas någon kan hjälpa mig, hälsar Jan - Eve. :(
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Tekko »

Att den lägger av låter som överhettning, och att den även tappar klockan låter som att bios batteriet e dött.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2741
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Humulus »

Prova att blåsa lite försiktigt och se om det kommer massor av damm.
Är den full av damm så är det bästa att demontera och ta bort damm/luss.
Då ska du också passa på att byta c-mos batteriet!
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Re: Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej igen! Jag lyckades öppna lite på halvorna och få in en pensel för att samtidigt suga med dammsugaren. Visste ej hur jag skulle gå vidare, så jag skruvade ihop den igen. Den går en halvtimme, sedan stannar fläkt, klocka och det hela fryser till på bilden, inget liv.
Kunde inte hitta någon vägledning var batteriet sitter på kretskortet och vilket i så fall.
HP vill bara själv serva och det är inte lönt, då kan man köpa en ny för det beloppet...
Hälsar Jan - Eve.
Chaf
Inlägg: 699
Blev medlem: 9 februari 2008, 11:05:31
Ort: Stockholm

Re: Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Chaf »

Hej
Kanske hjälper Länk
M.v.h
Chaf
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Re: Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Jan-Eve »

Tack för tipset! Tänkte inte på Youtube, men där är många goda råd.
Jobbar vidare..Hälsar J - E.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Mathias@Åland »

Det är knappast CMOS-batteriet då det (normalt) bara används då datorn är avstängd och urkopplad, för att hålla kvar klocka och BIOS-inställningar.

Jag skulle gissa på att det är någon lödning på moderkortet som glappar, men jag skulle börja med att kolla det som är någorlunda enkelt:

- Rensa damm ur fläkt/kylfläns, om fläkten går med full fart och luften som kommer ut är riktigt het så kan det vara detta som är problemet men moderna datorer sänker hastigheten på CPU:n alternativt stänger av sig vid överhettning. Rensa med tryckluft men bara korta puffar (max en halv sekund åt gången) för att inte övervarva fläkten.
- Kolla hårddisken, lyser lampan för HDD-aktivitet då datorn låser sig så är det ett tecken på att det kan vara hårddisken som håller på att gå sönder
- RAM-minnesmoduler, glapp eller fel. Kör Windows Minnesdiagnostik och se om det dyker upp något.
- Testa t.ex. Ubuntu live-cd och se om problemet uppstår där också.
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Re: Problem med Laptop HP Compac 615.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Har inte löst problemet än. Vet inte var batteriet sitter. Har inte hittat den modellen på Youtube.
Compaq 615 AMD 2,1 2Gb Ram 160Gb HDD. Köpt hos Dustin Augusti 2009. Grafik ATI Radion 3200,Serial ATA. Tycker det är synd att skrota den, tacksam för tips om hur jag kommer vidare.
Hälsar Jan - Eve.
Skriv svar